Det är bra att ni kritiserar så man får upp ögonen för andra kostnader än vad man redan räknat med.
Jag är inte intresserad av att köpa något kataloghus, isåfall köper jag ett färdigt begagnat hus ist.
För tillfället är det inte så intressant att börja men oavsett om jag ska bygga eller inte är det roligt att räkna och fundera ut lösningar.
Självklart har jag lärt mig en hel del genom att bygga garaget, jag vet vad som gick lätt och vad som krånglat till det.
Förhoppningsvis kan man tänka sig in i ett liknande bygge på ett annat sätt nu och i förväg lösa problem som kan uppstå.

Vad tror ni om vägglösning utifrån:
- Ytterpanel samma som garage/friggebod fast 120mm ist för 95.
- Luftspalt glesläkt 21x70 eller 28x70
- Träfiberskiva för utomhusbruk 1200mm bred.
- Vindväv typ Windy
- Liggande 45x45 och träfiberisolering.
- Stående reglar 45x220 och träfiberisolering.
- Vindväv typ Windy
- Stående eller liggande 45x45, eldragning, rördragning osv. samt stenull.
- Råspont.

Funderar på att borra hål i hammarbandet och sprutisolera varje fack efteråt ist för att köra med isolerskivor som jag gjorde på garaget, dels blir det billigare och dels går det fortare.
Sedan när elen är dragen och allt färdigt slänger jag bara på 50mm stenull skivor, som hamnar på den varma sidan och bör därmed funka?
Blir heller inga hål i vindväven när den sitter 45mm inne i väggen, så brukar man ju göra med byggplast t.ex. och det skulle väll gå använda byggplast också på insidan, har tänkt ha ett ganska enkelt rektangulärt hus med takstolar.

Innergolvet mellan våningarna tänkte jag 45x220 reglar, liggande på en stående 45x45 dvs den går ut mot stående 45x220 regeln i väggen.
Sedan fäster man ihop de 2 T-korsande 220mm reglarna med hålplattor.
Då bör man ganska enkelt få dit byggplast utanför, sedan vill jag ha saxtakstolar och då låter man bara byggplasten gå vidare upp under dom på några glesläkt så kan man ha 45or även under där för eldragning i tak och stenull.

Mikael_L
patriklarsson skrev:
Vad tror ni om vägglösning utifrån:
- Ytterpanel samma som garage/friggebod fast 120mm ist för 95.
- Luftspalt glesläkt 21x70 eller 28x70
- Träfiberskiva för utomhusbruk 1200mm bred.
- Vindväv typ Windy
- Liggande 45x45 och träfiberisolering.
- Stående reglar 45x220 och träfiberisolering.
- Vindväv typ Windy
- Stående eller liggande 45x45, eldragning, rördragning osv. samt stenull.
- Råspont.
Nope, underkänt ... :)
Jag själv valde 145mm panel för att jag tycker det annars ser plottrigt ut på stora ytor. Den dimensionen har jag t.o.m använt på friggan.
Men detta är bara en smaksak och önskat arkitektoniskt uttryck, så välj vad du vill. :)

Minst 28x70 om spikläkten går tvärs mot reglarna den spikas mot.
Men sätts spikläkten precis på regeln bakom så kan man ha 22x45, 25x50, 21x70 osv. För då drar spiken för panelen även i regeln bakom.
Men sen beror det på färgen, själv har jag valt 25x50 spikregel då den ligger på den liggande 45x45'an. Men då har jag slamfärg som är väldigt diffusionsöppen. Skulle jag målat med den betydligt tätare utomhusakrylaten skulle jag valt 28x70 för att ventilara bättre bakom.

Du behöver väl inte både utomhusskiva och vindväv?
utegips, asfaboard osv gör ju redan samma nytta som vindväven. Skippa vindväven i så fall.

Träfiberisolering, och vindväv mot insidan ... Tja ...
Jag skulle satt MU samt plast. Men jag tror du projekterar på ett hus nu som inte står ständigt uppvärmt. Och då är det mycket riktigt lite skilda åsikter om det bästa utförandet.
Jaja, jag själv skulle ändå köra med MU + plast. Men jag vågar verkligen inte förkasta det andra utförandet. Min kunskap sträcker sig verkligen inte så långt.

Bara råspont på insidan?
Ja det är helt OK, om du gillar känslan. Det är ju också plättlätt och blixtsnabbt att kasta på gips om man lessnar. ;)

Funderar på att borra hål i hammarbandet och sprutisolera varje fack efteråt ist för att köra med isolerskivor som jag gjorde på garaget, dels blir det billigare och dels går det fortare.
Risken är att det sjunker ihop med tiden, samt att det inte fyller ordentligt längst upp till höger och vänster i facken. Prata med isoleringsfirman om detta. Och dubbelchecka här på forumet.
Dom kan säkert spruta ihop ullen stenhårt, eller iaf ganska välpackat. Det är absolut ett krav för att spruta den i väggarna på det viset.

Sedan när elen är dragen och allt färdigt slänger jag bara på 50mm stenull skivor, som hamnar på den varma sidan och bör därmed funka?
Blir heller inga hål i vindväven när den sitter 45mm inne i väggen, så brukar man ju göra med byggplast t.ex. och det skulle väll gå använda byggplast också på insidan, har tänkt ha ett ganska enkelt rektangulärt hus med takstolar.
Låter bra.

Innergolvet mellan våningarna tänkte jag 45x220 reglar, liggande på en stående 45x45 dvs den går ut mot stående 45x220 regeln i väggen.
Sedan fäster man ihop de 2 T-korsande 220mm reglarna med hålplattor.
Här finns det många val av lösning. Med ditt tänk så måste du bara se till att du blir säker på att väggarna inte kan kalva ut åt sidan. ta ett snack med takstolstillverkaren om takstolarna håller sitt längdmått även vid full snölast, att dom inte är beroende av att väggarna håller ihop det hela.

Sen finns det väl många alternativ, att t.ex. låta takstolar utgöra både tak och mellanbjälklag.

"MU samt plast", vad är MU?

Om man köper takstolar som har mellanbjälklag som jag byggt på garaget, är det väldigt svårt att få till plast mellan undervåningen och övervåningen.
Om man har mellanbjälklag mellan 2st väggar, säg 2,5m nerifrån o 1,5m uppifrån o fäster med spikplåtar i ändarna, borde väll väggarna hålla väldigt bra i sidled?

Mikael_L
MU = mineralull.
patriklarsson skrev:
Om man köper takstolar som har mellanbjälklag som jag byggt på garaget, är det väldigt svårt att få till plast mellan undervåningen och övervåningen.
Jep. Jobbigt och tidsödande kan jag väl hålla med om, efter att ha gjort det själv. :)

Dock kom jag på att min idé med hålplattor inte heller funkar, måste nog istället ha något vinkeljärn ovanför, säkert ingen som förstår men jag får fundera vidare någon annan gång.
Tanken var iaf en stående 45x45a under som "stötta", sedan kan man kanske dra ett par diagonala skruvar, och ett vinkeljärn på ovansidan med en kraftig fransk träskruv, då bör man kunna få in plast imellan.
Hur har du löst plasten runt takstolen, bilder?

Hur går det här då?

Tackar som frågar! Det händer inte så mkt just nu, garaget är ganska färdigt utvändigt så pysslar lite när jag känner för det med diverse.
Har inte direkt tid att uppdatera här bara, tyvärr hinner man inte allt man vill!

Någon som kan svara på vilka dimensioner av reglar man bör använda för olika bredder av innergolv/tak vad det nu heter?
Dvs 45x45, 45x70.. osv upp till 45x220, gärna både CC 60 & 120.
Har för mig jag läst att man bör använda 220 för 4m spann t.ex?
Någon som har en tabell på detta? Vore bra att ha!! Mvh

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.