Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Sätt avgasare på systemet? Fråga honom om det
Såg ut att det kostade en rejäl slant, 40-60.000:- plus installation
 
Nu har jag en shelly 1 som jag slår av och på spetsberedaren med manuellt via app.
Slår av den dyraste tiden mitt på dagen och slår av nån timme innan det blir som billigast på nätterna.
Tidigare har den dragit rätt exakt 1kW/h

Funderar på dom här elpriserna...
Har typ 1kubik olja kvar, vad jag fattat så innehåller 1kubik ca 10.000kW, det borde innebära att det många gånger är billigare med olja än med el?
Olja 1.8:-/kW
El kostar ju många gånger bra över 2:- i SE3
Eller missar jag nåt?
 
nino nino skrev:
Nu har jag en shelly 1 som jag slår av och på spetsberedaren med manuellt via app.
Slår av den dyraste tiden mitt på dagen och slår av nån timme innan det blir som billigast på nätterna.
Tidigare har den dragit rätt exakt 1kW/h

Funderar på dom här elpriserna...
Har typ 1kubik olja kvar, vad jag fattat så innehåller 1kubik ca 10.000kW, det borde innebära att det många gånger är billigare med olja än med el?
Olja 1.8:-/kW
El kostar ju många gånger bra över 2:- i SE3
Eller missar jag nåt?
Du måste ta med verkningsgraden i oljepannan, som schablon har jag sett att man räknar med 85% men det beror ju helt på anläggningens ålder och skick. Men har du redan olja hemma är det väl bara att elda den, du vinner ju inget på att spara den...
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Du måste ta med verkningsgraden i oljepannan, som schablon har jag sett att man räknar med 85% men det beror ju helt på anläggningens ålder och skick. Men har du redan olja hemma är det väl bara att elda den, du vinner ju inget på att spara den...
Ja just det ja, jag misstänkte att jag missat nåt...
Nej elda upp ska jag väl men tänker att jag kanske inte ska köra på nätter utan ta det dom absolut dyraste timmarna.
Skulle bara listat ut om det går att "tvinga" igång oljepannan trots att värmepumpen klarar av värmebehovet
 
  • Gilla
Dublin
  • Laddar…
Första osb av 8st har åkt upp.
Lite tajt med tid känns det som...
Får hjälp att måla sovrummet så slipper jag tänka på det iaf.

OSB-skiva står upprätt i ett rum under renovering, delvis täcker en vägg med synliga rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen ska man få dit rörmokaren, elektriker, nätägare också.
 
  • Gilla
AnGege och 2 till
  • Laddar…
Ja det blev ett lillryck idag med, när man jobbar kvällskift så får man gör så gott det går...

Drog ur lite gammal el som satt i yttervägg och ett uttag i en mellanvägg. I mellanväggen var tråden till uttaget bränd ca 10cm från uttaget och vid uttaget så var kardelerna? framme 1cm och även där bränt...
Var nog bra att jag bestämde mig för att ta bort även det uttaget...

Fick upp 2 eller egentligen 1.5 osb till så nu är det väl 5 kvar

Renoveringsprojekt med OSB-skiva monterad på vägg och stege i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Åsa Lund och 4 till
  • Laddar…
2 skivor kvar
Tar lång tid när man ska skära i isolering i facken, gipset bör gå fortare.
Tror det får bli en latex mot taket så länge, taket kommer sänkas så småningom

Rum under renovering med OSB-skivor på väggar, verktyg på golv och en vit hylla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dublin och 5 till
  • Laddar…
Krilleman
Jag gillar ditt engagemang och driv! (y)

Fortsätt i samma anda. Det kommer bli skitbra!
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Jag gillar ditt engagemang och driv! (y)

Fortsätt i samma anda. Det kommer bli skitbra!
Hoppas det!
Ibland tryter orken men oftast så är det roligt och det som jag tycker lyfter hela veckan :D
 
Snailman
nino nino skrev:
Nu har jag en shelly 1 som jag slår av och på spetsberedaren med manuellt via app.
Slår av den dyraste tiden mitt på dagen och slår av nån timme innan det blir som billigast på nätterna.
Tidigare har den dragit rätt exakt 1kW/h

Funderar på dom här elpriserna...
Har typ 1kubik olja kvar, vad jag fattat så innehåller 1kubik ca 10.000kW, det borde innebära att det många gånger är billigare med olja än med el?
Olja 1.8:-/kW
El kostar ju många gånger bra över 2:- i SE3
Eller missar jag nåt?

Värms varmvattnet med direktel alternativt oljepannan?

Uppvärmningen nämner du ju värmepump, beroende på Cop så får du ju ut mer värme än du stoppar in el för.

Cop 3 så får du ut tre gånger mer värme än du köper el för..
 
Varmvattnet värms av bergvärmepumpen först sen vidare till en spetsberedare som går 24/7 på 1 kWh (tror det är så här)
Slog av beredaren förut men då började det knorras att det inte fanns varmvatten :)
Men det kan ju vara så att nån termostat är trasig för vattnet blir väldig väldigt varmt
 
  • Gilla
Snailman
  • Laddar…
Åsa Lund
Har du bytt till snålspolande munstycken i dina lägenheter? Kan göra stor skillnad
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Har du bytt till snålspolande munstycken i dina lägenheter? Kan göra stor skillnad
Nej jag har inte gjort det, var det du som tipsade om nåt märke förut?
 
Åsa Lund
Redigerat:
  • Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
NGL finns kvar! Och de funkar kanonbra! De funkar annorlunda än andra snålspolande munstycken eftersom NGL:s produkter sätter fart på vattnet så man får samma sköljeffekt som med vanliga munstycken men med mindre mängd vatten.
 
  • Gilla
Åsa Lund och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.