58 126 läst · 123 svar
58k läst
123 svar
Mitt garage bygge!
Hobbysnickare
· Jönköping
· 268 inlägg
Jag har en cm ifrån kanten in till brunnen, brickor under lyften funkar för få den rak.
Det skadar ju inte med ett avlopp i botten på "gropen", men är det verkligen värt det extra jobbet?
Jag har byggt tre st garage med nedfälld saxlyft i betongplattan. Det första fick avlopp i botten på gropen, men eftersom det avloppet aldrig behövdes så struntade jag i avlopp på de två senaste byggena.
Det bör kanske oxå tilläggas att jag inte använder lyften som vardagsparkering. På bilplatserna där bilar parkeras dagligen så ser jag golvbrunnar som ett krav.
Ett tips inför gjutningen av "gropen" är att gjuta in vinkeljärn (tex 40x40x4) runt kanten. Dels får man en starkare betongkant som inte riskeras att gå sönder av tappade verktyg eller dylikt, och dels så blir denna svetsade ram av vinkeljärn en stadig del av gjutformen under själva gjutningen.
Jag har byggt tre st garage med nedfälld saxlyft i betongplattan. Det första fick avlopp i botten på gropen, men eftersom det avloppet aldrig behövdes så struntade jag i avlopp på de två senaste byggena.
Det bör kanske oxå tilläggas att jag inte använder lyften som vardagsparkering. På bilplatserna där bilar parkeras dagligen så ser jag golvbrunnar som ett krav.
Ett tips inför gjutningen av "gropen" är att gjuta in vinkeljärn (tex 40x40x4) runt kanten. Dels får man en starkare betongkant som inte riskeras att gå sönder av tappade verktyg eller dylikt, och dels så blir denna svetsade ram av vinkeljärn en stadig del av gjutformen under själva gjutningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hobbysnickare
· Jönköping
· 268 inlägg
Vad är tanken med garaget? Skillnaden är att du får mer bänkyta på 2an men får in en extra bil på 1an?
Jag själv hade lätt valt 2an då bänkyta alltid går åt och jag skulle aldrig ställa två bilar på rad eftersom det blir svårt att få ut den inre då..
Jag själv hade lätt valt 2an då bänkyta alltid går åt och jag skulle aldrig ställa två bilar på rad eftersom det blir svårt att få ut den inre då..
Ang utformningen av garaget , hur ofta kommer du använda arbetsbänk / ar ?
Har du bilar som ett stort intresse eller enbart service av gräsklipparen .
Vad ska du använda arbetsbänk / arna till ?
Bord / bänkar har en förmåga att samla på sig saker , som blir liggandes för evigt .
Har du bilar som ett stort intresse eller enbart service av gräsklipparen .
Vad ska du använda arbetsbänk / arna till ?
Bord / bänkar har en förmåga att samla på sig saker , som blir liggandes för evigt .
Första gräv dagen alle man på däck!!!
Börjat göra shackt botten och lite infart.
Kontentan planera in extra tid man hinner inte allt man planerar/önskar hinna med på en dag:
lärdom Det blir blött på golvet i källaren om man tar ett pilot hål och sen kör med kärnborrmaskinen med vatten.
Mindre översvämning i källaren 3 kvm vatten yta ca.
Börjat göra shackt botten och lite infart.
Kontentan planera in extra tid man hinner inte allt man planerar/önskar hinna med på en dag:
lärdom Det blir blött på golvet i källaren om man tar ett pilot hål och sen kör med kärnborrmaskinen med vatten.
Mindre översvämning i källaren 3 kvm vatten yta ca.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
så nu jäklar har det hänt lite mera!
Grävt fram ränna till kulvert och elrör och vatten.
Börjat på dräneringen och avlopp och dagvatten
Här ser man även kulverten komma fram, villket as att jobba med, ful brottnings match!
Allt singlat och profil snörena uppsatta.
Fått upp lite kantelement!
Ett bra tipps är att slå ned en trä regel på ett strategiskt ställe och mätt ut på den färdig golv höjd och kappa av den i den höjden. sen är det enkelt när ni sätter upp lasern igen dagen efter eller ni måste flytta den att kalibrera mott den regeln
Grävt fram ränna till kulvert och elrör och vatten.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Börjat på dräneringen och avlopp och dagvatten
Logga in
Skapa konto
Här ser man även kulverten komma fram, villket as att jobba med, ful brottnings match!
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Allt singlat och profil snörena uppsatta.
Logga in
Skapa konto
Fått upp lite kantelement!
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Ett bra tipps är att slå ned en trä regel på ett strategiskt ställe och mätt ut på den färdig golv höjd och kappa av den i den höjden. sen är det enkelt när ni sätter upp lasern igen dagen efter eller ni måste flytta den att kalibrera mott den regeln