Ja en extra regel mellan takstolarna ska det vara men du kan också fästa kortbitar av tex 45x70 på cc 600 mellan takstolarna om dom är dimensionerade för detta? eller så lägger du ett golv i tex 45x145 med dubbelspont. allt beror på vilket slutresultat du vill ha en i ett garage skulle jag föredra ett riktigt trägolv som inte är lika fuktkänsligt som spån är, 1L vatten på ett trägolv gör inget om det får torka men 1L vatten på oskyddad spån så är de bara att byta den skivn sedan om du inte ska trampa igenom.
Har inte testat biltemas gipsskruv men jag vet att tex jlas med deras billihetsdragare var rena skiten att använda, slutade med att vi drog i skruven halvvägs bara för att fästa upp dom snabbt och sedan drog i resten med en makta enpetare.
Rekomenderar att köpa eller hyra en riktig maskin med riktiga skruv som tex ESSVE eller liknade så kommer du inte ahh ha nga problem alls med att dra i dom.

Lycka till!
 
Jag har räknat&funderat lite på det nu och det blir nog inte billigast, men ändå enklast att göra som du skrev Mikael_L, så det får bli så!
Tack för du redde ut de åt mig ;)
Har endel att göra fortf. med garaget, och med friggeboden, får se vad som sker i helgen, men forska vidare om detta med gipsskruv ska jag göra.
Ska kolla lite på detta med att hyra gipsskivehiss också, Cramo har och det verkar ganska billigt, så jag får överväga att sätta taket klart före väggarna så kanske man kan knäcka av en bit o få väggipset under takgipset iaf, som Beppo sa.
Ska överväga det :)
 
Hade satsat på Biltema gipsbits 12-524 och vanlig PH2 gipsskruv..
Såg ju ut att vara smidiga bits, är det magnet i och man kör tills dom tar emot gipsskivan?
Hur tätt ska man skruva?

Skall du fortfarande ha OSB under takgipsen så kan du ju hänga upp OSBn med minimalt antal skruv och sen samdra OSB och gips i med långa gipsskruv så slipper du göra jobbet två gånger.
Så får det nog bli, på väggarna har jag skruvat OSB'n med ca CC30 i långsidorna enbart, kommer ha gipset förskjutet och dra igenom båda skivorna på mitten.

Men antar att gipsskivorna ska skruvas i mitten också? Dvs CC60 på bredden?
 
Mikael_L
fsn skrev:
Skivlyften går att vinkla. Kan vara lämpligt att var två personer. Tror inte att ni klarar att gipsa 100m2 tak på en dag (eller så är jag pinsamt långsam)...
Du får kolla ifall lyften går att vinkla tillräckligt. Den vi hyrde gick väl att vinkla ca 30 grader.
(Ingen issue för oss, då alla skivor skulle vara horisontellt)

Jag satte 14 skivor i 40 kvm tak på några timmar, ca 3-4 timmar tror jag det var.
Jag fick hjälp att lägga upp skivorna på lyften (det fixar man inte själv), sen gjorde jag allt det andra själv, dvs skar skivor, vevade upp dom mot taket , passade in och skruvade.
Använde Makita skruvautomat och fäste väl med en 10-15 skruv nåt i varje skiva, bara så dom hängde kvar. Tänkte att det är bäst att vara säker på att klara sig med ett dygns hyra av lyften och skruva resterande skruv sen.

Lutande tak kanske tar mycket längre tid? Ingen aning faktiskt.
 
Mikael_L
patriklarsson skrev:
Jag har räknat&funderat lite på det nu och det blir nog inte billigast, men ändå enklast att göra som du skrev Mikael_L, så det får bli så!
Och även om det blev lite dyrare (men du slipper ev dubbla lager spont + spån och vad annat du nu funderade på) så glöm inte att det även blir en hel del bättre.
Med halverat cc på bjälklaget har du dubblat lastkapaciteten och minskar svikten påtagligt också.
Har du cc60 kan du kanske också snåla lite på glespanelen under, det funkar kanske med 22x50 istället för 28x70.
Men det där sista är jag inte säker på.
Är det någon annan som har någon kommentar på klenare gles vid cc60 ???
 
Mikael_L
patriklarsson skrev:
Såg ju ut att vara smidiga bits, är det magnet i och man kör tills dom tar emot gipsskivan?
Hur tätt ska man skruva?



Så får det nog bli, på väggarna har jag skruvat OSB'n med ca CC30 i långsidorna enbart, kommer ha gipset förskjutet och dra igenom båda skivorna på mitten.

Men antar att gipsskivorna ska skruvas i mitten också? Dvs CC60 på bredden?
Hur skivorna ska skruvas hittar du i länkarna jag postade, de till gipstillverkarna.

Men ca cc20 vid kant och cc30 mitt i skiva.
 
Ok missade det, men ska kolla igen, sätter nog CC30 i väggarna o kan sätta tätare i taket, ser fram emot när det är klart så jag kan sätta upp mina nyinköpta lysrörsarmaturer :)
 
Mikael_L
Har du glesat med cc30 eller cc40 i taket finns det absolut ingen anledning att sätta tätare än cc30 och cc20 vid kant. Det blir ca 12-16 skruv / kvm, räcker jättebra om skruvarna sitter som dom ska (hel kartong under).
 
Om man läser på hemsidorna står det ju att man inte ska sätta gipsskivorna så skarvarna bildar kors, dvs 2+2 över varann.
Men på väggarna ska jag ju sätta skivorna stående bredvid varann hela vägen runt om, måste jag fasa långsidorna då, är det inte bara att sätta upp dom och sedan fästa en glasfiberremsa över långsidornas skarv och även upptill i skarven mot takgipset och sedan spackla skarvarna?

Hur gör jag med skivorna i taket? måste väll börja nerifrån och gå uppåt men när jag då sätter andra lagret får jag ju "kors" om jag inte förskjuter skarvarna en halv skiva i garagets längsled, är det alltså så man måste göra?

Det ska räcka med 2 skivor för att komma nästan hela vägen upp till nock, den sista biten i nock får bli horisontell och får vara öppen sålänge så det går sprutisolera senare. Ska kolla på längderna ikväll.
 
Vad är det för dimension på takstolarnas underram? Ser ut som en 45x120?
 
Mikael_L
Jag satte skivorna med generalskarv i taket, dvs inga förskjutna skivor utan skarvar i kryss.
Vi får väl se om några dagar eller år ifall jag gjorde dumt. :surprised:

Men jag tyckte det var enklare att remsa och spackla en enda lång skarv, hellre än 3ggr så många 120 cm långa skarvar ;)

I vilket fall som helst ett j*** jobb att spackla och slipa kortskarvarna (jämfört med de försänkta skarvarna

Däremot ska du förskjuta gipsskivorna en halv skivbredd jämfört med ev spån eller OSB-skiva under. Och det är trevligt att ha skurna gipskivekanter in mot hörn, då behöver du inte spackla upp kantförsänkningen. Skär du noggrannt är det sen lättast att skippa spackel helt, utan bara dra en latexfog i hörnet, som du sen målar över.

Jag har inte spacklat i några hörn alls, utan alla sådana skivor har skurit noga (dvs mot linjal eller planka etc), och skurit hårt ner i gipset, så det blir ett minimum av "fransning", du märker efter du kapat några skivor. Men jag har inte fogat i hörnen än, tänkte ha vit fog, och sist en vit färg som sista lager..
 
Redigerat:
hur mycket ska man fasa kanterna om man monterar 2 skivor mot varandra på väggen t.ex.?
att sätta skruven 2cm från kanten är ju inte så lätt om man har 45mm reglar, då hamnar ju skruven nästan utanför regeln om skruven ska dras rakt in?!

vilken färg har du tänkt använda?

jag tänkte sätta hörnskydd i hörnen, det fanns på byggmax som är 2,40 långa, dom går väll skruva fast antar jag, dra rakt genom skivan?

borde det inte teoretiskt gå använda montageskruv till att montera gips? dom har ju en stor plan skalle?
 
Skivorna är ju fasade längs långsidorna, eller tänkte du ha dom liggande?
Jag fasade av 0,5-1cm på kortsidorna i taket.

Är inte hörnskydden tänkta att sitta på ytterhörnen bara?

Är gipsskruv otänkbart? :) Montageskruven har väl svagt kullrig skalle utåt, och platt nertill.
 
Mikael_L
patriklarsson skrev:
att sätta skruven 2cm från kanten är ju inte så lätt om man har 45mm reglar, då hamnar ju skruven nästan utanför regeln om skruven ska dras rakt in?!
Så här skriver norgips: (så jag skrev väl lite fel tidigare :surprised:)

Skruvmontering
Använd skruvdragare som försänker skruvarna 0,5–1,0 mm. Kartongen får ej skadas. Skruvarna skall sättas min 10 mm från skivkant med kartong och 12–15 mm från kanter utan kartong. Skruvlängden ska vara gipstjocklek + 20 mm in i träregel eller + 10 mm genom stålregel.


vilken färg har du tänkt använda?
Jag har strukit med glans 3, Byggmax latex-takfärg (billigt) i taket.
På väggarna byggmax billiga väggfärg, glans 7 eller vad det nu var. Detta är också en latex/akryl-färg.
Garaget är rätt OK nu, men jag har tänkt en slutstrykning nån gång i framtiden (när byggnatioerna är klara så man inte skadar väggarna mer), och då tänkte jag byggmax väggfärg glans 7 på taket och någon väggfärg med glans 20 på väggar.
Detta kommer ske vilket år som helst nu. ;)

jag tänkte sätta hörnskydd i hörnen, det fanns på byggmax som är 2,40 långa, dom går väll skruva fast antar jag, dra rakt genom skivan?
Du har väl regel bakom bägge skivorna i hörnen?
Då behöver du ingen vinkel, har du missat regel, så det inte finns stöd för gipsskivorna (det gjorde jag ;)) så kan du köpa en plåtvinkel som du sätter bakom skivorna. Då får du skruva med gipsskruv för plåtregel. Eller vill du slippa köpa en hel förpackning kan du kanske förborra med 1,5mm borr och använda vanlig gipsskruv eller helt enkelt prova om det funkar att bara pressa på med vanlig gipsskruv (för träregel).

borde det inte teoretiskt gå använda montageskruv till att montera gips? dom har ju en stor plan skalle?
Japp, teoretiskt. Men då dom säkert är svåra att försänka in i skivorna utan att bryta pappen så blir det ett drygt spackeljobb att dölja dom.
Jag förstår inte din aversion mot gipsskruv :confused:, flera gånger har jag förklarat att du ska använda sådana, men du verkar inte vilja det.
Att använda gipsskruv är ju en icke-fråga.
Dom är billiga, finns överallt, är dedikerade för sin uppgift. Jag hittar absolut inget skäl att använda något annat.
 
Skivorna är ju fasade längs långsidorna, eller tänkte du ha dom liggande?
Jag fasade av 0,5-1cm på kortsidorna i taket.
OK, då förstår jag :) man behöver alltså bara fasa i kortsidorna.
Jag skulle i taket kunna sätta först en skiva, och sedan förskjuta nästa rad 60cm,
det blir ju lite annorlunda att spackla då som sagt.
Men när man spacklar, ska man sätta glasfiberremsan över skarven först och sedan spackla så det sjunker in genom väven? :confused:
Kan tänka mig det är lite jobb, men jag behöver kanske inte vara extremt nogrann med spacklingen heller...

Är inte hörnskydden tänkta att sitta på ytterhörnen bara?
Jo det är dom, men jag tänkte ändå man kunde ha dom "åt fel håll" i hörnen, lär ju inte se konstigt ut heller?

Är gipsskruv otänkbart? Montageskruven har väl svagt kullrig skalle utåt, och platt nertill.
Gipsskruv blir det nog, men jo den ser ut som du beskrev, för min del skulle det inte göra så mycket om skallen syntes, jag kollar bara runt lite.
Har fått svar av en svensk stor skruvleverantör att det inte finns med torx.
Även polarn som jobbar med skruv sa att det skulle bli dyrt att få fram sådana.

Jag kollade den enkla CAD ritning jag har nu och det ser ut att vara ungefär 3,5 meter från innervägg till "innernock", så om man lyckas dela en skiva i 3 delar, blir det en 240 skiva + 1/3 dvs 80cm, blir 3,20m.
Då blir det alltså runt 60cm öppning längst upp, då kan man ju sätta en takgipsskiva där sedan horisontellt, dom är ju 60cm breda, och räcker inte 240/3 så finns det ju längre.
Borde gå att smälla upp 240cm skivor rätt snabbt med en gipsskivehiss, så har jag ju satt gipset mot väggarna och kan bygga klart dom sedan istället, så får man väll pula me hålet i taket sedan.. bara man har råd med allt :(

En till fråga om spacklingen, är det enbart för syns skull? Har man 2 skivor brevid varann så tycker nog inte jag att skarven som blir ser väldigt konstig ut, och det borde väll gå måla över öven om det inte är spacklat?

Fler tips? :) MVH
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.