Jodå helt seriöst.

En sån som är avbildad i inlägg #266.

Man värmer bara bladen/ gröndelarna lite så att växtsaften kokar och ”spränger” cellerna i växten.
Sen så kan fotosyntesen inte fungera längre.

//AA
 

Här ser ni principen.

//AA
 
S saiter skrev:
[media]
Här ser ni principen.

//AA
Är tanken att man ska köra så när den skjuter nya rotskott under våren?
Jag hade velat se någon köra det där på en fullvuxen Parkslide :surprised:.
 
Allt grönt parkslide ska svedas.
Utan grönmassa ovan jord så utarmas rotsystemet och dör så småningom.

Man behöver inte elda upp totalt, det räcker med att vätskan i växten blir så varm att cellerna går sönder så vissnar det och roten skickar upp nya skott.
Om du värmer de nya skotten direkt du ser dom, så laddas inte någon energi ner till roten.

//AA
 
Allt är värt att testa, men jag ligger hellre med den här i fyra timmar än där eldmaskinen i tio minuter :)

Gasbrännare på en stadig fot, svarta och röda detaljer, märkt med "SATAKE".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Älska
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
H HLen skrev:
Allt är värt att testa, men jag ligger hellre med den här i fyra timmar än där eldmaskinen i tio minuter :)

[bild]
Jag tror mycket handlar om mängden Parkslide också. Är det en mindre buske på säg 5-15 kvm klipper du ner den förmodligen fortare än på tio minuter. Men visst, större bestånd kanske det är mer värt att elda.
Vald strategi borde nog påverkas av övriga förutsättningar. Jag hade inte vågat tända eld på någonting minst 5m från huset såvida det inte var grillen :crysmile:.

I den stora Parkslide-tråden här på BH skriver de flesta att klippa ner alla nya skott vår tom mitten av sommaren är det mest praktiska för att sedan låta den den växa innan man kör glyfosat innan vinsterfrosten kommer.

Har du bild på plantan?
 
V Vindens skrev:
Jag tror mycket handlar om mängden Parkslide också. Är det en mindre buske på säg 5-15 kvm klipper du ner den förmodligen fortare än på tio minuter. Men visst, större bestånd kanske det är mer värt att elda.
Vald strategi borde nog påverkas av övriga förutsättningar. Jag hade inte vågat tända eld på någonting minst 5m från huset såvida det inte var grillen :crysmile:.

I den stora Parkslide-tråden här på BH skriver de flesta att klippa ner alla nya skott vår tom mitten av sommaren är det mest praktiska för att sedan låta den den växa innan man kör glyfosat innan vinsterfrosten kommer.

Har du bild på plantan?
det är mer en rad, se framför huset. Den håller sig hittills på plats!

Gult hus med röd tegeltak framför grönt gräsmatta och träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
H HLen skrev:
det är mer en rad, se framför huset. Den håller sig hittills på plats!

[bild]
Der ser ut som någon planterat den där frivilligt.
Om den inte har spridit sig under de år du bott där tyder det på att det kanske inte är de bästa markförhållanden. (Parksliden överlever var som helst även vid ogynnsamma förhållanden om den får vara ifred)

Jag hade börjat behandla den direkt med att klippa ovan mark/rycka skott så fort den skjuter ut nya när våren kommer. Det räcker om du gör detta en gång i veckan till en gäng varannan vecka. Den kommer skicka ut energi för att växa och att vara på den för ofta kommer inte ge bättre resultat.
När hösten börjar knacka på dörren kan du göra en plan för att ge den glyfosat.
Vill du ha bra tips på medel är det bara att skicka PM.

Parksliden borde helst vara helt död innan du gör något markarbete på platsen. (Den skjuter utan problem rotskott på upp till 7m om man jävlas med rötterna genom att gräva)
Annars riskerar du rotskott på andra sidan huset eller långt bort där det är svårare att bekämpa.
 
K
Jag vet inget om parkslide. Men kan däremot rekommendera en gasbrännare från biltema om du söker en mindre brännare. Är ett brännarstycke du sätter direkt på flaskan. Bra brännare billig refil
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Det blir inte mycket gjort innan årets långledighet. Jobbat lite i trädgården såsom att tukta ängen mot min lilla branddamm, mycket nöjd med resultatet även om det syns dåligt på bild. Jag har också planterat ett gäng kaprifolplantor som ska få klättra på stenmuren. Just nu spenderar jag orimliga mängder tid på att fundera hur jag ska kunna få en fin, jämn gräsmatta utan att göra mig av med havet av gullvivor som täcker tomten. Jag kanske får lära mig att leva med äng.



Nyslagen äng med gullvivor och grönt gräs i förgrunden, suddig bakgrund med träd och himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • En liten branddamm omgiven av gräs och rörväxter med en björk i förgrunden och ett öppet landskap i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett fält med gullvivor i varmt solljus som speglar en vildvuxen trädgårdsäng.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
  • Wow
Dortmunder DAB och 8 till
  • Laddar…
Hur kan man vilja ha en gräsmatta när man har det där!! :love::love::love:
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Hur kan man vilja ha en gräsmatta när man har det där!! :love::love::love:

Jag vill ha det där OCH en fin gräsmatta :)
 
H HLen skrev:
Jag vill ha det där OCH en fin gräsmatta :)
Min pappa har liknande trädgård nu på våren, men där är det bara påskliljor :)

Sen slår vi den med lie och slåtterbalk på sommaren..

Svårt att se att denna typ av växtlighet går att kombinera med gräsmatta..
 
Violina Violina skrev:
Min pappa har liknande trädgård nu på våren, men där är det bara påskliljor :)

Sen slår vi den med lie och slåtterbalk på sommaren..

Svårt att se att denna typ av växtlighet går att kombinera med gräsmatta..

Jag funderar på om man kan gräva och plantera om, komprimera så en del blir lite mer gräsmatta och en del blir lite vildvuxen blomstermatta. Nu är det väldigt spritt och många tusen blommor. Jag har grävt upp och satt i krukor och de är väldigt lätta plantera om.
 
  • Gilla
Bichonen och 1 till
  • Laddar…
Idag startar årets ledighet, jag firar med hjälp av vin o katt och planerar morgondagens linoljefärg-inköp!
Ett glas vin på ett träbord med en suddig katt i bakgrunden vid en röd dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Dortmunder DAB och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.