Tempen är och slickar på 32 grader det är för varmt för att vara ute på plattan och jobba i dag.
man mår ju illa av att gå på den vitta cellplasten fast man har solbrillor på sig.
jäklar vad det blir värmestrålning.
gå utan solbrillor där på så är snöblindhet/svetsblänk ett faktum.

Lite cellplast runt gropen och lite små fix sen är det tid att lägga i makadam.

Gjutit i skalblocken med.

Grundkonstruktion med cellplast runt en grop, makadam och gjutna skalblock på en byggplats i skymningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grundläggning med makadam och skalblock runt en grop på en byggarbetsplats.
Skapa konto

A
Blir fint! vilkel lyft har du planerat för,känns som att gropen är rejält djup:thinking:

Någon som är grym på golv värme som kan hjälpa mig lite?

Jag har bestält lk grejer till min golvvärme i garaget och fått grejerna.
måste komma igång med att få ut slangarna och på plattan.
Men jag har inte fått någon läggnings ritning ännu. Enligt dem så tidigaste om jag har tur på torsdag nästa vecka.

Någon som skulle kunna förklara lite hur man ska lägga det?

lägger med matriel specen här och ritningen på garaget.

Tack på förhand!

Lista med artikelnummer, beskrivningar och antal för golvvärmematerial, inklusive anslutningskopplar och fördelarskåp.
Handritad skiss av ett garage med måttangivelser som begär hjälp med golvvärmeinstallation.
Skapa konto

Tomture61
Värmekretsfördelaren verkar ha 4 st kretsar så lägg 4 st slingor , om rummet får en egen blir ju optimalt .
När du lägger slingorna närmast garageportar så försök att få till slutet på slingan närmast portar (kallast där)
så värmevattnet ej blir allt för avkylt på en gång .
Man brukar göra tvärt om i bostadshus men detta är ett garage med troligtvis lägre temp.
Om centralen (skåpet) sätts i mellanväggen till detta rum blir nog också perfekt.

Redigerat:
  • Gilla
Martinsand12345
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Värmekretsfördelaren verkar ha 4 st kretsar så lägg 4 st slingor , om rummet får en egen blir ju optimalt .
Om centralen (skåpet) sätts i mellanväggen till detta rum blir nog också perfekt.
det jag undrar mer på är cc mått och längd på slingorna?
Hur långa får man max ha?
är det noga att de är lika långa?

Tomture61
CC mått 300 mm . Längden på slingor påverkar flödet . Ritningen du får visar hur fördelarens ventiler skall ställas (antal varv på ventiler)

När det gäller max cc-mått och maxlängd så har LK tabeller för sånt.
I ett garage är inte cc-måttet så viktigt såvida du inte kräver god komfortvärme, dvs så jämn värme som möjligt i plattan. Själv har jag mina slingor på cc 50-60cm i garaget och det är för glest för att få jämn värme över hela ytan, det räcker dock utmärkt för att hålla 18º mitt i vintern trots att jag har ganska låg framledningstemp.

Om du låter alla fyra slingor ha liknande längd så blir det enklare att justera in flödet.

Skönt nu är all cellplast på plats.
är bara två små bitar mellan lyftplattformarna som ska på plats med, Dessa ska jag limma dit så de inte rymmer under gjutningen.

Grundläggning med isolering av cellplast och armeringsjärn klar, två små bitar saknas vid lyftplattformar.
Skapa konto

Nu skulle man behövt den där golvvärme ritningen.
Lk skulle försöka få fram den på måndag.

Jag gjöt två brunnar på det vis du tänker och det ångrar jag i efterhand.
Om du i stället gjuter en fyrkant så blir det lättare att montera lyften, lättare att dra kablar och slangar, enklare att felsöka och underhålla och lättare att städa. Mindre risk för sprickor i plattan. I stället tillverkar du en utfyllnad att ha mellan plattformarna som gör mitten slät med golvet men går att ta bort.

Ett tips att ha i beaktande.

• Gilla
Robster
  • Laddar…
Kommit en bit till på vägen nu.
Golvvärmen är utlagd.
jäkla smidigt att lägga ut!
Utlagd golvvärme och placerade kantjärn vid en betongplatta för byggprojekt utomhus.
Skapa konto

Golvvärme utlagd för ett byggprojekt med synlig villa balk och kantjärn, omgiven av en trädgård och hus.
Skapa konto

Gjorde en så kallad villa balk innan för porten i stället för bara 2st 12mm armeringsjärn i botten.
man kan ju alltid göra lite extra.
och man vill ju inte det ska spricka ju!

Golvvärmerör utlagda på isolering med armeringsjärn och kantjärn framför en byggarbetsplats.
Skapa konto

Satt kantjärnen på plats för att fästa fast dem.
jag har valt att ha utåtgående vikportar och ska ha en carport utanför garaget.
därför har jag valt att flytta ut kantjärnen en bit.

Grund av garage med utlagd golvvärme och armeringsjärn, kantjärnen fäst med bultar och plank som mall för gjutning.
Skapa konto

Fäste in dem med rostfri vangsbult från insidan och mutter och bricka på utsidan.
så kan jag gräva fram plankorna sedan och bara skruva bort muttern och kappa bulten längs med.

Installation av kantjärn med vangsbult för utåtgående vikportar på ett byggprojekt med synlig träregel och armering.
Skapa konto

ska i med lite extra armering med.

• Gilla
Jonatanm535
  • Laddar…
Har börjat med armeringen och kantförstärkningen runt lift groparna är klara.

Armerat betonggolv med kantförstärkning runt flera rektangulära liftgropar under uppbyggnad.
Skapa konto

Armeringsnät med kantförstärkning runt färdigställda lift gropar på en bygarbetsplats.
Skapa konto

• Gilla
David Luleå och 1 till
  • Laddar…
Nu är all armering klar.

Jäklar om inte denna kantbalken mot potarna håller.

Armeringsjärn installerat på grundplatta för kantbalk vid byggprojekt.
Skapa konto
Armeringsjärn och avståndshållare installerade för kantbalk på en byggarbetsplats.
Skapa konto
Armeringsnät med kantbalksformar klara för gjutning på en byggarbetsplats.
Skapa konto

• Gilla
JBM och 1 till
  • Laddar…
Tomture61
Förstår inte nyttan/ idéen med att bygga ut tröskeln :thinking:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.