Men om jag köper trallen idag så ska jag alltså banka ihop skiten? Vilken tur man läste detta då, tänkte faktiskt sätta en spik emellan.
Hur lång tid tar det för träet att torka då? Tänkte mest på när jag köper det, för där jag handlar så ligger allt under tak.

Vad jag har erfarit är att om man inte lägger spalt när trallen är riktigt torr, kan det resa sig när det blir regn och blött. (typ om man köper lärk el. dyl.)
Men som estwing säger, köper man "tryckt" virke gäller det att banka ihop, för det är blött så det dryper, det lagras ju t.o.m ute på många brädgårdar, så blött är det.

Snyggt jobbat Estwing, akta fingrarna bara. Bidrar med en bild på mitt lilla däck som blev färdigt precis med. Lite mindre och lite annorlunda men en altan är en altan.

• Foto166.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
madnez och 4 till
  • Laddar…
Snyggt både Eastwing och Bonan. Gillar verkligen den grova kant"listen" på din altan Eastwing.

tac å go morron
kul att göra nåt ingen har ännu*ler*
nä dax att gå ut igen efter ytterliggare dagar av regn....

mbh
snickar estwing

hejsan

jag har bara en liten fundering, till mitt altanbygge.

jag ser att du använt balkskor för att fästa reglarna in mot huset. kan man inte ha bärlinan som är fäst i husgrunden i samma höjd som dom övriga bärlinorna. och lägga reglarna på den också och skråspika/skruva den?

eller har balkskorna någon övrig funktion ?

klart du kan skråspika dom.
men varför??
skönt att kunna skruva sista trallen rejält me.

mvh
snickar estwing

det jag menar är att jag då inte behöver några balkskor, för jag ställer dom bara på bärlinan in mot väggen.

jag tycker att det borde vara lättare och så slipper man köpa balkskor som kostar lite.

det är ju bara 2 olika sätt att göra det på. jag undrar om det finns någon anledning man gör på det viset du har gjort?

man bygger med balkskor.
sen tycker jag det är lättare. bara lägga golvregeln på bärlinorna å rita av på grunden.
vips rakt.
på med skorna å dra fast.
klart enklast...

mvh
snickar estwing

Snyggt bygge Estwing!

Vad för spottar har du använt? Hur många?Var har du köpt dom?Kostnad? Etc.....

Gärna lite data om spottarna oxo!

//Poggan

Bonan skrev:
Snyggt jobbat Estwing, akta fingrarna bara. Bidrar med en bild på mitt lilla däck som blev färdigt precis med. Lite mindre och lite annorlunda men en altan är en altan.
Håller med, och lyfter på hatten för din konstruktion.
Den där kanten mot häcken var riktigt läcker, fick ett uppslag för min rabatt, tack för det.

Kjell G

Poggan skrev:
Snyggt bygge Estwing!

Vad för spottar har du använt? Hur många?Var har du köpt dom?Kostnad? Etc.....

Gärna lite data om spottarna oxo!

//Poggan
hejsan...
vet ej om det blir än men lutar åt det.
isf blir det en spott mellan varje räckesstolpe, detta för att få en *effekt* från när man står utanför altan så skall det lysa genom räcket å lysa upp det... tror att det kan bli fränt...
idag la jag nästan hela däcket me trall,,, SOL..
lite på ramen kvar på långsidan...
lägger upp 2 bilder på det som ja¨g gjort idag...

sen en bild på vaximpregnerat norrlandsvirke... . skillnad från vanligt å norrlands....
gissa vilket som e vicket???

mvh
snickar estwing

• DSC00338.JPG
    Skapa konto
  • DSC00337.JPG
    Skapa konto
  • DSC00336.JPG
    Skapa konto
Bonan skrev:
det ända jag ej gillar är, stupröret...
vid silen har du gått upp med markröret som e orange... lite illa. annars e det bra...
mvh
snickar estwing

estwing skrev:
sen en bild på vaximpregnerat norrlandsvirke... . skillnad från vanligt å norrlands....
gissa vilket som e vicket???

mvh
snickar estwing
Och var kan man köpa detta virke?? Vem säljer det kring kungsbacka??

Ställde frågan i en annan tråd men har ej ännu fått svar.

• Gilla
nino
  • Laddar…
ok har ej sett din fråga...
vill du kan du skicka förbi mig så ser du HUR det ser ut innan man handlar... en ide bara.
det finns bara i uddevalla. trycks å vaxas bara där i sverige tydligen.

mvh
snickar estwing

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.