Åsa Lund
Ja, det hade blivit ramaskri bland hyresgästerna om man satt in nåt som gav dem sämre komfort. Vi fick nästan inga klagomål alls när vi satte in grejor från NGL. Och så sparades 20% vatten, ungefär.
 
  • Gilla
Anna Q Korhonen och 1 till
  • Laddar…
Kämpar på lite, tar en jäkla tid när det ska isoleras och sen kapar jag osb ute

Har skjutit på inflyttning men gör så mycket jag kan varje dag.

Har lite gips och en skiva osb kvar men först måste inkommande fiber flyttas, hoppas få hjälp med det till veckan trots att det är älgjakt... :D

Renoveringsprojekt: oisolerade väggar, kapning av OSB, väntande fiberinstallation och verktyg i rummet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lämnat för blivande balkongdörr

Renoveringsprojekt med osb och gipsskivor på väggarna, verktyg och byggmaterial framför fönstret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fiber grejerna sitter där vid blå väggen, radiatorn ska hängas på regelbiten som sticker ner så det sitter lite dumt
 
  • Gilla
coccon och 7 till
  • Laddar…
Fibern blir urkopplad imorgon så skulle dom koppla in när jag var klar med osb och gips.
 
J
nino nino skrev:
Fibern blir urkopplad imorgon så skulle dom koppla in när jag var klar med osb och gips.
Du skulle kunnat skaffa en längre fiberpatch annars, och spara någon tusenlapp. Bara sparat själva uttaget inne i väggen och flyttat ut mediaomvandlaren. Men det försvinner nog in i den allmänna konkursen med resten av bygget :D Blir fint det där!
 
Redigerat:
Sparat på vilka pengar?
Ringde fibernätägaren och frågade om jag fick bryta plomberingen och flytta själv, svaret blev, det är bättre att vi gör det
Vad kostar det var min nästa fråga, det är billigare att vi flyttar det gratis än att vi ska blåsa i ny fiber om du har sönder den.

Så jag räknar med att det blir gratis, det är ju bara att bryta plomberingen, skruva ur 2 -4 skruv, koppla ur fibern mellan dosorna och lossa den större, sen tillbaka med allt.
Lär ju ta max 15min allt som allt
 
  • Gilla
Ursviken och 2 till
  • Laddar…
J
nino nino skrev:
Sparat på vilka pengar?
Ringde fibernätägaren och frågade om jag fick bryta plomberingen och flytta själv, svaret blev, det är bättre att vi gör det
Vad kostar det var min nästa fråga, det är billigare att vi flyttar det gratis än att vi ska blåsa i ny fiber om du har sönder den.

Så jag räknar med att det blir gratis, det är ju bara att bryta plomberingen, skruva ur 2 -4 skruv, koppla ur fibern mellan dosorna och lossa den större, sen tillbaka med allt.
Lär ju ta max 15min allt som allt
Wow, ja det var bra service! Billigare än gratis är svårt.
 
  • Gilla
saiter och 1 till
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Wow, ja det var bra service! Billigare än gratis är svårt.
Ja, dom har kontoret 4km bort bara och jag har 6st anslutningar i huset så lite service ska man väl ha :D
 
  • Gilla
Åsa Lund och 1 till
  • Laddar…
Det var gratis även för oss att ta ned fiber boxen från väggen för att renovera. De kom och skruvade bort. Sen kom de tillbaka och monterade upp efter att väggen var klar. Stadsnätet (y)
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
All gips uppe, allt spacklat minst 2gånger.
Blir nog en sväng för att dra på lite spackel imorgon, torsdag med.
Ledig fredag och tanten jobbar hela helgen så hoppas allt är färdig målat på söndag

Renoveringsrum med spacklade gipstak och -väggar, diverse verktyg och byggmaterial utspridda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det blå är hyfsat ok och kommer att få ny gips den dagen taket ska göras om

Rum under renovering med nyligen uppsatta gipsskivor och spacklade väggar redo för målning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vet inte om jag ska göra en skiva över blivande dörren eller bara måla.

Fick nån osb skiva över och lite gips så kanske börjar med hallen eller så fortsätter jag med rummet en våning upp
 
  • Gilla
Söderslätt
  • Laddar…
Slipade allt, bättringsspacklade lite, slipade igen och satt microlit på de 2 nya väggarna.
Blev grundad väv på väggen med dörren och vanlig på den med fönstren.
Ska måla den ogrundade väven och de blå väggarna med vit färg som blev över från sovrummet imorgon fm.
Sen blir det nog S 1500-N på alla väggar.
Elektrikern kanske går att lura ut när det är så pass lite jobb på söndag.
Rörmokaren får bli nästa vecka men det går ju att flytta in utan att få upp radiatorerna, som också ska målas kom jag på nu ja...
Har varit ner mot 3 minus men det är då runt 20 trots att radiatorer saknas
 
En fråga till er rörkunniga

Har så fruktansvärt varmt vatten säkert upp mot 70 grader, vilket inte är så bra speciellt inte där det sitter 2 greppsblandare...

Kopparrör med påmonterade mässingsventiler och röd markering, antyder temperaturreglering för varmvatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Antar att man kan ställa värmen på nån av dom här vreden?

Ser att det svarta vredet inte syns men det sitter på undersidan längst bort från den röda
Hur gör man?
 
Det är lite svårt att se och beror på var den sitter och hur den är kopplad. Men en gissning är att det är inkommande kallvatten högst upp som då kan stängas av med den svarta ratten, den nedre rören skulle då vara inkommande (från VVB) resp utgående varmvatten och i så fall borde tempraturen regleras med den röda ratten. Men lite info om var rören leder borde ge säkrare svar :)
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Det är lite svårt att se och beror på var den sitter och hur den är kopplad. Men en gissning är att det är inkommande kallvatten högst upp som då kan stängas av med den svarta ratten, den nedre rören skulle då vara inkommande (från VVB) resp utgående varmvatten och i så fall borde tempraturen regleras med den röda ratten. Men lite info om var rören leder borde ge säkrare svar :)

Får återkomma imorgon
 
En bild till men den säger nog inte så mycket
Rörledningar och ventiler under en värmepanna med skvallerrör, antyder installation för bergvärme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Högraröret och svarta ratten verkar vara en säkerhetsventil då det är ett skvallerrör som mynnar ut vid golvet.

Vänstra röret kommer från bergvärmen, från den här tanken
Uppvärmningstank med röranslutningar, säkerhetsventil och skvallerrör vid ett betonggolv i ett tekniskt utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och ner i beredaren, mitten röret går vidare till husets varmvattensystem.

Så jag antar att vv förvärms i tanken och spetsas i beredaren?
Den går med 1kW/h dygnet runt, har nu kopplat en shelly så jag styr manuellt efter elpriset.
I dagsläget är det 3st som bor här, ytterligare 2st kommer flytta in så det är ju inte jättemånga som använder vattnet.
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
Hm, det är en lite mer avancerad installation än vad jag är van med. Det känns ju som att den röda ratten påverkar blandningen mellan varmvattnet från BV-pumpen och VVB, men för att kunna få ner tempen på varmvattnet borde man väl ha en blandningsventil kopplad med kallvattnet. Men nu är jag ute på djupt vatten... Här skulle goda råd från nån av forumets rörisar kunna hjälpa, typ @Krilleman
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.