Hitta.se har uppdaterat satellitbilden, här ser man lite markduk och virke men får en bra uppfattning om hur stort det blev :)

_20160117_130913_zpsjwbmscqr.jpg

• Gilla
fremax
  • Laddar…
Nu har jag just läst igenom hela tråden, igen. :)
Vi har gjort något liknande under sensommaren/hösten förra året, ny altan en bit ovan mark och sen ett uterum på det, även vårt från Skånska byggvaror. Vad gäller glipan mellan fönsterkarmar och stomme så sa de till oss att det kommer att bli en glipa då de har lagt till en liten bit för att man ska kunna få karmen rak om stommen är något sned, och att man i efterhand får sätta lister som täcker för hålen, och att dessa ej ingår i paketet från dem. Jag drevade också våra glipor med isolering på smal rulle, och sen satte jag smala lister för att täcka upp och vart väldigt nöjd med resultatet.

Hur upplever ni att vatten rinner in på golvet i rummet när det regnar?
Jag hade själv en plan i förväg att bygga rummet på bärlinorna och sen lägga trallen utanför och ett golv invändigt efteråt, för att få upp det i samma höjd som skenorna till dörrarna på rummet. Vi gjorde en trossbotten invändigt, på med 22mm golvspån och sen på med 14mm bambugolv på det.
Sen en fråga, den IP64-boxen du köpte för att husera transformator till led-spots på altanen, var köpte du den? Är själv ute efter en liknande till vår altan som ska få spots till våren när man kan jobba där ute igen.
Tack på förhand.

Jag fick problem två gånger med att det rann in lite vatten och då var det extremt skyfall ute. Efter det köpte jag någon form av byggfog som var för utomhusbruk som jag lade runt hela uterummet. Efter det har det aldrig runnit in vatten i uterummet, utseendemässigt så tycker jag att det blev snyggare med det än det var innan då "skuggan" som blev under försvann. Inget man tänker på annars om man inte vet om att jag har det.

IP-boxen köpte jag på K-rauta, någon vanlig lagervara kostade inte många kronor alls. Sen har jag den även ligger placerad under altanen, under själva uterummet så den ligger i säg väldigt skyddad.

Nu har planerna kommit igång för årets altanbygge, nu ska allt byggas ihop samt förberedas för ett spabad. Sen när det blir inköp av spabad beror lite på andra ev. projekt men lika bra att det är förberedd för det hela.
På fredag kommer elektrikern för lite eljobb hemma, hoppas han har möjlighet att dra el till luftvärmepumpen till uterummet när han ändå är hemma hos mig.

• Gilla
Laggeman
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.