Tomt är väldigt svårt att önska storlek på. Men har sett de på 0,5Ha som är väldigt kuperad och lummig så man inte ser grannar och har det väldigt privat.

Sen kan man ha 10+Ha där man har huset i ena kanten tillsammans med grannar och sen skogsslänt på baksidan som inte gör någon glad och kommer till nytta.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
J JohnAnchor skrev:
Hej!

Ja behöver lite support och råd. Möjligen terapi också. Ja har letat hos i fem år snart utan framgång. Problemet är inte att jag inte vet vad jag letar efter utan exakt vet var jag letar efter.

Huset är eg sk*t samma. För mig är platsen allt. Vad är vitsen med att investera sitt livsverk i något om man sen ändå måste åka någonstans för att må bra?

Jag har några små enkla krav.
- nära till vatten/hav.
- inga grannar på några hundra meter
- inga bilvägar i närheten
- ingen genomfart
- ingen industri/större bilväg som låter
- 1ha tomt minst
- Torp/Sekelskifteshus eller äldre.
- 10 mil radius till Göteborg
- riktig natur (alltså inte trädplantering).

Som ni förstår finns det exakt ingen sån plats i södra Sverige. Inte till salu i varje fall, för en person med begränsad ekonomi.

Jag har under åren ändå hittat några objekt som nästan kommer i närheten. Men det är alltid något som ger en bismak. Tex ett dagbrott som skramlar i närheten, ljudet av en landsväg väg som dånar över sjön, natur förstörd av skogsmaskiner.


Jag kommer aldrig hitta något som faller mig i smaken på det här viset.


Hur gör man? Ger man bara upp på sin dröm? Ändrar man sin inställning och bosätter sig i en 70-tals villa intill en skogsplantering och har en väg som utsikt?


Är jag ensam med drömmar som fastnar här?
Den där fastigheten du nämnde där naturen är förstörd av skogsmaskiner borde du slagit till på. Då hade du varit rätt säker på att du de närmsta 50-70 åren inte hade haft någon ny slutavverkning. Å andra sidan så är ju tiden en faktor där du har möjlighet att gå från din begränsade ekonomi till en mer obegränsad ekonomi, så fortsätt att bygga din förmögenhet och fortsätt leta drömfastigheten. Själv bor jag i ett riktigt fult 1,5-plans kataloghus och jag tänker nästan inte på hur fult det är trots att huset har 2/3-delar tak och 1/3-del fasad istället som jag tycker att det bör vara, precis tvärtom. Men, hittar jag drömtomten så bygger jag ett nytt hus…..eller så blundar jag varje gång jag kommer hem och fortsätter att bo….
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
B Berguven_glenn skrev:
[länk]

Så, solved it for you. Du kan inte ha letat ordentligt.
"1ha tomt minst"
 
  • Gilla
Quartto och 3 till
  • Laddar…
B
Svårt de där beroende på budget. Tulla lite på önskemålen tex ålder på huset. 2 grannar utom synhåll pga träd. 0,7 hektar. 15-20 mils radie från Gbg.

Jag var fast besluten vid vilken ort storlek uppvärmning ålder på huset jag önskade samt längst in på återvändsgata. Och tomt storlek.Inget av det fick jag.

Nu bor jag med gångavstånd till hållplats. Hus med bra planlösning. Bättre skick än annars. Helt ok driftskostnad. Grannar runt om som genast är redo o hjälpa till om de ser mig försöka konka in en tung möbel själv. Nära till mataffär. En tomt vi klarar av även som äldre. Lägre lån än om vi hittat hus exakt där jag ville. Färre mördarsniglar och vildsvin än grannarna som bor närmast skogen

Mina önskemål var inte så omfattande som dina men nu när jag frångått önskemålen har jag fått andra saker av värde som jag inte tänkte på då jag var så insyltad i önskelistan
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Södra Dalsland kan ju fungera, där är priserna inte så höga. Billig resa till Göteborg med tåg från Vänersborg. Med de förutsättningarna så kan du lägga på någon mil också.
 
  • Gilla
linneac och 2 till
  • Laddar…
Som många är inne på så har du kanske orimliga önskemål/krav. Du kommer få släppa på något eller några av kraven om du inte skall bli knäckt.

Men varför är radien till Göteborg så viktig? Tittar du på tex Dalsland, inåt västgötaslätten osv så finns det gårdar att köpa. För på dig låter det som du skall köpa en gård. Om du har ett jobb som tillåter hybrid-arbete så kan du lika gärna köra några mil extra de dagar du är inne på jobbet, eller faktiskt fundera på annat jobb/uppdrag/kunder. Som några andra är inne på, byt landskap helt och hållet. Finns billigt i både Småland och Norrbotten.

Du får rangordna, skapa ett poängsystem för dig själv och fundera på vad som verkligen är viktigt och vad du kan klara dig utan.

En liten kicker... undersök om trafikverket eller någon annan stor part har planer på exploatering i närheten eller större förändringar. Har en bekant som köpte ett hus intill en järnväg. Men i och med att han visste att järnvägen skulle flyttas inom några så köpte han egendomen billigare och nu 10 år efter att den är flyttad så märks det inte ens att den har legat där och värdet för hans egendom drog iväg.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
O [old rusty] skrev:
Ho ho ho.
Gött snack om saker man inte har en aning om? :)

[bild]
En dålig bild på flygrutterna med skogsmarken ungefärligt markerad med röd ring.
Och sen ligger den 200m från rv40... Det lär ju inte vara tystaste marken i länet. :)
Hur hittade du denna bilden?
 
För trettio år sedan letade jag och min fru efter ett ställe där det var/är långt till grannar (vi har djur som stör med höga läten). Några krav: Tillräckligt nära våra jobb (tre-fyra mil) i nordöstra Skåne (Skånes "glesbygd"), plats att bygga en ny ekonomibyggnad eller en äldre som gick att renovera och ett tillräckligt lågt pris för att vi skulle ha råd trots små barn och låga inkomster.
Efter ett halvår med täta mäklarkontakter, hopplösa utflykter till hus till salu i villaområden, smågruppsbebyggelse, sista huset innan byn tar slut o s v hittade vi vår gård, som skulle avstyckas av säljaren. 400 m till närmsta granne, 550 m knappt körbar "garageuppfart". Obebott i fyra år, ett halvt hektar tomt just då som åker fram till husväggen, ladugård i dåligt skick liksom huset. Men billigt!
Nu har vi bott här i drygt trettio år med ständig renovering som livsstil. Få hade kunnat tänka sig att flytta in i ett dåligt isolerat hus med vedspis som enda värmekälla, utan vatten och avlopp (utedass) och takbelysning i två av de tre rummen och ett eluttag för radion. Vi hittade stället där vi kunde fortsätta vårt liv, och till ett pris som var överkomligt för oss.
Så felet i ditt letande är din "enkla" kravlista. Börja leta efter något annat, och dagdröm om Barbados, granne med Mick Jagger. Eller vinn på Eurolotto och köp Västra Götaland.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
J JohnAnchor skrev:
Hej!

Ja behöver lite support och råd. Möjligen terapi också. Ja har letat hos i fem år snart utan framgång. Problemet är inte att jag inte vet vad jag letar efter utan exakt vet var jag letar efter.

Huset är eg sk*t samma. För mig är platsen allt. Vad är vitsen med att investera sitt livsverk i något om man sen ändå måste åka någonstans för att må bra?

Jag har några små enkla krav.
- nära till vatten/hav.
- inga grannar på några hundra meter
- inga bilvägar i närheten
- ingen genomfart
- ingen industri/större bilväg som låter
- 1ha tomt minst
- Torp/Sekelskifteshus eller äldre.
- 10 mil radius till Göteborg
- riktig natur (alltså inte trädplantering).

Som ni förstår finns det exakt ingen sån plats i södra Sverige. Inte till salu i varje fall, för en person med begränsad ekonomi.

Jag har under åren ändå hittat några objekt som nästan kommer i närheten. Men det är alltid något som ger en bismak. Tex ett dagbrott som skramlar i närheten, ljudet av en landsväg väg som dånar över sjön, natur förstörd av skogsmaskiner.


Jag kommer aldrig hitta något som faller mig i smaken på det här viset.


Hur gör man? Ger man bara upp på sin dröm? Ändrar man sin inställning och bosätter sig i en 70-tals villa intill en skogsplantering och har en väg som utsikt?


Är jag ensam med drömmar som fastnar här?
Om du är villig att utöka radien med 2-3mil och sätta insjö/skogssjö lika högt som hav så kommer södra/sydvästra Dalsland inom räckhåll. Avfolkningsbygd, Sveriges rostbälte etc - ja, men också helt fantastisk natur, och bitvis väldigt ödsligt.
Men det kanske inte är förenligt med det du söker.
Ibland letar man länge efter något bara för att 'snubbla över' något annat som inte alls motsvarade bilden - men bara visar sig vara SÅ RÄTT.

Lycka till, och ge inte upp. En dag säger det klick. Kanske bara inte exakt på det vis du väntade dig.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
J JohnAnchor skrev:
Hej!

Ja behöver lite support och råd. Möjligen terapi också. Ja har letat hos i fem år snart utan framgång. Problemet är inte att jag inte vet vad jag letar efter utan exakt vet var jag letar efter.

Huset är eg sk*t samma. För mig är platsen allt. Vad är vitsen med att investera sitt livsverk i något om man sen ändå måste åka någonstans för att må bra?

Jag har några små enkla krav.
- nära till vatten/hav.
- inga grannar på några hundra meter
- inga bilvägar i närheten
- ingen genomfart
- ingen industri/större bilväg som låter
- 1ha tomt minst
- Torp/Sekelskifteshus eller äldre.
- 10 mil radius till Göteborg
- riktig natur (alltså inte trädplantering).

Som ni förstår finns det exakt ingen sån plats i södra Sverige. Inte till salu i varje fall, för en person med begränsad ekonomi.

Jag har under åren ändå hittat några objekt som nästan kommer i närheten. Men det är alltid något som ger en bismak. Tex ett dagbrott som skramlar i närheten, ljudet av en landsväg väg som dånar över sjön, natur förstörd av skogsmaskiner.


Jag kommer aldrig hitta något som faller mig i smaken på det här viset.


Hur gör man? Ger man bara upp på sin dröm? Ändrar man sin inställning och bosätter sig i en 70-tals villa intill en skogsplantering och har en väg som utsikt?


Är jag ensam med drömmar som fastnar här?
Jag och frugan letade i 8 år, så ha tålamod.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
J JohnAnchor skrev:
Hej!

Ja behöver lite support och råd. Möjligen terapi också. Ja har letat hos i fem år snart utan framgång. Problemet är inte att jag inte vet vad jag letar efter utan exakt vet var jag letar efter.

Huset är eg sk*t samma. För mig är platsen allt. Vad är vitsen med att investera sitt livsverk i något om man sen ändå måste åka någonstans för att må bra?

Jag har några små enkla krav.
- nära till vatten/hav.
- inga grannar på några hundra meter
- inga bilvägar i närheten
- ingen genomfart
- ingen industri/större bilväg som låter
- 1ha tomt minst
- Torp/Sekelskifteshus eller äldre.
- 10 mil radius till Göteborg
- riktig natur (alltså inte trädplantering).

Som ni förstår finns det exakt ingen sån plats i södra Sverige. Inte till salu i varje fall, för en person med begränsad ekonomi.

Jag har under åren ändå hittat några objekt som nästan kommer i närheten. Men det är alltid något som ger en bismak. Tex ett dagbrott som skramlar i närheten, ljudet av en landsväg väg som dånar över sjön, natur förstörd av skogsmaskiner.


Jag kommer aldrig hitta något som faller mig i smaken på det här viset.


Hur gör man? Ger man bara upp på sin dröm? Ändrar man sin inställning och bosätter sig i en 70-tals villa intill en skogsplantering och har en väg som utsikt?


Är jag ensam med drömmar som fastnar här?
Alternativ ett: sätt dig med listan och stryk dina krav ett efter ett. Det du just nu vill ha kan du inte få med en begränsad budget. Du måste acceptera det.

Alternativ två: köp en stuga som uppfyller kraven i typ Värmland. Tumma på längre till GBG och bosätt dig i lgh eller något mindre närmare stan. Åk ut till stugan när du behöver lugn.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
J JohnAnchor skrev:
Jag har några små enkla krav.
- nära till vatten/hav.
- inga grannar på några hundra meter
- inga bilvägar i närheten
- ingen genomfart
- ingen industri/större bilväg som låter
- 1ha tomt minst
- Torp/Sekelskifteshus eller äldre.
- 10 mil radius till Göteborg
- riktig natur (alltså inte trädplantering).
Det första du behöver göra är att rangordna dessa, där du placerar det viktigaste överst och mindre viktigt lägre. Du sa t.ex. att det är läget som är viktigt men du har "torp/Sekelskifteshus" på listan, betyder detta att denna punkt är minst viktig?

Om du måste välja mellan sjötomt och bullrande väg, vad är viktigast?
Hur viktigt är avståndet till Göteborg och varför? Arbetsplats? Familj? Kommer detta vara lika viktigt när du går i pension?

Rannsaka dig själv hårt, och tvinga dig att rangordna dina önskemål.

Sedan när du vet vad som är viktigast, då vet du också vad du är villig att kompromissa med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.