TRJBerg
P patrik.hermansson50 skrev:
[länk]

Tänk vad du kan få för 20 millar
Tomtarea
4 218 m²
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Tomtarea
4 218 m²
Jo, men det finns säkert ställen som har större tomt om du lägger till någon eller några miljoner. 3000 kvm skogsmark lär kosta max en mille extra. Det är långt från 20 din nöt.
 
På ena planhalvan i denna tråd: gänget som tycker att TS har en önskelista som är lätt att uttrycka men svår att till fullo uppfylla i praktiken, och råder till prioritering och kompromiss

På andra planhalvan: gänget som inte alls håller med och trycker att det visst går det hitta vad TS söker och sen antingen länkar till fastigheter som faller på minst en punkt, eller inte länkar till något alls utan bara går på magkänsla och "joho!"
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
C
J jahallåja skrev:
På ena planhalvan i denna tråd
Om man utgår från att TS verkligen bevakat alla potentiellt intressanta objekt på hemnet under dessa fem år ger det sig ju ganska enkelt. Har det inte kommit upp ett enda matchande objekt till försäljning på fem år lär man behöva revidera kravlistan om det skall bli något. För sen är det ju en budgivning som skall vinnas också.

Nu var det inte helt glasklart hur det låg till med det, och TS verkar ju inte så aktiv i tråden heller om man säger så...
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg
P patrik.hermansson50 skrev:
Jo, men det finns säkert ställen som har större tomt om du lägger till någon eller några miljoner. 3000 kvm skogsmark lär kosta max en mille extra. Det är långt från 20 din nöt.
Fast det är inte så om du har följt fastighetsannonser några (många) år.
Det är mycket sällan (jämfört med andra) ute fastigheter med yta mellan 1 hektar och typ 10 hektar. Antingen har de "normala" storlekar som 1500m2, 2500m2 upp till kanske 7000m2 som mest. Eller så är ytorna 20 hektar och uppåt. (Naturligtvis förekommer undantag men mycket sällan stämmer de med TS andra krav.)
 
  • Gilla
Hullken
  • Laddar…
C
TRJBerg TRJBerg skrev:
Det är mycket sällan (jämfört med andra) ute fastigheter med yta mellan 1 hektar och typ 10 hektar.
Fast det är nog en "hästgård" TS är ute efter även när man kikar på de övriga kraven på listan.
Och visst är det en väldigt mycket mindre marknad än vanliga villor, men de poppar ju trots allt upp då och då. Även i GBG-trakten antar jag(?)
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
J jahallåja skrev:
På ena planhalvan i denna tråd: gänget som tycker att TS har en önskelista som är lätt att uttrycka men svår att till fullo uppfylla i praktiken, och råder till prioritering och kompromiss

På andra planhalvan: gänget som inte alls håller med och trycker att det visst går det hitta vad TS söker och sen antingen länkar till fastigheter som faller på minst en punkt, eller inte länkar till något alls utan bara går på magkänsla och "joho!"
Det har länkats till flera fastigheter som uppfyller kraven från TS, men såklart innebär alla någon form av kompromiss.

Hur nära vatten är nära?
I vilket skick är acceptabelt?
Till vilket pris?
 
  • Gilla
Bådablir9 och 1 till
  • Laddar…
Det är absolut flest hästgårdar omkring Göteborg än någon annan stans, om inget har ändrats, så det är nog mer en fråga om att vänta på att det kommer ut ett objekt som ställer till det. Eller?
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
TS kravlista får mig att tänka på kvinnor som bara kan tänka sig en man som är 190 cm lång, vältränad, snygg, stor kuk, snäll men dominant, bra arbete och titel, tjänar bra, bra boende, dyr bil, ha ett stort socialt nätverk med rätt personer osv.
Dessa kvinnor slutar ofta barnlösa och ensamma eller så sänker de sina krav när de är i 35-års åldern då de insett att de aldrig kommer hitta den mannen. Lite som TS med sin löjliga kravlista😂
 
  • Haha
Kris1
  • Laddar…
Detta är för övrigt ett försök av TS att mobilisera Byggahus till att leta tomt till honom om det är nån som hittills inte förstått det 😂
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Ellenkaramellen och 4 till
  • Laddar…
J JohnAnchor skrev:
Hej!

Ja behöver lite support och råd. Möjligen terapi också. Ja har letat hos i fem år snart utan framgång. Problemet är inte att jag inte vet vad jag letar efter utan exakt vet var jag letar efter.

Huset är eg sk*t samma. För mig är platsen allt. Vad är vitsen med att investera sitt livsverk i något om man sen ändå måste åka någonstans för att må bra?

Jag har några små enkla krav.
- nära till vatten/hav.
- inga grannar på några hundra meter
- inga bilvägar i närheten
- ingen genomfart
- ingen industri/större bilväg som låter
- 1ha tomt minst
- Torp/Sekelskifteshus eller äldre.
- 10 mil radius till Göteborg
- riktig natur (alltså inte trädplantering).

Som ni förstår finns det exakt ingen sån plats i södra Sverige. Inte till salu i varje fall, för en person med begränsad ekonomi.

Jag har under åren ändå hittat några objekt som nästan kommer i närheten. Men det är alltid något som ger en bismak. Tex ett dagbrott som skramlar i närheten, ljudet av en landsväg väg som dånar över sjön, natur förstörd av skogsmaskiner.


Jag kommer aldrig hitta något som faller mig i smaken på det här viset.


Hur gör man? Ger man bara upp på sin dröm? Ändrar man sin inställning och bosätter sig i en 70-tals villa intill en skogsplantering och har en väg som utsikt?


Är jag ensam med drömmar som fastnar här?
jag skulle ha köpt en husbåt
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Detta är för övrigt ett försök av TS att mobilisera Byggahus till att leta tomt till honom om det är nån som hittills inte förstått det 😂
Funkar det, är det ju jättebra! 😊
 
Z Zimeon skrev:
Det är redan 6 sidor svar, så troligtvis har du fått allt du velat och orkar inte läsa längre. Jag kan inte ge ett svar, utan bara medhåll.

Nej, du behöver inte ge upp drömmen, men du behöver nog justera den och göra avkall på vissa detaljer. Jag letade också i minst 3 år innan jag hittade det vi till slut köpte, och det var efter en hel del jämkningar. Vi hade inte mycket pengar att röra oss med. Jag ville ha något som var lantligt, med i alla fall en, två hektar mark, bara grusväg utanför etc. Men ville jag vara nära Stockholm och man inte hade 20 mille, så blev det avkall på mängden mark, och bilvägen utanför är asfalterad, men i alla fall ingen genomfartsled, och huset var ett byggprojekt. Det fick bli så, man får göra det bästa av det man ändå fick.

Jag skulle säga att din dröm om minst 1 ha mark är svår - det finns väldigt få "mellanting" mellan 2000 kvm och 20 hektar. Några fåtal hästgårdar med 3ha mark här och där, men det är ganska ovanligt. Om du på det lägger "nära till vatten/hav" och att det dessutom ska vara nära Göteborg, så känns ekvationen som svår.

Om du har tur hittar du en tomt med ett orenoverat ruckel, som du kan göra något åt med tiden. Men dessa ruckel är inte heller många, och de blir inte fler med tiden, så i så fall är det bara att vara väldigt tålmodig och slå till när chansen kommer. Lycka till!

P.S. Jag tycker det är lite märkligt med att folk snackar om radien till Göteborg. Huset vi köpte är väl inte ens 5 mil från Stockholm, och är lantligt värre (problemet är väl tomtstorleken). Går det att få lantligt och avskilt 5 mil från Stockholm, borde det väl banne mig gå att få 10 mil rån Göteborg? Förutsatt att "nära till vatten" inte betyder sjötomt.
Sunda kommentarer. Klart det måste vara ännu lättare att leta utanför Göteborg. Sen måste man väl se till att anpassa förväntansbilden. Är allt för bra för att vara sant är det nog just det också!
 
J JohnAnchor skrev:
Hej!

Ja behöver lite support och råd. Möjligen terapi också. Ja har letat hos i fem år snart utan framgång. Problemet är inte att jag inte vet vad jag letar efter utan exakt vet var jag letar efter.

Huset är eg sk*t samma. För mig är platsen allt. Vad är vitsen med att investera sitt livsverk i något om man sen ändå måste åka någonstans för att må bra?

Jag har några små enkla krav.
- nära till vatten/hav.
- inga grannar på några hundra meter
- inga bilvägar i närheten
- ingen genomfart
- ingen industri/större bilväg som låter
- 1ha tomt minst
- Torp/Sekelskifteshus eller äldre.
- 10 mil radius till Göteborg
- riktig natur (alltså inte trädplantering).

Som ni förstår finns det exakt ingen sån plats i södra Sverige. Inte till salu i varje fall, för en person med begränsad ekonomi.

Jag har under åren ändå hittat några objekt som nästan kommer i närheten. Men det är alltid något som ger en bismak. Tex ett dagbrott som skramlar i närheten, ljudet av en landsväg väg som dånar över sjön, natur förstörd av skogsmaskiner.


Jag kommer aldrig hitta något som faller mig i smaken på det här viset.


Hur gör man? Ger man bara upp på sin dröm? Ändrar man sin inställning och bosätter sig i en 70-tals villa intill en skogsplantering och har en väg som utsikt?


Är jag ensam med drömmar som fastnar här?
Ge det några få månader till, räntan ska ju upp lite till innan den vänder ner, du kan dessutom hoppas på en kall vinter som får elpriserna att skena lite så kommer några fler tvingas till försäljning. Ett tips är att kolla in fastigheter som bytt ägare relativt sent, checka speciellt i fds-utdragen om det finns nyuttagna pantbrev som indikerar höga lån. Är det någon gång du ska hitta rätt så är det de närmsta 6-9 månaderna, lycka till!! Löp & köp, som norrmännen säger.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.