Grattis. Har du fått en dotter.
 
raveper raveper skrev:
Grattis. Har du fått en dotter.
Det är väl en bonusdotter men varit med sen hon var i 2års åldern, så 25år ungefär.
 
  • Gilla
Violina och 3 till
  • Laddar…
Klart man ska jobba i solen varmaste dagen :D

Alternerat mellan att ta reda på träd och elda grenar och ris

Trädfällning, ved i släp, avverkade björkar, molnig himmel, industribyggnad i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och sätta upp ställning

Tvåvåningshus, byggställningar, renoveringsarbete, fasadavskalning, träreglar på marken, lutande bildvinkel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Måste bara hitta slagskruvdragaren nu...
Högra nedre blir balkongdörr, vänstra sätts igen och ett nytt fönster tas upp till höger om stegen.
Våning 2 blir det lika, fönster till vänster om stegen sätts igen, det till höger öppnas upp ( tror det är igensatt inne nu) det tredje från vänster är igensatt från insidan så det försvinner men det högra blir kvar, ingen balkong där (tror jag)
Blir nya fönster men kanske inte i år då jag nog måste renovera en lägenhet inne.
Högst upp är fönstren bytta så det blir att flytta ut dom i liv med fasaden bara.
 
  • Gilla
Söderslätt och 4 till
  • Laddar…
Källarfönstret murade jag igen ifjol från insidan, ska väl muras från utsidan också.
Får väl se vad man hinner :)
 
  • Gilla
Söderslätt
  • Laddar…
Skulle verkligen behöva renovera köket i lägenheten uppe.
Flyttar en innerdörr så jag kan få ihop köket i vinkel.
Snedtak så högra hörnet på fönstret är ca 2m, så kylen får anpassas, men vad tror ni annars?

@BirgitS brukar vara bra på sånt

Vatten kan jag flytta som jag vill, även el.
Murstocken finns till vänster om dörren så där bör ju fläkten ansluta

Dataskärm som visar en 3D-modell av ett kök med grå skåp och trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Måste nog byta fönster till ett mindre, underkant är 89cm och ev blir det nytt spångolv.
Sen är det högst upp med enda utrymningsvägen via stege där och fönstret är inåtgående så det går ju inte att bygga upp en kant heller.
Kranen går ju att bryta undan om det är ett måste att komma ut.

Kök med vitvaror, fönster, mönstrad tapet, matbord och skåp, hemtrevligt och ljusinsläpp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dörren till vänster flyttas mot kameran så långt det går, elementet flyttas till höger om kameran.
Rören är nyligen dragna där så det är lätt att koppla om
 
BirgitS
nino nino skrev:
Snedtak så högra hörnet på fönstret är ca 2m, så kylen får anpassas, men vad tror ni annars?
Hur tänker du göra det?

Jag skulle nog placera hällen/ugnen närmare dörren för att få en längre sammanhängande arbetsyta.

Skulle det gå att göra ett parallellkök i stället så att det blir tomt framför fönstret?
Med tanke på att det är utrymningsväg. Oavsett hur man gör med kranen så kommer ju en hög kran att vara i vägen om man ska ta sig ut den vägen. Problem med fönstertvätt?
Det blir ju inga överskåp på snedväggen men en hylla kan kanske få plats.

Hur långt är det mellan dörren och fönsterväggen?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Hur tänker du göra det?

Jag skulle nog placera hällen/ugnen närmare dörren för att få en längre sammanhängande arbetsyta.

Skulle det gå att göra ett parallellkök i stället så att det blir tomt framför fönstret?
Med tanke på att det är utrymningsväg. Oavsett hur man gör med kranen så kommer ju en hög kran att vara i vägen om man ska ta sig ut den vägen. Problem med fönstertvätt?
Det blir ju inga överskåp på snedväggen men en hylla kan kanske få plats.

Hur långt är det mellan dörren och fönsterväggen?

Ja det är ett 80 skåp till vänster om spisen men man kan ju ta ett 40 eller 60 där istället och ett större till höger.

Köket är 420 x 300, det går ut lite av muren så total bänkskiva mot fönstret är ca 320
Fönstret är inåtgående, kan anpassa höjden eller kranen så det går fritt.

Funderar på en kyl i köket och en box eller frysskåp i en stor garderob i hallen, inte optimalt men kan funka.

Takhöjden längst ut är 140cm, blir bara 180cm mellan bänkarna och risk att slå huvudet i taket om man gör parallell kök
 
Gav mig på spirean, får väl se om den hämnas

Utomhus, grönskande buskar på bladlösa marken, skärande gräsmatta, ingen snö, övergång från vinter till vår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lämnade pinnarna med syren

Jord med torra växter och sparad vegetationsgräns, gräs i bakgrunden, indikationer på trädgårdsarbete eller markbearbetning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


(Går det inte att rotera bilderna?)

Fick även på lite spikläkt, men skruvdragaren är försvunnen...

Tvåvåningshus med skalad färg, byggnadsställningar, renovering pågår, himmel och träd, stegar och material på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är tänkt att det blir en altan efter hela sidan därför är inte läkten dragen längre ner.
 
  • Gilla
Anderscurl
  • Laddar…
BirgitS
nino nino skrev:
Fönstret är inåtgående, kan anpassa höjden eller kranen så det går fritt.
Har du koll på reglerna för utrymningsvägar?

nino nino skrev:
Köket är 420 x 300
420 cm inkl. dörren?
100 cm ? dörr inkl. foder, 30 cm bänk, 60 cm häll, 80 cm bänk, 80 cm diskho, 60 cm diskmaskin, 5-10 cm passbit
Hela köket går in på långsidan.

Eller är det ett kök för en familj?
För då är ju 80 cm bänk lite väl lite.

Finns det inte kylar och frysar som är 100-160 cm höga?
Som då kan placeras på lämpligt avstånd framför snedväggen så man inte slår huvudet i taket när man står framför dem. 120 cm mellan skåpen och kylen är ju lagom, men kan ju krympas ner till 100 också.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Har du koll på reglerna för utrymningsvägar?


420 cm inkl. dörren?
100 cm ? dörr inkl. foder, 30 cm bänk, 60 cm häll, 80 cm bänk, 80 cm diskho, 60 cm diskmaskin, 5-10 cm passbit
Hela köket går in på långsidan.

Eller är det ett kök för en familj?
För då är ju 80 cm bänk lite väl lite.

Finns det inte kylar och frysar som är 100-160 cm höga?
Som då kan placeras på lämpligt avstånd framför snedväggen så man inte slår huvudet i taket när man står framför dem. 120 cm mellan skåpen och kylen är ju lagom, men kan ju krympas ner till 100 också.
420 hela köket så bänkskivan blir runt 320, dörren 70-80 plus de där biten av muren som stjäl lite, därför tänkte jag i vinkel.

Nej jag vet inte exakt vad det är för regler?
Men tänker att bara man kommer ut utan bekymmer så måste det väl vara bra?

Lägenheten är en stor 2a på 70kvm så en liten familj eller ett par
 
BirgitS
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Ja ok, jag tänkte aldrig att nån vill in också men det har du rätt i.
Har en kompis som är inom räddningstjänsten så ska kolla med han.

Om vi bortser från utrymningsvägen då?
Flytta spisen 20cm till vänster så det blir ett 60 skåp där och ett 60 till höger.
Kylskåp får man ta det som finns, ett kombinerat kyl/frys eller bara kul och en frys på annan plats
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
nino nino skrev:
Flytta spisen 20cm till vänster så det blir ett 60 skåp där och ett 60 till höger.
Det är bra om det är 100 cm mellan hällen och hörnet (alltså det hörn man står vid och inte vägghörnet).
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Det var ok med bänk framför så länge fönstret går att öppna 90grader, blir höjden på fönstret 80cm så är det också ok.
Msn kommer åt enkelt med stegbil också
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.