Jag har en cm ifrån kanten in till brunnen, brickor under lyften funkar för få den rak.

• Gilla
maria01
  • Laddar…
N Nyblivenhusägare123 skrev:
Jag kör en saxlyft i mitt garage försänkt. I mitten under är de en golvbrunn med oljeavskiljare. ( krav från kommun)
Snyggt, vad är det för skiva i mitten?
Jag gjorde ett hål som en stor rektangel, så har tyvärr en grop i mitten nu...

Det skadar ju inte med ett avlopp i botten på "gropen", men är det verkligen värt det extra jobbet?
Jag har byggt tre st garage med nedfälld saxlyft i betongplattan. Det första fick avlopp i botten på gropen, men eftersom det avloppet aldrig behövdes så struntade jag i avlopp på de två senaste byggena.

Det bör kanske oxå tilläggas att jag inte använder lyften som vardagsparkering. På bilplatserna där bilar parkeras dagligen så ser jag golvbrunnar som ett krav.

Ett tips inför gjutningen av "gropen" är att gjuta in vinkeljärn (tex 40x40x4) runt kanten. Dels får man en starkare betongkant som inte riskeras att gå sönder av tappade verktyg eller dylikt, och dels så blir denna svetsade ram av vinkeljärn en stadig del av gjutformen under själva gjutningen.
Betong gjuts för en nedfälld garageplatta med förstärkt kant nära en armeringsjärn och avloppsgrop.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Flamman och 2 till
  • Laddar…
Byggare_Bubbis Byggare_Bubbis skrev:
Snyggt, vad är det för skiva i mitten?
Jag gjorde ett hål som en stor rektangel, så har tyvärr en grop i mitten nu...

Är nån OSB skiva eller likande bara för man inte ska snubbla ner där. :)

Nu är det tid på lördag kommer grävmaskinen för att börja på grunden!

Har lite beslut ångest måste ta och bestämma mig.
Vilken av dessa ska man köra?
Fördel och nakdel?

Handritad skiss av husplan med måttangivelser och markerad bänk.
Skapa konto
Handritad skiss av en husplan med markerade fönster, bank och dörrar på rutat papper.
Skapa konto

Vad är tanken med garaget? Skillnaden är att du får mer bänkyta på 2an men får in en extra bil på 1an?

Jag själv hade lätt valt 2an då bänkyta alltid går åt och jag skulle aldrig ställa två bilar på rad eftersom det blir svårt att få ut den inre då.. :D

Hur skall du göra armeringen av grunden?

O OSTRUNE skrev:
Hur skall du göra armeringen av grunden?
Jag hadde tänkt armera med vanliga 6mm mator och 12mm i voten 8mm i garage elementen. Dubbel armering under liftarna. Något speciellt du tänker på?

Skall också gjuta en garageplatta och är bara nyfiken. Tänkte köra med 4 st 12mm och villabyglar i 8mm cc60 i kantbalken. Men har sett flera andra lösningar.

O OSTRUNE skrev:
Skall också gjuta en garageplatta och är bara nyfiken. Tänkte köra med 4 st 12mm och villabyglar i 8mm cc60 i kantbalken. Men har sett flera andra lösningar.
Ja det blir något liknande här

Tomture61
Ang utformningen av garaget , hur ofta kommer du använda arbetsbänk / ar ?
Har du bilar som ett stort intresse eller enbart service av gräsklipparen .
Vad ska du använda arbetsbänk / arna till ?
Bord / bänkar har en förmåga att samla på sig saker , som blir liggandes för evigt .

Första gräv dagen alle man på däck!!!
Börjat göra shackt botten och lite infart.

Kontentan planera in extra tid man hinner inte allt man planerar/önskar hinna med på en dag:
lärdom Det blir blött på golvet i källaren om man tar ett pilot hål och sen kör med kärnborrmaskinen med vatten. ;)
Mindre översvämning i källaren 3 kvm vatten yta ca.
Trädgård med grön gräsmatta, en hög med grus och röjda stenar, svart bil och växthus vid en gul tegelhusvägg.
Skapa konto
Grävmaskin som arbetar med schaktning i en trädgård intill en gul tegelvilla, jord och gräshög syns.
Skapa konto

Grävmaskin som gräver i en trädgård med personal som arbetar, och en grushög vid sidan av.
Skapa konto
Grävmaskin som gräver för schaktbotten bredvid ett hus, med en person som iaktar arbetet.
Skapa konto
Svart kärnborrslang sticker ut genom ett brunaktigt hål i ett vitt skåp ovanför fuktfläckat golv.
Skapa konto

• Gilla
Jonatanm535
  • Laddar…
så nu jäklar har det hänt lite mera!
Grävt fram ränna till kulvert och elrör och vatten.
Grävd ränna vid husgrund med framdragna elrör, vattenledning, singelbädd och synliga profilsnören.
Skapa konto

Grävd ränna för kulvert och installationer med synliga elrör och slanger i en jordig byggarbetsplats.
Skapa konto

Grävd ränna med kulvert och förlagda elkablar samt vattenrör i en trädgård med grönhus och byggnader i bakgrunden.
Skapa konto

Börjat på dräneringen och avlopp och dagvatten
Grävd ränna för kulvert och installationer med synliga elrör, vattenledningar och dränering vid husgrund.
Skapa konto

Här ser man även kulverten komma fram, villket as att jobba med, ful brottnings match!
Grävarbetsplats för dränering med synlig kulvert, avlopps- och dagvattenrör, omgiven av trädgård och grävmaskin.
Skapa konto

Byggplats med grävda rännor för kulvert och rör, pågående dräneringsarbete och kantelement, samt uppställda profil snören.
Skapa konto

Grävarbete vid husgrund med ränna för kulvert, el, och vatten, högar av singel och uppställda profilrör.
Skapa konto

Allt singlat och profil snörena uppsatta.
Byggplats för husgrund med grus, markerat avloppsrör, kantelement och profil snören, kulvert synlig.
Skapa konto

Fått upp lite kantelement!
Grundarbete för hus med kantelement, grusränna för kulvert och rör, och uppställda profilslinjer.
Skapa konto

Grundarbeten för hus med grus, kulvert, kantelement och profilerade snören synliga i en trädgård.
Skapa konto

Ett bra tipps är att slå ned en trä regel på ett strategiskt ställe och mätt ut på den färdig golv höjd och kappa av den i den höjden. sen är det enkelt när ni sätter upp lasern igen dagen efter eller ni måste flytta den att kalibrera mott den regeln

• Gilla
Stoffe70 och 2 till
  • Laddar…
Nu till det lite svårare ta hål i kantbalken för port m.m
jag ska ha uttåt gående port så ska sätta kant järnet 50mm utanför så porten kan slutta tätt riktigt. men hur ska man forma det?

• Gilla
Martinsand12345
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.