180 999 läst · 268 svar
181k läst
268 svar
Mitt bygge av brygga och stenkista
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 426 inlägg
Medlem
· västra götaland
· 129 inlägg
Kul projekt !
Byggde ny brygga i somras, med 2 kistor som jag byggde med grova granplank, vilket enligt gammal tradition är det man skall ha. Kådan hjälper tydligen till att rötskydda. Jag gjorde en ram i botten, med 4 vertikala plank som jag laskade ihop med den. Sedan ställde jag ramen i en enkubiks plastank som jag sågat av locket på. Därefter fyllde jag med sten. Hade en kista sedan innan som jag byggt på liknande sätt, och den har stått stabilt i 5 år.
Byggde ny brygga i somras, med 2 kistor som jag byggde med grova granplank, vilket enligt gammal tradition är det man skall ha. Kådan hjälper tydligen till att rötskydda. Jag gjorde en ram i botten, med 4 vertikala plank som jag laskade ihop med den. Sedan ställde jag ramen i en enkubiks plastank som jag sågat av locket på. Därefter fyllde jag med sten. Hade en kista sedan innan som jag byggt på liknande sätt, och den har stått stabilt i 5 år.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Medlem
· västra götaland
· 129 inlägg
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 426 inlägg
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 426 inlägg
Sådär, här kommer en utlovad bild på mina jiggar/mallar som jag har gjort färdigt nu. Dom är för stockar om 18cm.
Tanken är att trä dom på stocken och rita och såga efter dom. Hoppas bara att dom inte är felgjorda på något sätt, för jag har inte hur mycket timmer som helst
Timret ska förövrigt på blocksågning och blir då som det på bilden som mallarna står på.
En mall för vänster och en för höger.
Tanken är att trä dom på stocken och rita och såga efter dom. Hoppas bara att dom inte är felgjorda på något sätt, för jag har inte hur mycket timmer som helst
Timret ska förövrigt på blocksågning och blir då som det på bilden som mallarna står på.
Logga in
Skapa konto
En mall för vänster och en för höger.
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 426 inlägg
Jag har tänkt att använda rostfri gängstång genom svärden för att låsa dom liggande stockarna. Tänkte mig låsa dom 2 övre stockarna och dom 2 understa på varje svärd. Som dom har gjort här alltså:
Vilken dimension tror ni är lämplig. Jag är inställd på M16 eller M20. Borde väl räcka med att låsa dom 2 övre och dom 2 undre stockarna? Laxknutarna ser ju till att dom inte glider isär ändå.
Logga in
Skapa konto
Vilken dimension tror ni är lämplig. Jag är inställd på M16 eller M20. Borde väl räcka med att låsa dom 2 övre och dom 2 undre stockarna? Laxknutarna ser ju till att dom inte glider isär ändå.
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 426 inlägg
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 426 inlägg
Jag tänkte göra så i början men det kändes svårare att borra rätt. Och kistan blir 180cm hög och rostria syrafasta gängstänger finns bara i 50cm längder. Och jag vill inte skarva någon med nåt som inte är rostfritt.Vante skrev:
Kanske overkill med rostfritt men varför inte det är inte så mycket dyrare
Klart att du skall använda syrafasta produkter. När det gäller längden så får du söka upp en annan leverantör. Rostfritt syrafast dvs A4-kvalitet finns som lagerlängd i 2m så det skall gå att få tag på. Se också till att använda rejält stora brickor, så att inte stången "kryper ur" stocken. Skulle vilja påstå att storleken på brickan är viktigare än dimensionen på gängstången.holmberg87 skrev:
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 426 inlägg
Vad jag har förstått verkar rostfri A4 bara finnas i 50cm längder. Hittar faktiskt ingen leverantör som säljer den i 2m längder storlek M16.roli skrev:Klart att du skall använda syrafasta produkter. När det gäller längden så får du söka upp en annan leverantör. Rostfritt syrafast dvs A4-kvalitet finns som lagerlängd i 2m så det skall gå att få tag på. Se också till att använda rejält stora brickor, så att inte stången "kryper ur" stocken. Skulle vilja påstå att storleken på brickan är viktigare än dimensionen på gängstången.
Ska definitivt satsa på rejäla brickor!
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 426 inlägg
Förresten, ska till att skicka in alla ansökningar om tillstånd och dispenser nu och det jag har kvar är kartor att bifoga.
Vart får man tag på ex: Nybyggnadskarta 1:400 och en Översiktskarta?
Vart får man tag på ex: Nybyggnadskarta 1:400 och en Översiktskarta?
Om nu det inte finns M16 i længr lænder kør med 5/8 UNC det vet jag finns till 100% i 2m længder.holmberg87 skrev:
Men jag ær ganska sæker på att det finns 2m M16 men kanske inte i dom vanliga affærerna.