Nästa är ska det planteras häck där staketet står och så ska vi ta tag i resten av tomten. Är en 3års plan för att få hela tomten klar.
 
Liten update, såg att Skånska Byggvaror sänkt priserna på uterummet jag beställt så hörde av mig till de angående det och fick det nya priset då mitt inte blivit levererat ännu. Så 5000:- billigare genom ett samtal, verkar dock ta längre tid att få det än vad som "lovats" men det är inget jätteproblem, lite tråkigt men inte mer än så.

Hade planer i i det sista på att montera det själv men nu har jag ändrat mig igen och haft kontakt med lite snickare. Första offerten/svaret jag fick var att de skulle ta de 2man i 5 dagar, cirka 40000:- innan ROT vilket jag tycker är alldeles för dyrt. Grannarnas Halle uterum i samma storlek tog det 2 man 2 dagar att göra och då är stommen i "lösvirke" då de fällde in den i takfoten på ett lite knöligare sätt.

Imorgon fortsätter jakten på snickare, svårt att få tag i någon vettig för de är fullbokade i flera veckor framöver verkar det som.

Edit: Gick in och kollade på offerten från Bygma (Halle uterum) de hade beräknat 2 man i 3 dagar. 24000:- skulle det gå på. Vet inte vilka de samarbetar med men det ska jag försöka klura ut.
 
Redigerat:
Det ser fantastiskt fint ut! Har du lust att dela med dig av lite mer information vad gäller hur ni tänkt er kattgården?
 
Jag kommer bygga ihop kattgården med uterummet längs kortsidan. På det sättet kommer vi kunna "stänga in de" i deras rum, vårt sovrum + att de får tillgång till kattgården så behöver man inte oroa sig för att de ska smita ut om man har lite folk över när det blir mycket spring ut & in. Då kan man ha altandörr och uterummet öppet längs långsidan så är katterna instängda i sin del men kan "ändå" vara med och kolla m.m.

Kattgården kommer bli omkring 15-20kvm och inomhus har de cirka 35kvm att tillgå, och nu pratar vi om 1 gång per år som vi kommer ha de begränsade till denna yta en hel kväll. De kommer nog mest ligga ute och lata sig i solen sen ändå =)

Typ såhär kommer det se ut, OBS ritat på 3 minuter med solen i ögonen =) Stolparna kommer stå med cirka 1 meters mellanrum och kommer ha svetsnät längs sidorna & taket. Den kommer att få samma taklutning som uterummet så det "passar" in så bra som möjligt. Kommer inte fästa något direkt i altanen utan kommer försöka bygga som en ram jag ställer på altanen så man kan ta bort den utan att det blir en massa skruvhål i trallen.

Hoppas du förstår =)

kattga30A0rdsnabb_zpsf9e2ac73.jpg
 
Andreas Blomkvist skrev:
Jag kommer bygga ihop kattgården med uterummet längs kortsidan. På det sättet kommer vi kunna "stänga in de" i deras rum, vårt sovrum + att de får tillgång till kattgården så behöver man inte oroa sig för att de ska smita ut om man har lite folk över när det blir mycket spring ut & in. Då kan man ha altandörr och uterummet öppet längs långsidan så är katterna instängda i sin del men kan "ändå" vara med och kolla m.m.

Kattgården kommer bli omkring 15-20kvm och inomhus har de cirka 35kvm att tillgå, och nu pratar vi om 1 gång per år som vi kommer ha de begränsade till denna yta en hel kväll. De kommer nog mest ligga ute och lata sig i solen sen ändå =)

Typ såhär kommer det se ut, OBS ritat på 3 minuter med solen i ögonen =) Stolparna kommer stå med cirka 1 meters mellanrum och kommer ha svetsnät längs sidorna & taket. Den kommer att få samma taklutning som uterummet så det "passar" in så bra som möjligt. Kommer inte fästa något direkt i altanen utan kommer försöka bygga som en ram jag ställer på altanen så man kan ta bort den utan att det blir en massa skruvhål i trallen.

Hoppas du förstår =)

[bild]
Tack för svar:). Jag tycker det där låter helt perfekt för både er och för katterna! Jag hade mer än gärna ha något liknande men hade i så fall velat ha en kattgård som passar ihop med vårt 20-talshus. Det hade varit underbart att kunna ha katterna "ute". Vi har idag nät som vi kan sätta i våra fönster då de är öppna (smidig lösning som faktiskt knappt syns) men en kattgård hade så klart varit 1000 gånger bättre.

Hoppas du visar det slutliga resultatet då kattgården är klar.
 
Dags för lite aktivitet här igen :) igår fick jag leverans av uterummet. Precis som hoppades på så gick det att köra in tillräckligt långt på tomten och de nåder att lasta av allt på altanen.

Vilken grundolja ska man använda och vad ska jag "efterbehandla" det med? bara måla det med vanlig vit färg eller finns det någon form av vit lasyr man kan använda?

20140815_151334_zpsi0xdpa6s.jpg

20140815_155025_zps7j28v32h.jpg
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Hur går det här då? :)
 
Allt är impregnerat och sista jag hörde så skulle snickaren komma på Torsdag och börja. Har regnat varje kväll så har inte varit sugen på att göra klart småfixen.

Hoppas på bra väder i helgen :)
 
  • Gilla
maah
  • Laddar…
Blev inga snickare idag, måndag 07.00 så är de här.

Vill ha det klart så jag kan börja bygga kattgården.
 
Känns lite roligare att handla när det är rea men det sved bra i plånboken ändå. Har även monterat bort trappan ska göra lite bättre underarbete där.

20140830_172110_zpsgzc4df6e.jpg

20140830_172320_zpsm3xvj6yh.jpg
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Nu händer det grejer :) ägnat hela kvällen åt att lasera så mycket som möjligt.

20140901_173344_zpscbaj77n2.jpg

20140901_173357_zpslxasc2aa.jpg
 
  • Gilla
cust3000 och 2 till
  • Laddar…
Min fru slutade tidigt idag och träffade på snickarna innan de åkte för dagen. Tydligen så var beskrivning riktigt dålig och taket hade varit knepigt att få dit.

Såhär sett det ut i skrivande stund.

20140902_191912_zps68vf70kg.jpg

20140902_181628_zps7v8mfwpw.jpg

20140902_191833_zps7bat5r53.jpg
 
Blir ju bra det där.
 
Du har säkert skrivit det tidigare men jag kommer inte ihåg, vilken leverantör kommer taket ifrån?
Det ser ut som det Skånska Byggvaror säljer och det va enligt min åsikt så enkelt att montera att man inte behövde nån beskrivning.

Hur som helslt så ser det riktigt fint ut!
 
Bra jobbat!
Det blir riktigt snyggt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.