Jag målade våra som sitter i källaren men sprayfärg som dem kallade elementfärg från bauhuas. Målade också en expansionstank som var röd så den matchade de vita elementen och det blev kanon och har håll bra ett tag nu, men det finns inte en chans att det blir lika bra som pulverlack och blästring, men i vårt väl bra nog. tog ca 1 burk per element som är i ungefär samma storlek som dina, 2-3 lager. lät dem torka i några dagar innan jag satte upp dem så färgen inte skulle skavas av vid återmontage.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Tänk på att använda färg anpassad för element. Det tappar ganska mycket i effektivitet i form av strålningsvärme om man använder vanlig färg. Du verkar ha sprayat elementen och har ionte sett elementfärg på burk :)
 
G Greatstomp skrev:
Tänk på att använda färg anpassad för element. Det tappar ganska mycket i effektivitet i form av strålningsvärme om man använder vanlig färg. Du verkar ha sprayat elementen och har ionte sett elementfärg på burk :)
Det där med skillnad på värmeisoleringen får du gärna utveckla lite.

Jag har ivf sprutat alla våra vattenburna element med vanlig snickerifärg avsedd för trä och metall som inte gulnar med tid, tec alcro servalac halvblank. Körde med wagner airless. Ser bra ut än och huset blir då fortfarande lika varmt.
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
Och jag har sprutat elementfärg, köpte en burk på Byggmax
 
  • Gilla
Dublin
  • Laddar…
G Greatstomp skrev:
Tänk på att använda färg anpassad för element. Det tappar ganska mycket i effektivitet i form av strålningsvärme om man använder vanlig färg. Du verkar ha sprayat elementen och har ionte sett elementfärg på burk :)
Jag är också nyfiken på källa till påstående att ett element skulle tappa "ganska mycket i effektivitet" beroende på vilken färg de målats med.
För övrigt så finns det elementfärg som spray, men så vitt jag förstår så är begreppet "elementfärg" kopplat till att färgen ska tåla upp till 80 grader utan gulna eller flagna.
https://spraycan.se/sv/artiklar/ele...w7KnwdSxQeSKdHKqjrVx0-p57hlK8j3MaAr6wEALw_wcB
 
Trodde elementfärg hade en lite varmare ton.
 
  • Haha
  • Gilla
swe.jocke och 10 till
  • Laddar…
Nu var det ju ett tag sedan jag läste byggnadsfysik. Men konceptet (om jag inte kommer ihåg fel) har med färgens emittans att göra. Effekten (P) = Emittans (M) * Arean (A). Formeln efter en snabb googling.

Def Emittans = Emittans är ett fysikaliskt begrepp för värmeutstrålning

Elementfärg är oftast en färg med ett högre emittansvärde än vanlig färg. Därav får du högre effekt. Men du får alltså bara högre effekt på strälningsvärmen. Sätter du ett elementskydd framför elementet så är det skitsamma vilken färg du använder eftersom du då "blockerar" värmestrålningen från elementet.
 
  • Gilla
Beemaster
  • Laddar…
Inte utan att man blir sugen att börja med andra gaveln men det är nån dm snö kvar än, sen byggde jag en tillfälligt båt förvaring som måste rivas och båten flyttas så tidigast i börja Maj skulle jag tro som jag kan börja.
 
nino nino skrev:
Inte utan att man blir sugen att börja med andra gaveln men det är nån dm snö kvar än, sen byggde jag en tillfälligt båt förvaring som måste rivas och båten flyttas så tidigast i börja Maj skulle jag tro som jag kan börja.
Naturligtvis ska båten prioriteras! Sjöliv är livet det!
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
B Beemaster skrev:
Naturligtvis ska båten prioriteras! Sjöliv är livet det!
Nej den ska säljas, har för dåligt med sjöar att åka i och för dålig sjövana...
Bättre att åka till västkusten och åka med kompisar :D
Mest bekymmer med en gammal båt verkar det som
 
  • Ledsen
Beemaster
  • Laddar…
Lägger beställning på panel och reglar nästa vecka, v17, för leverans i början av Maj eller så.

Nu går väl tyvärr mesta tiden till att prova få klart badrummet till dottern innan förlossning så vi får väl se hur mitt projekt går...
Planen är iaf att bli klar innan midsommar med gaveln, ställningen är utlånad efter semestern i någon vecka
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
Har blivit ett litet avbrott för ett annat badrum, men det har jag nog skrivit tidigare.

Stegpall nära fönster, beigea klinkerplattor, inomhus, byggstoft, skugga, nedre delen av fönster, ojämn yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tyvärr tog det slut på plattor så det blir en helg till... :(:D
 
  • Gilla
FredrikR och 7 till
  • Laddar…
ser lyxigt ut för en hyres kvart
 
M maria01 skrev:
ser lyxigt ut för en hyres kvart
Nej det här är åt dottern, svärson och kommande barnbarn :love:
 
  • Gilla
Åsa Lund och 3 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Nej det här är åt dottern, svärson och kommande barnbarn :love:
grattis till barnbarnet då :rofl:
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.