Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 428 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 590 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 590 inlägg
Snyggt byggt, fräsigt växthus!
Vi funderar på växthus i framtiden också, så bra inspiration!
Som uppväxt i stan blir man ju lite nyfiken på vilken av industrierna som förser dig med skruv, har mina aningar Hade dock varit lättare att gissa om du hade kört med syrafasta grejor, oerhört vanligt en mil söder ut och däromkring
Gissar att du kan ta båten till jobbet så att säga?
Som uppväxt i stan blir man ju lite nyfiken på vilken av industrierna som förser dig med skruv, har mina aningar Hade dock varit lättare att gissa om du hade kört med syrafasta grejor, oerhört vanligt en mil söder ut och däromkring
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 428 inlägg
Haha ja det kan hända att några delar ibland kommer från den "syrafasta" fabriken söder om stan också!richardtenggren skrev:Snyggt byggt, fräsigt växthus!
Men annars håller jag mig till de mer centrala handlarna hehe.
Yes, jag kan ta båten till jobbet, går nog snabbare än bil faktiskt
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 428 inlägg
Hur håller man rent fogarna eg?holmberg87 skrev:
Har tyvärr fått mina igenvuxna av framförallt nån grässort antagligen från åkern.. (har täckt delar av trekammarbrunnen plus ett par kvadrat vid en stalldörr)
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 428 inlägg
Det är nog som med all fog som inte är hård, att frön osv uppifrån kan växa i det.Snigla skrev:
Ättika och vatten eller manuell rensning skulle jag säga.
Men det håller länge med markduk och grus som underlag, det är som sagtvdet som kommer uppifrån som kan besvära
Årsogräset är inte mycket göra åt.. innan funkade det o sopa bort det.. men vartefter det satte sig mer gräs/rötter.. så fick annat fäste (givetvis rensas det manuellt flera ggr). Men det har tagit över nu ändåholmberg87 skrev:
Man får nog rensa ordentligt o fylla på mer fog..
(Ev bränna, det tror jag tidigare ägare gjort)
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 428 inlägg
Monterade nyss dom automatiska lucköppnarna och det blev långt ifrån bra. Vilket skit, eller så har jag gjort någonting helt galet.
Hålbilden är lite sisådär och ena delen ska klämmas fast. Men när allt tillslut är på plats så stängs inte luckan helt, öppnaren tar i lite men jag kan inte flytta den mer. Dessutom är den väldigt nära glaset på behållaren med bivax..
Nån som har tips eller monterat denna, det är Vitavias.
Hålbilden är lite sisådär och ena delen ska klämmas fast. Men när allt tillslut är på plats så stängs inte luckan helt, öppnaren tar i lite men jag kan inte flytta den mer. Dessutom är den väldigt nära glaset på behållaren med bivax..
Nån som har tips eller monterat denna, det är Vitavias.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Har tyvärr inte så mycket konkreta tips. Jag har ett annat växthus och andra lucköppnare, men hade också ett jäkla trassel innan jag lyckades få dem på plats. Till slut lyckades jag hitta lite filmer på youtube som visade montering av mina - har du provat att söka där?holmberg87 skrev:Monterade nyss dom automatiska lucköppnarna och det blev långt ifrån bra. Vilket skit, eller så har jag gjort någonting helt galet.
Nån som har tips eller monterat denna, det är Vitavias.[bild] [bild] [bild] [bild]
Jag har samma öppnare som du, instämmer i att det inte är en imponerande konstruktion direkt...holmberg87 skrev:Monterade nyss dom automatiska lucköppnarna och det blev långt ifrån bra. Vilket skit, eller så har jag gjort någonting helt galet.
Nån som har tips eller monterat denna, det är Vitavias.[bild] [bild] [bild] [bild]
Men mina öppnar o stänger som de ska iaf. Man kan ju justera lite genom att gänga in/ut själva kolven i gångjärnet. Det tog också någon dag eller så innan den började fungera helt bra. Kanske vaxet ska fördela sig själv rätt, från att ha legat i en kartong innan?
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 428 inlägg
Hur fäste du dom? Tja tycker inte att något hål passar som att det är Vitavias egna och som du säger hela prylen är inte imponerande. Men dyrP Perkylainen skrev:Jag har samma öppnare som du, instämmer i att det inte är en imponerande konstruktion direkt...
Men mina öppnar o stänger som de ska iaf. Man kan ju justera lite genom att gänga in/ut själva kolven i gångjärnet. Det tog också någon dag eller så innan den började fungera helt bra. Kanske vaxet ska fördela sig själv rätt, från att ha legat i en kartong innan?