Ja uterummet är från Skånska Byggvaror, de tyckte taket var lite struligt. Vet att min grova puts gjorde det aningen svårare för de men det blir ju bra. Jag är nöjd med resultatet =)

Har impregnerat och laserat all panel nu, så imorgon kommer de hit någon timma och sätter dit den samt lägger lite isolering emellan sen är allt klart.

Kommer att ha stående panel invändigt och lite smalare liggande panel på utsidan (som ska matcha altanräcket lite)
20140903_195214_zpso3gwcwzy.jpg

20140903_195216_zps8by1eisf.jpg

20140903_184017_zps2evjcgnp.jpg
 
  • Gilla
Noseone och 1 till
  • Laddar…
Anledningen till att det gick så smidigt för mig va att jag bara tejpade ändarna och sköt upp taket 5 cm under råsponten. Jag använde inte den medföljande listen.

Vilka dörrpartier har du valt? Är golvet isolerat under?
 
Det är förlängd sommar, Excellent S30 Orginal Design. Köpte färdigt paket 6*4m.

Golvet ska isoleras, kommer nog och köpa material till det under nästa vecka. Ska göra klart lite annat på altanen innan jag drar igång ytterligare ännu ett projekt.
 
Jag ska beställa skjutpartier till våren från Skånska så jag ser fram emot en recension från dig sen :)
 
maah skrev:
Jag ska beställa skjutpartier till våren från Skånska så jag ser fram emot en recension från dig sen :)
Samma här.
 
Ikväll kommer nog ett första utlåtande :) Väntar bara in klockan så man får lämna jobbet :p
 
Innan jag kommer med ett utlåtande, supporten till Skånska Byggvaror har stängt så ska ringa direkt till de imorgon men kanske någon klok människa kan säga vad som är fel om det är fel.

Jag har en glipa i överkant runt glaspartierna, se bilder. Ska det vara så eller har Skånska Byggvaror glömt att skicka med någon typ av täcklist eller har snickarna gjort fel? Såg inte ut så på demorummet som jag kollade på i Stockholm. Usch känns inte alls bra just nu =(

Monteringsanvisning kollat lite i denna men usch jag känner mig bara dum när jag läser :mad:

20140904_173536_zpsy26yhjvv.jpg

20140904_173546_zpss44ja2ot.jpg

20140904_173553_zpsf7rktein.jpg
 
Redigerat:
Jag hade samma problem!
De har felspecat inbyggnadsmåtten.
1409846531590.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag fick klyvsåga mellanlägg. (Se bild)
 
Men jag har ju köpt ett komplett uterum, som var färdigkapat, då borde väl det stämma. Vad är felspec. menar du? jag hänger tyvärr inte riktigt med =/
 
Jag köpte mina glaspartier "lösa" och under tiden jag väntade på leveransen från skbv så byggde jag öppningarna för dessa. Jag kontrollerade följdaktligen på skbv's hemsida om inbyggnadsmåtten och byggde därefter. Men när jag fick hem glaspartierna så var öppningarna för stora, trots att jag byggt dem enl. spec. Dvs. samma problem som du har.
Jag upplyste Skbv om detta men de var föga intresserade.

Även låsbeslagen för skjutpartierna rostar. Det brydde sig inte Skånska byggvaror att återkoppla om heller...
 
Redigerat:
Om det nu "ska" vara så, vad är bäst? att sätta dit en egen list eller kan jag trycka in silikonfog i springan för att täta det?
 
Det står att öppningens höjdmått bör vara minst 5mm högre än karmen. Förmodligen ifall golvet inte är i våg så ska där vara plats att justera in detta.

Hör vad dom säger imorgon men det blir nog att du får peta in lite isolering och sätta list eller dra en fog beroende på vilket som ser bäst ut.
 
Aja känns lite bättre nu snickarna är klara här så de kommer inte imorgon men visst kan man ringa till de och höra. Jag börjar med att kontakta Skånska Byggvaror och hör vad de rekommenderar annars lutar det åt att spruta i silikonfog i springan.

I övrigt så är jag riktigt nöjd. Dörrarna känns robusta och glider med alldeles lagom motstånd =) låsen kunde ha varit av högre kvalité men de funkar. Det är riktigt varmt därute nu, säkert en 10 grader varmare än vad det är ute just nu och då har jag ändå haft det öppet förut för att vädra ut, så det kommer nog bli riktigt trevliga kvällar framöver.

Nu är det en massa småfix som gäller. Ska bland annat isolera på ovansidan på kortsidorna och även installera 2 ventiler som går att öppna/stänga. Golvet ska isoleras underifrån och så ska det laseras klart. Ska sätta en skiva under takutsprånget framtill och installera spotlights i så man får lite trevlig belysning. Kommer troligtvis läggas någon form av golv ovanpå trallen, funderar på ett billigt laminat det borde inte röra på sig så mycket och påverkas nämvärt av fukt så det börjar mögla.

Sen ska ju resten av altanen göras klar, trappa och räcke. Inhandla Loungesoffa och påbörja bygget av kattgården. Så känns som hösten är rätt så fullbokad för min del.

Sen ska någon form av uppvärmning införskaffas, vad rekommenderar folket? Infravärme eller Gasol? eller ska man gå på och installera ett element?

Fotat med mobilen i mörker, kommer lite bättre bilder imorgon. Blev stående panel på insidan.
20140904_202023_zpsjmvcgfya.jpg

Liggande panel på utsidan så de matchar staketet
20140904_200110_zpsvxjdd8go.jpg

Utkastet går ner under altanen
20140904_200116_zpswnnxsd5e.jpg

Och en liten bild från tomten
20140904_200145_zps5jvdijhr.jpg

Det ända som flyttat ut dit ännu är en kattmöbel.. katterna strök med väldigt låg rygg innan de kom underfund med att det var rätt så trevlig att ligga därute och steka i kvällssolen.
20140904_200054_zps1edrwwbg.jpg
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Fattar inte varför skånska håller på kluddar med en inbyggnadsmått?
Är partiet 1990mm högt skall hålet vara 1990 högt. Dörrarna hänger man ju i genom att lyfta upp i toppskenan och sen sänker ner dem så det är plats för att köra på samma mått som partiet är högt. Ingen annan tillverkare har det så. Ser ju illa ut! Om du nu skall foga springan så ta inte silikon, det fäster inte så bra på trä och du kommer att kunna dra bort hela fogen efter några månader. Du skall ha en byggfog av typ MS Polymer.
 
  • Gilla
fremax och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.