K
messijah messijah skrev:
Passade även på att sänka taket i hallen i gästhuset samt hallen i stora huset och installerade spottar då det var väldigt mörkt där. Platsbyggde även en garderob med spegeldörrar från Elfa i gästhusets hall för att få mer förvaring samt en lite större känsla.
Hade en elektriker här som drog alla kablar och rör så fick jag sänka taket och förbereda inför att han skulle komma.tillbaka och koppla in allt.
[bild][bild][bild][bild][bild]

Stora husets hall samt toalett:
[bild][bild][bild]

Nu är allt färdigt med lister och allt men har dock inga bilder på det insåg jag.
Snyggt!

Är lite sugen på spottar i ett par utrymmen jag med, men har lite taskig takhöjd (241cm som lägst). När jag jämför med dörröppningarna ser det ut som även ni har relativt lågt i tak.
Vet du vilken takhöjd ni har nu efter sänkningen, och är ni nöjda med resultatet?
 
K Kardan79 skrev:
Snyggt!

Är lite sugen på spottar i ett par utrymmen jag med, men har lite taskig takhöjd (241cm som lägst). När jag jämför med dörröppningarna ser det ut som även ni har relativt lågt i tak.
Vet du vilken takhöjd ni har nu efter sänkningen, och är ni nöjda med resultatet?
Varför inte behålla takhöjden och köra med pottor som är/var standard?
 
K
Ramnemark Ramnemark skrev:
Varför inte behålla takhöjden och köra med pottor som är/var standard?
Det skulle säkert funka, nu när all belysning är LED.
Det skulle dock vara enklare att sänka innertaket.

Vi har paneltak.
Det är spikat i läkt på undersidan av takstolarna.
En relativt spröd plast (ej modern byggfolie) hänger på många ställen ner till paneltaket. Vill INTE skada den plasten, och riskera få taskig vindsdoft in i huset.
 
K Kardan79 skrev:
Snyggt!

Är lite sugen på spottar i ett par utrymmen jag med, men har lite taskig takhöjd (241cm som lägst). När jag jämför med dörröppningarna ser det ut som även ni har relativt lågt i tak.
Vet du vilken takhöjd ni har nu efter sänkningen, och är ni nöjda med resultatet?
Vi hade nog 240 från början och sänkte väl max 5 cm har jag för mig? Dock så var det spottar som inte blir varma på något sätt så behövde inte tänka på avståndet till det riktiga taket :)
Har även tänk installera en plejd-dosa så att det går att dimra då de har den funktionen.

Är väldigt nöjd måste jag säga. Att taket är sänkt tänker man faktiskt inte på alls om jag ska vara ärlig. Är dock 172cm lång så är långt ifrån att jag slår i det ;)
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Walle85
K Kardan79 skrev:
Snyggt!

Är lite sugen på spottar i ett par utrymmen jag med, men har lite taskig takhöjd (241cm som lägst). När jag jämför med dörröppningarna ser det ut som även ni har relativt lågt i tak.
Vet du vilken takhöjd ni har nu efter sänkningen, och är ni nöjda med resultatet?
Gjorde liknande, sänkte med hjälp av glespanel och satte dit spottar som inte krävde mer djup än gles (28mm) + takskiva (12mm). Hade också ca 2400mm takhöjd innan, upplever inte att det känns lågt i tak. Dock måste jag numera bygga fullhöjds Ikea garderober ståendes. Men inte så farligt.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
messijah messijah skrev:
Vi hade nog 240 från början och sänkte väl max 5 cm har jag för mig? Dock så var det spottar som inte blir varma på något sätt så behövde inte tänka på avståndet till det riktiga taket :)
Har även tänk installera en plejd-dosa så att det går att dimra då de har den funktionen.

Är väldigt nöjd måste jag säga. Att taket är sänkt tänker man faktiskt inte på alls om jag ska vara ärlig. Är dock 172cm lång så är långt ifrån att jag slår i det ;)
Nu har du säkert koll på det men det finns ett minimum-mått på led-spottar med. Det är rätt rejäla kylflänsar på spottarna av en anledning :)
 
messijah messijah skrev:
Fick fiber indraget till huset vilket ledde till ännu ett rätt så stort projekt. Att dra nätverk och installera nätverksuttag i alla rum.
Behöver man nätverksuttag 2024? Jag har tvärtom precis rivit bort våra mot mesh-nätverk 😋
 
  • Haha
Appendix
  • Laddar…
K Kvackatore skrev:
Behöver man nätverksuttag 2024? Jag har tvärtom precis rivit bort våra mot mesh-nätverk 😋
Spelar en del spel där jag vill ha stabilt nätverk hela tiden. Kör också mesh i huset men kör trådat till datorerna 🙂
 
  • Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
K Kvackatore skrev:
Behöver man nätverksuttag 2024? Jag har tvärtom precis rivit bort våra mot mesh-nätverk 😋
Jag skulle påstå att trådat nätverk fortfarande slår trådlöst. Speciellt när jag streamar på tvn.
 
  • Gilla
13th Marine och 4 till
  • Laddar…
Trådat till det som står stilla, trådlöst om det rör på sig!
 
  • Gilla
depalma och 5 till
  • Laddar…
K Kvackatore skrev:
Behöver man nätverksuttag 2024? Jag har tvärtom precis rivit bort våra mot mesh-nätverk 😋
Jag uppfattar det som att installationen är gjord förra året.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Wiffi 7 verkar ju vara första som verkligen kan slå trådat. Med tanke på alla devajser man har spridda runt huset.

Men den routern som har ok prestanda ligger på 11.000 :D

Så man vår väl inse att det får vara trådat ett tag till

(Det är jäkligt nice att dra ner Steam uppdateringarna i 1gbps :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.