C cmb skrev:
Jag har monterat värmekabel längs med rören i min mammas ouppvärmda källare. Satte sedan en rörisolering runt om både rör och kabel men det kanske är svårare att få plats med om rören sitter nära väggen (men det går ev. att lösa om man vänder skarven inåt väggen). Kanske inte så snyggt men som temporär lösning kan det ju duga. Inte så dyrt heller.
snyggt är sekundärt, som jag sa till rörmokaren när han hade effektiv men inte så estetiskt tilltalande lösning: du kan inte göra det fula fulare... Billigt är också bra, jag lägger gärna pengar på det nya badrummet men det här vill jag verkligen inte spendera ngr större summor på.
 
  • Gilla
cmb och 2 till
  • Laddar…
H HLen skrev:
En kran i badrummet droppar och det har funkat när det varit rimligt kallt (+ att katten dricker där) men nu blev det för kallt så det hjälpte inte!
Trist.
 
H HLen skrev:
snyggt är sekundärt, som jag sa till rörmokaren när han hade effektiv men inte så estetiskt tilltalande lösning: du kan inte göra det fula fulare... Billigt är också bra, jag lägger gärna pengar på det nya badrummet men det här vill jag verkligen inte spendera ngr större summor på.
När man ska göra en kortsiktig lösning där man vet att man ska riva ut och göra rätt sen så är det full fokus på funktion före form :)

Sen gäller det att den stora renoveringen inte blir 10 år senare ;)

Hoppas röris hade en bra lösning. Här är det vår i luften nu och det är förhoppningsvist klart med minus denna gång :)
 
Appendix Appendix skrev:
När man ska göra en kortsiktig lösning där man vet att man ska riva ut och göra rätt sen så är det full fokus på funktion före form :)

Sen gäller det att den stora renoveringen inte blir 10 år senare ;)

Hoppas röris hade en bra lösning. Här är det vår i luften nu och det är förhoppningsvist klart med minus denna gång :)

Det var elva grader och sol idag, så nu räknar jag med att rörproblemen är lösta tills runt november :). Nu siktar jag på att hitta timmerman och planera årets jobb!
 
  • Gilla
komakino och 5 till
  • Laddar…
Idag har jag spenderat förmiddagen i sängen med kalkylator, Google samt block och penna. Kalkylerat, planerat och gjort listor över vad jag kan och vill få gjort i år. Om nån vill kommentera rimligheten kring tid och kostnad, är jag tacksam!


Byte av timmer där det behövs, minst 16 löpmeter (om jag har otur, 30): Omöjligt för mig att beräkna nu, men jag räknar med att kunna ha offerter klara v 13.

Fasadbyte och viss isolering, 3 sidor. Jag har själva fasadträet i ladan redan. 45mm huntonisolering, tunn men borde göra lite nytta:

Arbete: 160 h*600 (-rot)= 70000:-, avrundat
Isolering/material/färg: 30000:-
Summa: 100000:-

Fönster, flytt efter isolering av fasad. Här borde fasadbyte parallellt ge lite vinst:

Två nya fönster: 22000:-
Arbete: 4 h/fönster* 19= 76*600(-rot) 45000:- avrundat
Material: 13000:-
Summa: 80000:-

Glasveranda totalrenovering, i princip plocka ned och bygga upp:

Material: 5000:- (har redan fasad+pärlspont)
Arbete: 100 h* 600(-rot)= 42000:-
Summa: 47000:-

Övrigt, renovera grundmur när allt är ”avplockat”, ny ytterdörr i hallen, nån container för skräp o ytskikt för fem rum-färg, så får fina tapeter komma i framtid:

Summa: 35000:-

Ställning, monterad och klar i 2.5 v:

summa: 25000:-

Totalt: 287000:- (+timmerstocksbyte)

Förutom det här blir mitt jobb 2021:

Renovera så många fönster som möjligt. Ambition, alla 26 enkelfönster. Realistisk ambition: 18 enkelfönster, baksida får vänta.

Tidsåtgång: 270 timmar

Renovera stengrund (3 sidor), ta bort betong utan att bli pedantisk och täta med kalkbruk eller annan lämplig lösning.

Tidsåtgång: 32 timmar

Måla fasad, här behöver jag input. Min plan är måla första lager innan uppsättning, ett andra lager efter uppsättning och vänta till kommande år med strykning nummer tre. Är det möjligt? Eller bara snåldumt med tid?

Tidsåtgång: 190 timmar

Riva fasad, för att slippa en kostnad.

Tidsåtgång: 24 timmar

Röja/elda upp allt skräp i trädgården jag hittills låtit ligga i högar.

Tidsåtgång: 32 timmar

Summa: 548 timmar

Jag räknar med att min pappa kan lägga en del tid med mig, han går i heltidspension till sommaren vilket är rimligt eftersom han fyller 72 år i år... Jag planerar att ta åtta veckor ledigt när det passar, vilket ger mycket samlad tid. Sen har jag ju hela helgen på mig...:).

Så, om nån orkat läsa allt så tar jag tacksamt emot domslut för både bedömning kring tid och kostnad!
 
  • Ett gult traditionellt hus med röda detaljer och en stege framför, omgivet av grönska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
Jag vet inte om jag riktigt får ihop rot-beräkningarna?

Hur mycket har du råd att det "sticker iväg" när du slår i taket för det rot-avdrag du får göra?

Eller finns det fler ägare "på pappret"?

Edit: sen tror jag (tyvärr) att du är alldeles för snål i beräkningarna av den tidsåtgång ditt eget arbete kommer ta.. tror du får lägga på minst 50% där (kanske tom dubbla tiden)
 
Violina Violina skrev:
Jag vet inte om jag riktigt får ihop rot-beräkningarna?

Hur mycket har du råd att det "sticker iväg" när du slår i taket för det rot-avdrag du får göra?

Eller finns det fler ägare "på pappret"?

Edit: sen tror jag (tyvärr) att du är alldeles för snål i beräkningarna av den tidsåtgång ditt eget arbete kommer ta.. tror du får lägga på minst 50% där (kanske tom dubbla tiden)
Violina Violina skrev:
Jag vet inte om jag riktigt får ihop rot-beräkningarna?

Hur mycket har du råd att det "sticker iväg" när du slår i taket för det rot-avdrag du får göra?

Eller finns det fler ägare "på pappret"?
rot har du helt rätt i att det felar, jag har gett mig själv för mycket, finns inga fler ägare varken på papper eller i verkligheten :). Men i det stora är det små summor extra. Jag har nog inga jätteproblem om det drar iväg, men vart tror du kan dra iväg? Jag har gjort beräkning vad gäller arbetskostnad, tagit i extra och sen lagt på 15% på det. Så jag känner mer att det skulle kännas som att det blir för dyrt om det ökar ytterligare snarare än att jag inte har råd.

spännande att du tänker dubblering av egen tid, är det generellt eller vissa moment?
 
H HLen skrev:
rot har du helt rätt i att det felar, jag har gett mig själv för mycket, finns inga fler ägare varken på papper eller i verkligheten :). Men i det stora är det små summor extra. Jag har nog inga jätteproblem om det drar iväg, men vart tror du kan dra iväg? Jag har gjort beräkning vad gäller arbetskostnad, tagit i extra och sen lagt på 15% på det. Så jag känner mer att det skulle kännas som att det blir för dyrt om det ökar ytterligare snarare än att jag inte har råd.

spännande att du tänker dubblering av egen tid, är det generellt eller vissa moment?
Jag vet inte alls egentligen om jag tror att det kommer dra iväg extra i tid, bara reagerade på att jag inte fick ihop summorna med rot-avdragen och tänker lite om det blir tillkommande arbete hur detta ryms i din ekonomi :)

Timmarna.. Ja.. man är ju vis av erfarenhet och dubblerar tiden man tror att något ska ta.. Sen när jobbet väl är gjort så tog det tre gånger så lång tid som man trodde från början.. Så jag tänkte att du redan tagit höjd och dubblerat tiden du tror att det ska ta, och sedan la jag på lite till :crysmile:
 
7ender
Om du ska ha ställning vid målning är det väl bättre att få allt klart med en gång?

Dessutom om du väntar för länge med sista strykningen kanske du måste tvätta innan.
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Jag vet inte alls egentligen om jag tror att det kommer dra iväg extra i tid, bara reagerade på att jag inte fick ihop summorna med rot-avdragen och tänker lite om det blir tillkommande arbete hur detta ryms i din ekonomi :)

Timmarna.. Ja.. man är ju vis av erfarenhet och dubblerar tiden man tror att något ska ta.. Sen när jobbet väl är gjort så tog det tre gånger så lång tid som man trodde från början.. Så jag tänkte att du redan tagit höjd och dubblerat tiden du tror att det ska ta, och sedan la jag på lite till :crysmile:
ha-ha, jag är ofta optimistisk som de flesta men tänker också att optimism gör att man kör igång med projekt som man annars kanske hade undvikit helt....typ köpa ett hus...:)

Räkning med rot var mest att jag hastigt gjorde verandan till en egen del och där blev räkningen tokig!
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
H HLen skrev:
ha-ha, jag är ofta optimistisk som de flesta men tänker också att optimism gör att man kör igång med projekt som man annars kanske hade undvikit helt....typ köpa ett hus...:)

Räkning med rot var mest att jag hastigt gjorde verandan till en egen del och där blev räkningen tokig!
Låter lite som mig själv, men jag kan alltid skylla på att jag har adhd och beslutsamhetsångest.. därför alltid bäst att göra något direkt när man kommer på idén så man slipper få ångest kring om man fattar rätt beslut :crysmile:
 
  • Gilla
HLen
  • Laddar…
7ender 7ender skrev:
Om du ska ha ställning vid målning är det väl bättre att få allt klart med en gång?

Dessutom om du väntar för länge med sista strykningen kanske du måste tvätta innan.
Jag kände på mig att det kanske skulle bli så, man sparar jobb för framtiden. Det känns som du har rätt och det får nog bli så!
 
  • Gilla
7ender
  • Laddar…
Kan du inte grunds panelen innan och köra en stryckning innan också. Och sen behöver du bara köra 1 stryckning när de är uppsatt?

Eller behövs de 3 strykningar av fasadfärgen?

jag funderar att köpa färdig grundad och måla en gång innan uppsättning :)
 
Måste du flytta ut fönstrena bara för att du isolerar 45mm och byter panel?
Jag tycker de kan sitta kvar.
Skillnad om du isolerar 120mm

//AA
 
S saiter skrev:
Måste du flytta ut fönstrena bara för att du isolerar 45mm och byter panel?
Jag tycker de kan sitta kvar.
Skillnad om du isolerar 120mm

//AA
Det kan vara lite petigt, men det är också lite påslag i tjocklek på innervägg eftersom jag valde bekväm väg med obs+gips. Jag tänker också att jag gör det här en gång, då vill jag att det blir bra. Men vi får se hur det blir, o vad jag orkar :)
 
  • Gilla
cmb och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.