Det är redan 6 sidor svar, så troligtvis har du fått allt du velat och orkar inte läsa längre. Jag kan inte ge ett svar, utan bara medhåll.

Nej, du behöver inte ge upp drömmen, men du behöver nog justera den och göra avkall på vissa detaljer. Jag letade också i minst 3 år innan jag hittade det vi till slut köpte, och det var efter en hel del jämkningar. Vi hade inte mycket pengar att röra oss med. Jag ville ha något som var lantligt, med i alla fall en, två hektar mark, bara grusväg utanför etc. Men ville jag vara nära Stockholm och man inte hade 20 mille, så blev det avkall på mängden mark, och bilvägen utanför är asfalterad, men i alla fall ingen genomfartsled, och huset var ett byggprojekt. Det fick bli så, man får göra det bästa av det man ändå fick.

Jag skulle säga att din dröm om minst 1 ha mark är svår - det finns väldigt få "mellanting" mellan 2000 kvm och 20 hektar. Några fåtal hästgårdar med 3ha mark här och där, men det är ganska ovanligt. Om du på det lägger "nära till vatten/hav" och att det dessutom ska vara nära Göteborg, så känns ekvationen som svår.

Om du har tur hittar du en tomt med ett orenoverat ruckel, som du kan göra något åt med tiden. Men dessa ruckel är inte heller många, och de blir inte fler med tiden, så i så fall är det bara att vara väldigt tålmodig och slå till när chansen kommer. Lycka till!

P.S. Jag tycker det är lite märkligt med att folk snackar om radien till Göteborg. Huset vi köpte är väl inte ens 5 mil från Stockholm, och är lantligt värre (problemet är väl tomtstorleken). Går det att få lantligt och avskilt 5 mil från Stockholm, borde det väl banne mig gå att få 10 mil rån Göteborg? Förutsatt att "nära till vatten" inte betyder sjötomt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Kristoffer Öhrn
  • Laddar…
J JohnAnchor skrev:
Hej!

Ja behöver lite support och råd. Möjligen terapi också. Ja har letat hos i fem år snart utan framgång. Problemet är inte att jag inte vet vad jag letar efter utan exakt vet var jag letar efter.

Huset är eg sk*t samma. För mig är platsen allt. Vad är vitsen med att investera sitt livsverk i något om man sen ändå måste åka någonstans för att må bra?

Jag har några små enkla krav.
- nära till vatten/hav.
- inga grannar på några hundra meter
- inga bilvägar i närheten
- ingen genomfart
- ingen industri/större bilväg som låter
- 1ha tomt minst
- Torp/Sekelskifteshus eller äldre.
- 10 mil radius till Göteborg
- riktig natur (alltså inte trädplantering).

Som ni förstår finns det exakt ingen sån plats i södra Sverige. Inte till salu i varje fall, för en person med begränsad ekonomi.

Jag har under åren ändå hittat några objekt som nästan kommer i närheten. Men det är alltid något som ger en bismak. Tex ett dagbrott som skramlar i närheten, ljudet av en landsväg väg som dånar över sjön, natur förstörd av skogsmaskiner.


Jag kommer aldrig hitta något som faller mig i smaken på det här viset.


Hur gör man? Ger man bara upp på sin dröm? Ändrar man sin inställning och bosätter sig i en 70-tals villa intill en skogsplantering och har en väg som utsikt?


Är jag ensam med drömmar som fastnar här?
Du är kräsen. Köp något annat under tiden och fortsätt leta. En extra flytt överlever du
 
  • Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
P Primusemma skrev:
letat på Orust eller Tjörn ? Vilken prisnivå ?
Är det inte svårt att hitta orörd natur och långt till grannar där?
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Är det inte svårt att hitta orörd natur och långt till grannar där?
Inte särskilt. Beror iofs på vad man menar med orörd natur. Odlad skog är inte så vanligt i bergigt landskap.
 
Jag o sambon letade hus i fem år och tittade på över hundra hus innan vi hittade rätt. Vi startade också med en liknande vision om 20 min till centrum, hav på en sida, skog på en sida, äng på en sida och kaffebar på en sida och 10 mil till närmsta granne.
Jag tror du ska ta dig en funderare på dina krav eller fundera på bankrån, för dyrt kommer det att bli. Försök åtminstone göra en rankad lista där du har vad som är viktigast i topp och listar ut vad du kan kompromissa med.

I din kravlista har du heller inte tagit med med saker som VA situation, driftkostnader, fungerande väggar, tag o golv etc. De sakerna är superviktiga om du ska kunna leva som en vettig människa och kan bli katastrofalt dyrt om de strular.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Skagen ligger inom tio mil från Göteborg? Norrut så finns Uddevalla och en väldans stor radie söderut med massa obygd. Men jag håller med. Din lista är önskemål som är underställd ekonomin.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
VidarH VidarH skrev:
Skagen ligger inom tio mil från Göteborg? Norrut så finns Uddevalla och en väldans stor radie söderut med massa obygd. Men jag håller med. Din lista är önskemål som är underställd ekonomin.
Jo, Svartedalen mellan Ucklum och Kungälv har både sjöar, orörd skog och även varg. 🙂
 
  • Gilla
saltis99
  • Laddar…
Finns väldigt mycket fin obygd däromkring. Men inte så många av dem har något bra vatten om jag minns rätt?
 
Borra brunn går ju alltid, inget fel på grundvattnet.
 
J JohnAnchor skrev:
Hej!

Ja behöver lite support och råd. Möjligen terapi också. Ja har letat hos i fem år snart utan framgång. Problemet är inte att jag inte vet vad jag letar efter utan exakt vet var jag letar efter.

Huset är eg sk*t samma. För mig är platsen allt. Vad är vitsen med att investera sitt livsverk i något om man sen ändå måste åka någonstans för att må bra?

Jag har några små enkla krav.
- nära till vatten/hav.
- inga grannar på några hundra meter
- inga bilvägar i närheten
- ingen genomfart
- ingen industri/större bilväg som låter
- 1ha tomt minst
- Torp/Sekelskifteshus eller äldre.
- 10 mil radius till Göteborg
- riktig natur (alltså inte trädplantering).

Som ni förstår finns det exakt ingen sån plats i södra Sverige. Inte till salu i varje fall, för en person med begränsad ekonomi.

Jag har under åren ändå hittat några objekt som nästan kommer i närheten. Men det är alltid något som ger en bismak. Tex ett dagbrott som skramlar i närheten, ljudet av en landsväg väg som dånar över sjön, natur förstörd av skogsmaskiner.


Jag kommer aldrig hitta något som faller mig i smaken på det här viset.


Hur gör man? Ger man bara upp på sin dröm? Ändrar man sin inställning och bosätter sig i en 70-tals villa intill en skogsplantering och har en väg som utsikt?


Är jag ensam med drömmar som fastnar här?
https://garnisonen.nu/till-salu/bes...ill-salu&utm_content=strangsereds-aspanas-103

6ha gård med renoverat bodstadshus och tillhörande utbyggnader
Cykelavstånd till närmsta badsjö, nära med bil till vättern

Strax utanför 10milsradien.

3.5 miljoner, bara att köpa.
 
  • Gilla
  • Älska
Fartland och 5 till
  • Laddar…
Drömmar och kravlistor är bra grejer!

Har du bott i ett eller flera hus och förfinat fina tankar om det perfekta boendet? Om inte är du enligt mig lite ute på hal is. Under livet förändras kravbilden. Polare, föräldrar i närhet, barn, rullstol, skilsmässa, väder, dödsfall, arbetsgivare, pension… osv.

Bo där du bor och dra ett meddelande till alla mäklare med dina krav. Skit i att leta på hemnet. Om du inte hittat huset på några år får du endera vänta länge på att hitta huset eller bo i ett nästan lika bra (i väntan på huset). Du behöver finna dig i de alternativen. Inte värt att knäckas och bli orkeslös för att inte huset med stort h dimper ner.
 
  • Gilla
Quartto och 1 till
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Tycker inte du har några "små enkla" krav.
Tillgång och efterfrågan. Många som söker det du söker och utbudet är begränsat. Då blir priset därefter.

Håller med @Fotografen, närheten till Göteborg är en stor faktor vad gäller svårigheten att hitta något som passar din budget.
”små, enkla krav” var nog ironiskt skrivet.
 
TRJBerg
Svårt att ge ett bra svar utan att veta budgeten, åtminstone väldigt grovt.
 
J JohnAnchor skrev:
Hej!

Ja behöver lite support och råd. Möjligen terapi också. Ja har letat hos i fem år snart utan framgång. Problemet är inte att jag inte vet vad jag letar efter utan exakt vet var jag letar efter.

Huset är eg sk*t samma. För mig är platsen allt. Vad är vitsen med att investera sitt livsverk i något om man sen ändå måste åka någonstans för att må bra?

Jag har några små enkla krav.
- nära till vatten/hav.
- inga grannar på några hundra meter
- inga bilvägar i närheten
- ingen genomfart
- ingen industri/större bilväg som låter
- 1ha tomt minst
- Torp/Sekelskifteshus eller äldre.
- 10 mil radius till Göteborg
- riktig natur (alltså inte trädplantering).

Som ni förstår finns det exakt ingen sån plats i södra Sverige. Inte till salu i varje fall, för en person med begränsad ekonomi.

Jag har under åren ändå hittat några objekt som nästan kommer i närheten. Men det är alltid något som ger en bismak. Tex ett dagbrott som skramlar i närheten, ljudet av en landsväg väg som dånar över sjön, natur förstörd av skogsmaskiner.


Jag kommer aldrig hitta något som faller mig i smaken på det här viset.


Hur gör man? Ger man bara upp på sin dröm? Ändrar man sin inställning och bosätter sig i en 70-tals villa intill en skogsplantering och har en väg som utsikt?


Är jag ensam med drömmar som fastnar här?
Under +25 år i grafiska branschen med både externa och interna uppdragsgivare, blev jag ofta ombedd att producera nåt som var BRA, BILLIGT och dessutom skulle det från ax till limpa SNABBT! Till slut tog jag fram tre lappar på vilka det stod ett ord på varje: PRIS, TID och KVALITET och så bad jag beställaren att välja två. För vill man ha något snabbt, med bra kvalitet så får man betala dyrt. Vill man ha det snabbt och billigt får man ge avkall på kvaliteten och kan man skippa tidsaspekten så kan man få kvalitet till ett bra pris. Samma sak går att applicera här: PRIS, AVSTÅND, LIVSKVALITET (din egen definition då). Välj två! Vill du ha den livskvalitet du eftersöker så får du antingen söka dig längre bort eller betala mer. Du kan inte få allt. Det är du som väljer. Men bara två!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
J JohnAnchor skrev:
Hej!

Ja behöver lite support och råd. Möjligen terapi också. Ja har letat hos i fem år snart utan framgång. Problemet är inte att jag inte vet vad jag letar efter utan exakt vet var jag letar efter.

Huset är eg sk*t samma. För mig är platsen allt. Vad är vitsen med att investera sitt livsverk i något om man sen ändå måste åka någonstans för att må bra?

Jag har några små enkla krav.
- nära till vatten/hav.
- inga grannar på några hundra meter
- inga bilvägar i närheten
- ingen genomfart
- ingen industri/större bilväg som låter
- 1ha tomt minst
- Torp/Sekelskifteshus eller äldre.
- 10 mil radius till Göteborg
- riktig natur (alltså inte trädplantering).

Som ni förstår finns det exakt ingen sån plats i södra Sverige. Inte till salu i varje fall, för en person med begränsad ekonomi.

Jag har under åren ändå hittat några objekt som nästan kommer i närheten. Men det är alltid något som ger en bismak. Tex ett dagbrott som skramlar i närheten, ljudet av en landsväg väg som dånar över sjön, natur förstörd av skogsmaskiner.


Jag kommer aldrig hitta något som faller mig i smaken på det här viset.


Hur gör man? Ger man bara upp på sin dröm? Ändrar man sin inställning och bosätter sig i en 70-tals villa intill en skogsplantering och har en väg som utsikt?


Är jag ensam med drömmar som fastnar här?
Skippa närheten till Göteborg så finns det massor med hus i Norrland. 😉
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.