139 977 läst · 364 svar
140k läst
364 svar
Mitt första hus, en totalrenovering
Skulle vara snyggt med falsat plåttak, men en bra ytpapp är också bra.
Och lika smäcker jämfört med pannor.
Om dina hantverkare är bra så behandla dom bra och anlita dom nästa gång det behövs hjälp.
//AA
Och lika smäcker jämfört med pannor.
Om dina hantverkare är bra så behandla dom bra och anlita dom nästa gång det behövs hjälp.
//AA
Papp tycker jag inte så värst snyggt, praktiskt kanske men jag väljer nog mer mellan tegel och plåt. behandla hantverkarna bra? Jag är knappt är hemma så de får klara sig själva . De styr sitt eget jobb vilket jag tror de flesta vill och att de då också tar ansvar för den frihet det innebär. Eller hur menar du?S saiter skrev:
Nu händer det grejer dagligdags. I helgen var jag borta på middag en natt och med min begränsade tid shellackade jag takutsprånget på verandan, en omgång pärlspont och målade en omgång ytterpanel. Mån-ons har snickarna tagit bort all panel på en sida av framsidan och reglat upp för vindduk panel och byter nu timmer under fönster. Det var väntetid på timmer men en snickare hade över hemma i rätt dimension så nu är det hos mig. Enda orosmolnet är att fönsterkarmarna inte var i bra skick, tidigare halvdana lagningar i kombination med att det varit otätt gör att det behövs nya. Problemet då blir att bågarna är ojämna och sneda, vilket gör tillverkning av nya karmar mer komplicerad och därmed dyrt. Imorgon får jag en prisuppgift på det. Alltid är det nåt
Grannen hade varit förbi o pratat med snickarna och då lämnat en traktorskopa till skräp och sen tömt i sin eldningshög. Fantast trevligt. Jag ringde idag och då berättade han att det nu också är dags för att gräva för avlopp/fiber. Allt på en gång, men bra att det händer lite.
Grannen hade varit förbi o pratat med snickarna och då lämnat en traktorskopa till skräp och sen tömt i sin eldningshög. Fantast trevligt. Jag ringde idag och då berättade han att det nu också är dags för att gräva för avlopp/fiber. Allt på en gång, men bra att det händer lite.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Slutet på vecka 2 av snickarnas närvaro. Båda väggar är nu bara och reglade för panel. Ingen otäck överraskning där de tagit bort mer panel utan det var fint trä. Någon har bytt syll vid tidigare renovering, notera betongkanten. Det håller i alla fall ihop, vilket är mer än man kan säga om lagningarna på andra sidan. Jag har gjort mitt bästa där jag fått bort trasig betong, egentligen är det för kallt nu att hålla på bruk men det kan bli lite halvt inbyggt av panelen så bättre än inget. Jag har också drevat och målat, sen gick den helgen… nu ska jag förbereda mat för nästa helg när jag får förstärkning i jobbet.
Såg en liten metallgrej i väggen, nån som vet vad det är?
Såg en liten metallgrej i väggen, nån som vet vad det är?
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Vilken fantastisk tråd! Jag sitter mitt i en köksrenovering och tycker det är jobbigt att ha en massa snickare/elektriker/rörmokare och målare som trängs i huset - men din renovering som spänner över 3(?!) år nu, ger mig lugn att saker blir bättre även när det känns lite rörigt
Följer med intresse!
Följer med intresse!
Kul tråd att följa. Jag har missat den innan men läst hela nu. Bra jobbat. Min förra renovering höll på i 8 år, men nu har vi sålt huset och köpt ett nytt projekt (det gamla började ju bli ”färdigt”)
Ville bara instämma, roligt att följa TS och grattis tlill ett fint hus! Vilket arbete du har lagt ner! Så roligt att höra att du har anammat byggnadsvårdens filosofi och vårdar och bevarar i stället för att riva ut och kasta bort.