M Mlindahl skrev:
Kan du inte grunds panelen innan och köra en stryckning innan också. Och sen behöver du bara köra 1 stryckning när de är uppsatt?

Eller behövs de 3 strykningar av fasadfärgen?

jag funderar att köpa färdig grundad och måla en gång innan uppsättning :)
grundmålad vore skönt, men jag fick specialgjord panel och ska ha linoljefärg så det gick inte. Två strykningar kanske vore en idé!
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Hej!

Läst hela tråden och är verkligen imponerad av ditt driv!

Ibland känns kommande projekt jobbiga när det är mycket på G men denna tråd ger verkligen inspiration att allt går bara om man vill!

Det var ett tag sedan du skrev om det men hur har det gått med Parksliden? Fick rysningar när jag såg bilden där den växte in inomhus :surprised:.
 
V Vindens skrev:
Hej!

Läst hela tråden och är verkligen imponerad av ditt driv!

Ibland känns kommande projekt jobbiga när det är mycket på G men denna tråd ger verkligen inspiration att allt går bara om man vill!

Det var ett tag sedan du skrev om det men hur har det gått med Parksliden? Fick rysningar när jag såg bilden där den växte in inomhus :surprised:.
Jag försöker att inte störa den så mycket, jag avvaktar till det är dags att gräva upp framsidan och grusa. Men har skaffat sprutor för att kunna dra in nåt bra medel ner i rötterna när den har fått nya stammar i år. Jag försöker att tänka att folk har ändå lyckats få bort den genom ihärdighet och experimenterande så det är lösbart...hoppas jag :).

Och tack! Den här tråden är bra för mig, att man inte stirrar sig blind på allt som ska göras, utan också fokuserar på det som faktiskt är gjort!
 
  • Älska
Maria T
  • Laddar…
H HLen skrev:
Jag försöker att inte störa den så mycket, jag avvaktar till det är dags att gräva upp framsidan och grusa. Men har skaffat sprutor för att kunna dra in nåt bra medel ner i rötterna när den har fått nya stammar i år. Jag försöker att tänka att folk har ändå lyckats få bort den genom ihärdighet och experimenterande så det är lösbart...hoppas jag :).

Och tack! Den här tråden är bra för mig, att man inte stirrar sig blind på allt som ska göras, utan också fokuserar på det som faktiskt är gjort!
Det är bra att ha en strategi för att bekämpa. Absolut inget omöjligt men tidskrävande.
Börja vad du än gör inte att gräva upp den om du ej har betongplatta på mark ifall den är nära huset.
Det finns mycket trådar om detta otyg och det bästa är att klippa ner på våren/sommaren och behandla den med glyfosat sofat på hösten med dina sprutor.

Fortsätt uppdatera tråden, det är intressant att följa alla dina projekt (y):).
 
  • Gilla
HLen
  • Laddar…
H HLen skrev:
Och tack! Den här tråden är bra för mig, att man inte stirrar sig blind på allt som ska göras, utan också fokuserar på det som faktiskt är gjort!
Faktiskt därför jag har min tråd med.

När man har en svacka kan man kolla allt man faktiskt HAR gjort.
Och när folk läser den och säger "men shit. vilket jobb du gjort". Så kan man samla lite energi till nästa ryck :)

Återigen. Tycker du gör ett superjobb :)
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Och där dog någon del av elen... Jag har testat mig fram och förstått att det är den el som inte är omgjord, men få ingen exakt källa. Men jordfelsbrytaren löser ut så mycket får vara av tills elektrikern kan komma. Så nu är det mysigt inne :)

Skärmbild av ett smarthem-system som visar temperatur och luftfuktighet i olika rum, med jordfelsbrytaren utlöst.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Ledsen
Violina
  • Laddar…
Kom ihåg att glyfosat ( roundup ) ska sprutas på de gröna bladen när den är i tillväxt.
En gasolbrännare är nog ett bra komplement.

//AA
 
S saiter skrev:
Kom ihåg att glyfosat ( roundup ) ska sprutas på de gröna bladen när den är i tillväxt.
En gasolbrännare är nog ett bra komplement.

//AA
Hur gör jag med brännaren? Jag har tom svårt att elda i tunna av rädsla att bränna ner huset, så jag hoppas inte jag behöver bränna plantorna!

Jag fick tips om att spruta in glyfosat i stam av en kollega som haft och bekämpat parkslide men nu haft fri o fin tomt i mer än tre år. Jag hoppas det ska hjälpa, men tar gärna på bladen också.
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
H HLen skrev:
Jag har tom svårt att elda i tunna av rädsla att bränna ner huset
Ha tunnan ute istället då. ;)
 
  • Gilla
  • Haha
JenMaria och 7 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ha tunnan ute istället då. ;)
Okeeeeej, det är så man gör :).
 
Jag har svårt att sätta mig in i hur det är att inte ha en inre pyroman, men jag kan ändå delvis förstå om man inte tycker att det är helt tryggt med att gå runt med vad som närmast kan kännas som en eldkastare från en sci-fi-film. För vi pratar nog om något typ nedan snarare än en liten brännare som man bränner av brûléen med.
Stor gasolbrännare på hjul med kraftig låga, liknar sci-fi filmens eldkastare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag har svårt att sätta mig in i hur det är att inte ha en inre pyroman, men jag kan ändå delvis förstå om man inte tycker att det är helt tryggt med att gå runt med vad som närmast kan kännas som en eldkastare från en sci-fi-film. För vi pratar nog om något typ nedan snarare än en liten brännare som man bränner av brûléen med.
[bild]
Vem.fan.använder.en.sådan?

Jag har precis vant mig vid en röjsåg, jag tänker att jag har några steg kvar innan jag kör en sån, framför allt i en rabatt längs huset...

Jag tror min inre pyroman dog när ett grannhus brann och invånarna gick bort. Jag var liten men det är mitt första minne och efter det har jag kanske lite väl stor respekt för eld. Sen hjälper det inte att tidigare ägare till mitt hus skulle bränna lite löv o eldade upp ladan på köpet :).
 
  • Wow
  • Ledsen
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Pratar ni fortfarande om att bekämpa Parklide? Hur komma åt rötterna med en brännare utan att tända eld både på det ena och det andra? :surprised::rolleyes:
 
H HLen skrev:
Vem.fan.använder.en.sådan?

Jag har precis vant mig vid en röjsåg, jag tänker att jag har några steg kvar innan jag kör en sån, framför allt i en rabatt längs huset...

Jag tror min inre pyroman dog när ett grannhus brann och invånarna gick bort. Jag var liten men det är mitt första minne och efter det har jag kanske lite väl stor respekt för eld. Sen hjälper det inte att tidigare ägare till mitt hus skulle bränna lite löv o eldade upp ladan på köpet :).
Använder liknande på jobbet, men då är det för att för-/eftervärma stora detaljer av plåt :crysmile:

Man kanske ska låna hem den och rensa grusgångarna med i sommar :thinking:
 
  • Haha
Maria T och 1 till
  • Laddar…
V Vindens skrev:
Pratar ni fortfarande om att bekämpa Parklide? Hur komma åt rötterna med en brännare utan att tända eld både på det ena och det andra? :surprised::rolleyes:
Jag tror inte (hoppas) att det inte är en helt seriös diskussion :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.