Ok, jag kollar med lillasyster, hon har en nära bekant som jobbar som fogare han kan säkert hjälpa till med detta så blir det riktigt bra. Lite saft och bullar tillsammans med någon papperslapp med Carl von linne brukar göra susen :rolleyes:
 
Hur tätar du mellan skjutpartierna och trallen så det inte kommer in vatten? Har likadant uterum fast med brutna hörn. Har inte kommit på en hållbar lösning..
 
Imponerande bygge! Ser riktigt fint ut!

Angående golv i uterummet, vad sägs om ett vinylgolv?
Pergo har ett klickgolv i vinyl, ska vara väldigt okänsligt för fukt. Vi la ett sånt i köket när vi renoverade i somras. Riktigt lätt att lägga och skönt att gå på. Inte det billigaste golvet, men riktigt fint tycker vi.

http://www.pergogolv.se/sv-SE/Floors/Vinyl/WhyChoosePergoVinyl
 
Såg nu att det golvet inte rekommenderas för utrymmen med stora temperaturväxlingar. Men om du nån gång ska byta golv inne så kan jag rekommendera detta ;)
 
Det får bli plastmattor över höst/vintern så får jag fortsätta fundera på det där med ett annat golv.

Nya problemet =( det droppar in vatten på ett ställe. Inte mycket men det kommer någon droppe ibland när det regnar. Blir till att ringa snickaren imorgon, vad finns det att göra? kommer det gå att åtgärda eller är det "enkelt" att fixa till själv.

I övrigt har vi köpt lite ljuslyktor och en konstrottingsoffa. Bilder kommer väl på det också men just nu är det kaos i uterummet, håller på och renoverar fönster därinne =)
 
Äntligen har jag kommit igång med altanen igen. Har varit väldigt mycket på jobbet så har inte funnits någon tid eller ork, varit uppbokad nästan varje helg men nu ser det bra ut ett tag framöver. Har hunnit med att renovera 1 fönster också, tanken är att 2 till ska göras innan vintern är här, får se hur det går med det.

Hade sida kvar att sätta räcke på, allt är klart förutom att det saknas 150cm 45*145 regel och skruven har tagit slut igen =) så en sväng och shoppa lite imorgon. Lagt "grunden" för kattgården också, svärfar kommer på lördag och räknar med att den blir klar samma dag. Lite mer ska jag nog hinna göra fram tills dess.

20140924_190404_zpscmystyqi.jpg

6*4m kattgård, det kommer bli bra det här :D
20140924_190456_zpszcio15rl.jpg

20140924_190550_zpsghxd972r.jpg
 
Jag har tidigare sagt att jag skulle posta kostnaden på hela uterummet, när den absolut sista fakturan och sista skruven är färdig ska jag ta fram en summering på vad virke,skruv, verktyg m.m har kostat.

Men det som jag har idag ink. uterummet så är jag uppe i cirka 165 000:- då har inte snickarens faktura kommit ännu.
 
20140927_180934_zpsseclczr0.jpg

Nu ska jag fortsätta umgås :) är bortbjuden men tänkte ladda upp dagens jobb
 
  • Gilla
rodak och 2 till
  • Laddar…
Blev några timmar jobb idag. Nu har jag bara 2 våder kvar och taket. Imorgon blir det premiär för katterna och komma "ut" och känna på lite väder och vind.

download_20140928_194343_zpszhy0zh3x.jpeg

download_20140928_194334_zpszznhvwrx.jpeg

download_20140928_194328_zps4wbt4otv.jpeg

Var mörkt ute nu så blev ingen bild på hur det såg ut nu. Tummen är aningen röd också, närmare 900st små mälor ditspikat och lyckades missa de några gånger.
 
  • Gilla
Jante och 1 till
  • Laddar…
Mälorna räckte precis =) för att "väggarna" skulle bli klara. Nu är det bara "taket" kvar att fixa, imorgon hoppas jag hinna med alla kortlingar så det är klart. Sen tar det väl en 3-4 vardagskvällar att bli klart med taket.

20140929_184106_zps7cvbudga.jpg

20140929_184118_zpstnqvbdbe.jpg

20140929_185627_zpsnun6lvde.jpg
 
  • Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
Jättebra tips men tyvärr tar det för lång tid att hålla på med de bra knepen :) testade med att hålla mälan i en liten tång och det gick bra men det tog för lång tid då.

Det blir nog cirka 1000 mälor till nu som ska i när taket ska fixas, men lite annat som måste fixas nu först. Värdering på huset imorgon.
 
När får vi se slutresultatet? ;)
 
maah skrev:
När får vi se slutresultatet? ;)
Ska bygg lite "inredning" till kattgården till helgen, kan ta lite fler bilder då på allt. Börjar bli väder för att fortsätta jobba på uteplatsen och tomten. Har några projekte på gång just nu :)
 
Mycket intressant och väldokumenterad tråd. Skulle även vara intressant att veta hur mycket tid som är nedlagt på altanen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.