Starkt jobbat som sagt :) Svärfar verkar inte lika noga va?
 
  • Gilla
messijah
  • Laddar…
Svärfar har legat på latsidan i många år innan vi tog över så nu måste man ju komma ikapp ☺️

Nu är altanen näst intill färdig. Har funderingar på en utebar/utekök och har därför även kopplat in el och vatten som är redo när jag väl tar tag i det. Har nu lyft bastu och badtunna på plats. Monterade ur kamin och skorsten på bastun för att banta den runt 100 kilo innan den bars ner för trappen. Vi var 10 man som hjälpte till att bära och det gick bra ☺️ Här kommer bild på altanen i dagsläget.

Altan med bastu och badtunna omgiven av skog under soligt väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
4star och 5 till
  • Laddar…
Längesen man la upp något här nu men kanske dags för en uppdatering? Ska bara se om man hittar bilder på det mesta. Dock så kan förebilder fattas.

Vitt hus med veranda, gräsmatta, skog i bakgrunden, soligt väder, satellitdisk, ingen person synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett enfamiljshus med vit fasad, svart tak, i skog. Byggnation av trädäck pågår. Lugnt, lantligt boende.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett vitt hus med veranda och skog runtomkring, grusgång, grönska, luftvärmepump och uteplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träveranda, soligt, parasoll, två personer, bekväma sittplatser, grill, vita husväggar, skogsbakgrund, matta med stjärnmotiv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här rev jag och byggde ut altanen som var till gästhuset. Blev större och stabilare då den gamla var feldimensionerad och sviktade när man gick på den.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Köpte ny ytterdörr till huset och bytte ut den då den gamla var lite sliten efter alla år. Tyckte att det lyfte entrén en del.
Vitt hus med veranda, trädörr, fönster, blomlådor och krukväxter under soligt väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit trähusfasad, veranda, dörr, fönster, kvällsljus, blommor, trädgårdsmöbler, mysig, hemtrevlig atmosfär.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Cornefelt och 4 till
  • Laddar…
Passade även på att under 2021 och 2022 investera i solceller till bägge husen samt i samma veva byta bägge taken. Anläggningen är på nästan 16 kW och har även ett 5kWh batteri installerat.
 
  • Vit enplansvilla med solpaneler, trädgård, lekställning, terrass och skogsbakgrund på en molnig dag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit enplansvilla med solpaneler på taket, omgiven av skog, terrass framför huset.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit hustak med solpaneler, trädäck, trädgårdsmöbler, gräsmatta, skog i bakgrunden, klarblå himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 9 till
  • Laddar…
Här kaklade jag om och bytte bänkskivor/vask i gästhuset. Bånkskivor och vask är redan utbytt på förebild dock.
Ett modernt kök med kylskåp, spis, skåp och ett fönster med gardiner. Lekfull inredning, vardagliga köksartiklar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mörkt kök med påslagna undre skåpbelysningar, vita kakelväggar, träbänkskivor och klassisk inredning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tyckte att kaklet blev så bra så att jag även bytte ut det som vi satt några år tidigare i stora huset med. Passade även på att byta köksfläkt.
Kök under renovering, vit kakelvägg halvfärdig, skåpluckor och diskho, byggmaterial och verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Modernt kök med vit kakelvägg, köksö, inbyggd belysning, och en person i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
I samma veva som vi installerade i solcellerna så tog vi bort en del träd som skuggade. Detta ledde till att det blev en del tomt ledig till att göra något med så här fick barnen en lekplats och en sandlåda som jag byggde åt dem.
Solig trädgård med lekplats, sandlåda, rutschkana, gungor och barn som leker. Gröna träd och moln på himmeln.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lekplats med sandlåda, gunga, rutschkana och lekstuga på en solig dag, omgivet av träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
13th Marine och 3 till
  • Laddar…
Fick fiber indraget till huset vilket ledde till ännu ett rätt så stort projekt. Att dra nätverk och installera nätverksuttag i alla rum. Satte en nätverkscentral i tvättstugan dit jag drog alla kablar. Sedan drog jag dem via vinden och ut via gamla telefonuttag i väggarna. För de rummen som saknade telefonuttag så drog jag kablarna som på bilden här nedanför. Alltså bakom ytterpanelen i väggen och borrade mig in till insidan där jag satte ett nätverksuttag. Gick strömmande media i gymnasiet så hade bra grundkoll på nätverk redan från början. Drog även en nätverkskabel upp till gästhuset (nergrävd) så att vi fick fiber även där. Men att krypa runt i glasullen på vinden i flera timmar rekommenderar jag verkligen inte 😅
Vitt trähus, fönster, stege, virad kabel, lampa, trätrall, renovering pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En väggmonterad enhet med indikatorlampor ansluten till flera överlappande kablar och vägguttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Man vid serverrack, rörigt kabelhärv, förbryllad blick, teknikrum, nätverksproblem, orolig, frustrerad, IT-underhåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svart nätverksskåp med patchpaneler, kablar och strömfördelningsenhet monterade i en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Trädgård, altan, vit husfasad, stege, möbler, barnleksak, slang, soligt, grönt gräs, mossbelagd stenplatta, utomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit RJ45-vägguttag, korroderad elkabel, oputsad vägg, trägolv inomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Wow
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Nu var det dags för nytt avlopp då kommunen underkände det vi hade. Tog ett system från Braga som var byggt för 10 personer, vilket betyder att jag valde att överdimensionera systemet lite. Valde även att i samma veva riva slipers som var uppsatt på framsidan. Gul grävmaskin, högar med jord, grävt hål, trädgård, stenplattor, skog i bakgrunden, molnig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En landsväg, grönska, hög av trästockar, delvis otydlig bild med finger i hörnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett hus i skogen, kala träd, gräsbevuxen sluttning, mulen himmel, början eller slutet av dagen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
I samband med solcellerna så skaffade vi även plug-in hybrid så det blev en ny elcentral i garaget och även en elbilsladdare.
Ja garageporten blir ful som fan varje år och här är den otvättad tyvärr Gamla garageportar med smutsfläckar, telefon och grusig mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett verktygstavla, elcentral, slangar och lådor i en rörig garageverkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
😅
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Passade nu även på att byta dörr på gästhuset då den gamla var rätt så sliten tyvärr.
En vit ytterdörr med fönster och lås på ett hus, trädäck, matta, och utebelysning under dagtid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett vitt hus med solpaneler på taket, en veranda, skogsbakgrund och en grå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Tyckte att gästhuset såg lite mörkt ut på kvällarna så installerade belysning runt hela fasaden.
Vitt hus, snö, vinter, träd, två svarta utebelysningar, en fallen stege, fönster, fondvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett upplyst hus om natten omgivet av snö med synlig mörk himmel och träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett upplyst hus på pålar i snölandskap nattetid med moln och månsken över trädtopparna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Var lite besviken med den stora altanen jag hade byggt då den egentligen var för stor. Fick inte användning för hela dess potential så bestämde mig för att bygga en pergola på ena sidan som vi aldrig annars hängde något på. Kröp även under altanen och stärkte upp den ytterligare för säkerhetens skull. Här river jag det gamla räcket och byter ut det mot en pergola. Bordet och bänkarna som är med på bilden byggde jag året innan efter att ha sett en liknande konstruktion som jag blev inspirerad av i Norge.
En solig uteplats med grill, sittbänkar, och verktyg omgiven av grönskande natur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träaltan med grill och sittmöbler, soligt väder, grönskande skog, röda hus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trädäck med pergola, bänkbord, grill, skogsbakgrund, solnedgång, klart väder, avslappnad utomhusmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utomhusterrass under konstruktion med tak, sittbänk, och verktyg omgiven av träd och kvällssol.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trädäck med pergola, grill, matbord och hängande stol, omgiven av träd och grönska i dagsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mysig uteplats med sittplatser, grill, hängande stol och färgglada ljusslingor om kvällen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kväll, belyst veranda, träbord, lampor, glas, krukväxt, mysig atmosfär.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
13th Marine och 12 till
  • Laddar…
Nu var barnen så pass stora att alla ville ha varsitt rum. Så vi delade upp vardagsrummet med industriväggar från Elfa för att få ytterligare ett rum i huset.
Modernt vardagsrum med glasvägg till sovrum, TV, matbord, öl och snacks.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mysigt vardagsrum, öppen spis, julgran, varmt ljus, hemtrevligt, adventsstjärnor i fönster, mörkt ute.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bjuder på lite sköna bilder från altanen och utsikten från framsidan på huset när skogsägaren valde att ta ner skogen som mörkade allting.
Utomhus spa-område med badtunna, solnedgång, träterrass, sitthörna, gemytlig stemning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Person avslappnad på träaltan, håller i glas, gröna träd i bakgrunden, sommartid, vita rep, utomhusvila.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett glas mojito med mynta och lime på ett träbord utomhus, soligt väder, en avslappnande miljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Soluppgång i skogsdunge med dimma, rådjur korsar väg, grönskande träd, lugn morgonstämning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är ett pågående projekt jag har just nu. Att bygga två trappor upp till barnens lekplats. En från pergolan, och en från andra sidan av lekplatsen där jag även kommer att ha ytor för plantering.

Utomhustrappa under konstruktion, grill, träslanor, naturlig berggrund, grönska, delvis skuggad altan, soligt väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hus med trädgård, skottkärra, grävt dike i gräsmatta, soligt, träplank, byggprojekt utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Passade även på att sänka taket i hallen i gästhuset samt hallen i stora huset och installerade spottar då det var väldigt mörkt där. Platsbyggde även en garderob med spegeldörrar från Elfa i gästhusets hall för att få mer förvaring samt en lite större känsla.
Hade en elektriker här som drog alla kablar och rör så fick jag sänka taket och förbereda inför att han skulle komma.tillbaka och koppla in allt.
En tom gallerhylla i en vit garderob, barn syns suddigt i rörelse, innertak och trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tom garderob med metallhyllor, vit pall och kläder hängande på dörr, inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En person tar en selfie i en hall med spegel, öppen dörr, verktyg och pall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett rum fotat uppåt, synlig loftsäng, vitmålade väggar, elektriska installationer, och en affisch.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Upside-down inomhusmiljö, jackor hängande, TV, dörr, ljus, tavlor, liggande orientering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Stora husets hall samt toalett:
Inomhusbild som visar ett naket tak med exponerade träbjälkar och elektriska ledningar, en dörr och klädhängare i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lång, smal korridor med taklampor, klädhängare, skohylla, tvättstuga i bakgrunden, och modern inredning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tak med infällda spotlights; en är påslagen. Vit yta, hörn, marmordetalj vid kanten. Nedre delen av bilden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu är allt färdigt med lister och allt men har dock inga bilder på det insåg jag.
 
  • Hall med spegel, tvättstuga, tvättmaskin, torktumlare, klädhängare, vit dörr, textdekor, inredningsdetaljer, hemmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.