J JohnAnchor skrev:
Hej! Ja behöver lite support och råd. Möjligen terapi…
Om du gör en cirkel runt GBG...Gör sedan en tårtbit som är mellan Trollhättan och alingsås.
Jag har bott i GBG i 40 år och när jag skulle leta nytt så började jag leta i denna korridoren och i dess förlängning.
Hamnade i en disponentvilla med 55minuters pendlingsavstånd till GBG innerstad med bil(E20).
Jag vet ju om att det inte går att lösa något för Svenssonpengar inom resten av cirkeln.
Sen vad som är begränsad ekonomi är ju en annan sak,men det går att få "drömstället" för dryga millen där!.
Jag skriver där för att jag fortsatt min resa norrut o hittat allt på din lista för smulpengar i tiveden (Laxå)
Gott om jobb med Örebro inom 30 minuters bilresa.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
J JohnAnchor skrev:
Hej!

Ja behöver lite support och råd. Möjligen terapi också. Ja har letat hos i fem år snart utan framgång. Problemet är inte att jag inte vet vad jag letar efter utan exakt vet var jag letar efter.

Huset är eg sk*t samma. För mig är platsen allt. Vad är vitsen med att investera sitt livsverk i något om man sen ändå måste åka någonstans för att må bra?

Jag har några små enkla krav.
- nära till vatten/hav.
- inga grannar på några hundra meter
- inga bilvägar i närheten
- ingen genomfart
- ingen industri/större bilväg som låter
- 1ha tomt minst
- Torp/Sekelskifteshus eller äldre.
- 10 mil radius till Göteborg
- riktig natur (alltså inte trädplantering).

Som ni förstår finns det exakt ingen sån plats i södra Sverige. Inte till salu i varje fall, för en person med begränsad ekonomi.

Jag har under åren ändå hittat några objekt som nästan kommer i närheten. Men det är alltid något som ger en bismak. Tex ett dagbrott som skramlar i närheten, ljudet av en landsväg väg som dånar över sjön, natur förstörd av skogsmaskiner.


Jag kommer aldrig hitta något som faller mig i smaken på det här viset.


Hur gör man? Ger man bara upp på sin dröm? Ändrar man sin inställning och bosätter sig i en 70-tals villa intill en skogsplantering och har en väg som utsikt?


Är jag ensam med drömmar som fastnar här?
Jag hade börjat leta mig uppåt, mot Sundsvall/Umeå.
Där finns det betydligt högre chans att hitta mark och finare lägen för ett verkligt pris som matchar dina krav.
 
H hapazard skrev:
Nu var det detdär med att vara kräsen igen. Visst jag skulle också lägga några 100 000 på att få till lite mer genuint intryck, men letar man efter det perfekta får man leta för evigt.

Man kan ju välja att se uppsidorna istället, kostsamma renoveringar av badrum, grund, uppvärmning och tak är gjorda. Åtminstone miljonen lär det ha kostat. Att byta golv och tapet är relativt sett billigt.
Ja, golvet ser ut att vara ett av Rustas billigaste, köpt på rea, och väggarna är ju helt enkelt bara vita, en perfekt canvas. Allt gjort för att på billigast möjliga vis få bort "the furu nightmare" och höja husets värde vid budgivning med åtskilliga tusenlappar. Kommer att göra likadant med pappas hus när det ska säljas, billig laminat på alla fula plast- och linoleumgolv, vit färg på lilla WC och det knallgula gästrummet, så att folk ser potentialen istället för det slitna skicket som är nu.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
J JohnAnchor skrev:
Hej!

Ja behöver lite support och råd. Möjligen terapi också. Ja har letat hos i fem år snart utan framgång. Problemet är inte att jag inte vet vad jag letar efter utan exakt vet var jag letar efter.

Huset är eg sk*t samma. För mig är platsen allt. Vad är vitsen med att investera sitt livsverk i något om man sen ändå måste åka någonstans för att må bra?

Jag har några små enkla krav.
- nära till vatten/hav.
- inga grannar på några hundra meter
- inga bilvägar i närheten
- ingen genomfart
- ingen industri/större bilväg som låter
- 1ha tomt minst
- Torp/Sekelskifteshus eller äldre.
- 10 mil radius till Göteborg
- riktig natur (alltså inte trädplantering).

Som ni förstår finns det exakt ingen sån plats i södra Sverige. Inte till salu i varje fall, för en person med begränsad ekonomi.

Jag har under åren ändå hittat några objekt som nästan kommer i närheten. Men det är alltid något som ger en bismak. Tex ett dagbrott som skramlar i närheten, ljudet av en landsväg väg som dånar över sjön, natur förstörd av skogsmaskiner.


Jag kommer aldrig hitta något som faller mig i smaken på det här viset.


Hur gör man? Ger man bara upp på sin dröm? Ändrar man sin inställning och bosätter sig i en 70-tals villa intill en skogsplantering och har en väg som utsikt?


Är jag ensam med drömmar som fastnar här?
Vi gräver vår egna "badsjö"/"naturepool" och får så där nära till vatten :)
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Sara Ss Sara Ss skrev:
Vi gräver vår egna "badsjö"/"naturepool" och får så där nära till vatten :)
Skulle gärna se mer av hur ni gör naturpoolen! Kanske läge att starta en tråd med några bilder?
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Ja, golvet ser ut att vara ett av Rustas billigaste, köpt på rea, och väggarna är ju helt enkelt bara vita, en perfekt canvas. Allt gjort för att på billigast möjliga vis få bort "the furu nightmare" och höja husets värde vid budgivning med åtskilliga tusenlappar. Kommer att göra likadant med pappas hus när det ska säljas, billig laminat på alla fula plast- och linoleumgolv, vit färg på lilla WC och det knallgula gästrummet, så att folk ser potentialen istället för det slitna skicket som är nu.

Exakt, jag skulle tro att detta huset antagligen var en 70/80 tals "furu nightmare" som du uttrycker det med plastmattor och kök av svullna spånskivor innan renoveringen snarare än ett charmigt 30-tals hus med kakelugnar och bröstpanel. Bland annat skvallrar ledaren i trappan om det.

Men, man kunde ju önska att de valt ett lite bättre matchande golv, typ furuimitation istället.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
K Kapplandet skrev:
Det här är väl något för TS: [länk]
Ja det ser ju att vara ngt om man inte är rädd för att renovera, alternativt bygga nytt och sen ha det gamla torpet som gäststuga.

Men inte så billigt med tanke på hur mycket jobb som krävs. Men letar man efter ngt som är garanterat fritt från grannar är det nog svårt att hitta bättre: Terrängkarta som visar sjöar, vägar, och Ranebo naturreservat i grönskande område.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


edit: snarare billigt med tanke på vad tomterna i området kostar!
 
Redigerat:
  • Älska
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Du skulle köpt för 5år sedan istället o sluppit huvudvärk i 5år, dessutom vad är det för fel på att bo i ett lugnt 70tals villa kvater, speciellt o dagens land?
 
H hapazard skrev:
Ja det ser ju att vara ngt om man inte är rädd för att renovera, alternativt bygga nytt och sen ha det gamla torpet som gäststuga.

Men inte så billigt med tanke på hur mycket jobb som krävs. Men letar man efter ngt som är garanterat fritt från grannar är det nog svårt att hitta bättre:[bild]
Och ligger insprängt i ett naturresarvat så ligger ju fantastiskt fint ser det ut som
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Hmmm. Jag har varit på scoutgrej däromkring för typ 20-25 år sedan! Det var riktigt fint. Kul!
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
J jahallåja skrev:
Jag kan ha skojat ;) Om den passar TS så ska i varje fall inte jag vara den som står i vägen..
B Bådablir9 skrev:
Få kompromisser i jämförelse med vad jag fick. Och jag är ändå helnöjd o stortrivs

[länk]
Och folk här skriver att TS krav skulle kosta 20 miljoner😂
 
  • Gilla
Bådablir9
  • Laddar…
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
gränsad ekonomi". Där har du problemet, man kan inte få en Ferrari för priset av en Fiat. Flytta till Flen eller någon annan
A atomlab skrev:
äl räk
J JohnAnchor skrev:
Hej!

Ja behöver lite support och råd. Möjligen terapi också. Ja har letat hos i fem år snart utan framgång. Problemet är inte att jag inte vet vad jag letar efter utan exakt vet var jag letar efter.

Huset är eg sk*t samma. För mig är platsen allt. Vad är vitsen med att investera sitt livsverk i något om man sen ändå måste åka någonstans för att må bra?

Jag har några små enkla krav.
- nära till vatten/hav.
- inga grannar på några hundra meter
- inga bilvägar i närheten
- ingen genomfart
- ingen industri/större bilväg som låter
- 1ha tomt minst
- Torp/Sekelskifteshus eller äldre.
- 10 mil radius till Göteborg
- riktig natur (alltså inte trädplantering).

Som ni förstår finns det exakt ingen sån plats i södra Sverige. Inte till salu i varje fall, för en person med begränsad ekonomi.

Jag har under åren ändå hittat några objekt som nästan kommer i närheten. Men det är alltid något som ger en bismak. Tex ett dagbrott som skramlar i närheten, ljudet av en landsväg väg som dånar över sjön, natur förstörd av skogsmaskiner.


Jag kommer aldrig hitta något som faller mig i smaken på det här viset.


Hur gör man? Ger man bara upp på sin dröm? Ändrar man sin inställning och bosätter sig i en 70-tals villa intill en skogsplantering och har en väg som utsikt?


Är jag ensam med drömmar som fastnar här?
Du kommer inte hitta kombinationen nära till have/större sjö utan att de finns grannar. Strandskydds reglerna gör att alla hus tornar upp sig 100 meter från alla sjöar så de blir packat där nästan oavsett var man är så länge man inte är djupt in i småland eller någon stans i dalarna.

För att komma undan de måste du förståss vara minst 100 meter från standskyddet, sedan 100 meter till för att komma förbi alla husen och sedan ytterligare 100-200 meter till för att komma en bit från grannarna. Så bara i princip genom ren definition kommer du inte hitta något mindre än en herrgård som finns närmare än en halv km från någon sjö att prata om.

Vad är riktigt natur? Naturskyddsområde? där får man ju inte bygga. Om vi pratar om mogen skog finns de en avvägnad där med. Är skogen väldigt mogen kanske den avverkas snart. Man får nog räkna med att de är plantering för eller senare.

Ingen större bilväg som låter är med en frågan om vad låter betyder. Jag har 2½ km till vägen med kompakt skog emellan. När vinden ligger på "lagom" från de hållet hörs vägen, men där pratar vi om kanske 10-20 dagar per år, och de låter inte speciellt mycket. (håller på att odla upp en tät häck åt det hållet som jag hoppas dämpar ner de ytterligare).

Kombinationen inga grannar, vatten och billigt är totalt orimligt. Detta är kravet som knäcker ekvationen. De finns helt enkelt inte att hitta om man inte lägger upp åtskilliga miljoner.

Riktig natur existerar överhuvudtaget inte i det här landet. De bästa du kan önska dig är någorlunda mogen skog.

Mitt hus var oerhört billigt (740k) när jag köpte de för 10 år sedan.
Har inget hav i närheten (men en åker med periodvis översvämning, räknas det).
Närmaste granne är en sommarstuga 400 meter bort.
Vi har 200 meter infart till en mindre bilväg utanför.
Vår infart är en genomfart för sommarstugan, som används extremt sällan (även en infart for bonden och el folket använder de när de ska fixa ledningarna, vilket inte är ofta heller).
Större bilväg, som sagt var 2½km bort, låter ibland men sällan.
Huset är byggt (troligen flyttat) på 1880 talet.
Tomten är ett drygt halv ha.
Det ligger inte vid Göteborg... eftersom jag inte bor där, men 10 mils radie till Linköping, Örebro, Södertälje (typ nästan beroende hur man räknar), Västerås och så klart alla städer där emellan.
Ritkig natur finns inte, men vi har ett Natura 2000 område inpå knuten. Inte riktig natur, men ett anrikt kulturlanskap.

Skulle nog säga att vi hade rätt stor tur som hittade de här och priset var lågt. Men samtidigt så är de nog var jag skulle säga att man kan sätta ribban.
 
J JohnAnchor skrev:
Hej!

Ja behöver lite support och råd. Möjligen terapi också. Ja har letat hos i fem år snart utan framgång. Problemet är inte att jag inte vet vad jag letar efter utan exakt vet var jag letar efter.

Huset är eg sk*t samma. För mig är platsen allt. Vad är vitsen med att investera sitt livsverk i något om man sen ändå måste åka någonstans för att må bra?

Jag har några små enkla krav.
- nära till vatten/hav.
- inga grannar på några hundra meter
- inga bilvägar i närheten
- ingen genomfart
- ingen industri/större bilväg som låter
- 1ha tomt minst
- Torp/Sekelskifteshus eller äldre.
- 10 mil radius till Göteborg
- riktig natur (alltså inte trädplantering).

Som ni förstår finns det exakt ingen sån plats i södra Sverige. Inte till salu i varje fall, för en person med begränsad ekonomi.

Jag har under åren ändå hittat några objekt som nästan kommer i närheten. Men det är alltid något som ger en bismak. Tex ett dagbrott som skramlar i närheten, ljudet av en landsväg väg som dånar över sjön, natur förstörd av skogsmaskiner.


Jag kommer aldrig hitta något som faller mig i smaken på det här viset.


Hur gör man? Ger man bara upp på sin dröm? Ändrar man sin inställning och bosätter sig i en 70-tals villa intill en skogsplantering och har en väg som utsikt?


Är jag ensam med drömmar som fastnar här?
Inte 1ha tomt men du lär inte få fler grannar pga strandskyddet.

https://www.svenskfast.se/hus/vastr.../362042?utm_source=hemnet&utm_medium=referral
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
K Kvackatore skrev:
Inte 1ha tomt men du lär inte få fler grannar pga strandskyddet.

[länk]
fint! Ingår tv:n?
Vitmålat vindsrum med snedtak, rött Chesterfield-soffa, antik byrå, vit säng, orientalisk matta, gammal TV.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Gilla
Fartland och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.