225 659 läst · 488 svar
226k läst
488 svar
Mitt 100m^2 garage
Självbyggare
· Östergötland
· 1 626 inlägg
Har som sagt inte haft så mkt tid då jag jobbade i stort sett hela augusti men nu börjar trappan bli färdig iaf.
Har bl.a. införskaffat en buss men den får vänta på att garaget blir mer färdigt.
Lackade trappa o trappsteg i tisdagskväll, fortsatte lacka trappsteg ons kväll, gick upp 4 imorse o lackade en gång till, samt monterade trappstegen nu ikväll så nu är man rätt seg.
Satte 2 skruv i varje o det går ta bort stegen var för sig om man vill vilket är smidigt.
Imorgon blir det nån slags hemlig jobbfest o sen kommer farsan på lördag får vi se vad som blir gjort då.
Har bl.a. införskaffat en buss men den får vänta på att garaget blir mer färdigt.
Lackade trappa o trappsteg i tisdagskväll, fortsatte lacka trappsteg ons kväll, gick upp 4 imorse o lackade en gång till, samt monterade trappstegen nu ikväll så nu är man rätt seg.
Satte 2 skruv i varje o det går ta bort stegen var för sig om man vill vilket är smidigt.
Imorgon blir det nån slags hemlig jobbfest o sen kommer farsan på lördag får vi se vad som blir gjort då.
Självbyggare
· Östergötland
· 1 626 inlägg
Blivit rätt mkt gjort i helgen ihop med farsan som målat lite bokstäver m.m. om någon kan lista ut vad det ska bli:
Sedan grundspacklat de sista skarvarna, satt lite gips samt limmat upp lite pappremsor:
Börjat bygga dörr till maskinrummet:
Satt färdigt foder kring porten:
Målat o satt lite foder kring fönstren:
Fortsatt bygga på loftet som såg ut såhär:
Köpte med lite isolering, stenull från Cheapy, mkt lätt att skära:
Aluduk/insektsnät utåt för att täppa igen skarv och skydda mot insekter, sedan isolering:
Ena sidan färdigisolerad 2,40 vilket var lagom 4 paket:
Även börjat sätta vindväv inv:
Ska fortsätta med vindväven, läkta o se hur det blir, lite krångligt i nerkant men det går nog..
Sedan grundspacklat de sista skarvarna, satt lite gips samt limmat upp lite pappremsor:
Börjat bygga dörr till maskinrummet:
Satt färdigt foder kring porten:
Målat o satt lite foder kring fönstren:
Fortsatt bygga på loftet som såg ut såhär:
Köpte med lite isolering, stenull från Cheapy, mkt lätt att skära:
Aluduk/insektsnät utåt för att täppa igen skarv och skydda mot insekter, sedan isolering:
Ena sidan färdigisolerad 2,40 vilket var lagom 4 paket:
Även börjat sätta vindväv inv:
Ska fortsätta med vindväven, läkta o se hur det blir, lite krångligt i nerkant men det går nog..
Självbyggare
· Östergötland
· 1 626 inlägg
Planen idag var att köpa virke då jag slutade "tidigt", men när jag kom hem o käkat började det regna och fortsatte lagom fram till 18 då Byggmax stängde..... Men "helgens" (lör-mån) arbete tog ändå ut sin rätt så jag slocknade o vaknade nu, smidigt...
Är iaf sugen på att jobba vidare, o har kommit på den briljanta idén att försöka isolera klart garaget innan vintern o sätta luftvärmepump får se hur det går med det, det börjar ju tyvärr bli lite kyligt ute redan
Är iaf sugen på att jobba vidare, o har kommit på den briljanta idén att försöka isolera klart garaget innan vintern o sätta luftvärmepump får se hur det går med det, det börjar ju tyvärr bli lite kyligt ute redan
Självbyggare
· Östergötland
· 1 626 inlägg
Självbyggare
· Östergötland
· 1 626 inlägg
Slipade ner trappstegen lite i torsdags o rollade på ett nytt lager båtlack, blev sådär, inte mkt tjockare tyckte jag, så måste lacka fler ggr innan jag är nöjd, dock inte så sugen just för tillfället..
Börjat regla upp glesläkt på loftet ist, fre:
lör:
Klar med första våden, det blev riktigt bra, får se om om jag lyckas få dit en till våd vindväv imorgon ev.
Kan börja lägga lite golv nu också :thumbright:
Måste isolera främre gavelspetsen på garaget också, sedan är det dags att bygga igen taket i främre hallen också, ifall jag ska sprutisolera i vinter, men jag måste även tömma "sliprummet" bredvid "maskinrummet" på bröte så jag kan regla upp taket där, annars kan jag inte isolera klart mellan underplan/loft och då kan jag inte få dit allt golv och jag behöver mer utrymme. Det är endel kvar att göra m.a.o...
Börjat regla upp glesläkt på loftet ist, fre:
lör:
Klar med första våden, det blev riktigt bra, får se om om jag lyckas få dit en till våd vindväv imorgon ev.
Kan börja lägga lite golv nu också :thumbright:
Måste isolera främre gavelspetsen på garaget också, sedan är det dags att bygga igen taket i främre hallen också, ifall jag ska sprutisolera i vinter, men jag måste även tömma "sliprummet" bredvid "maskinrummet" på bröte så jag kan regla upp taket där, annars kan jag inte isolera klart mellan underplan/loft och då kan jag inte få dit allt golv och jag behöver mer utrymme. Det är endel kvar att göra m.a.o...
Självbyggare
· Östergötland
· 1 626 inlägg
Har lite klena skruvdragare, Biltemas billigaste, och har de legat några dagar laddar batterierna ur sig, med nyladdade batterier funkar det bra, men det var en skruv som inte orkades dra in.
Köpte en Biltema bit sats för att få stora kraftiga insex, fick med torx i satsen så skruvade lite på trappen också, drog det sista för hand för att känna bättre. Men har redan slitit ut biten, det blir så hög belastning på en liten T25 torx, dom tål inte mkt stryk tyvärr..
Nu ska jag åka o handla mer virke!
Köpte en Biltema bit sats för att få stora kraftiga insex, fick med torx i satsen så skruvade lite på trappen också, drog det sista för hand för att känna bättre. Men har redan slitit ut biten, det blir så hög belastning på en liten T25 torx, dom tål inte mkt stryk tyvärr..
Nu ska jag åka o handla mer virke!
Bits brukar ofta följa med skruvlådan, vilket väl får ses som att man bör betrakta dom som förbrukningsmaterial. Själv slarvar jag oftast bort dom innan det är slut men det är väl också en sorts förbrukning...
Bits är inte förbrukningsvara om man köper kvalitet! Jag har torx bits och PH2/PZ2 bits som jag skruvat sjukt mycket skruvar med... Så länge man ser till att det inte är skit i skruvskallen och håller nog hårt tryck så inte bitsen hoppar i skruvskallen, för då tar de inte länge att slita ut!
Självbyggare
· Östergötland
· 1 626 inlägg
Denna sats jag köpte är 1/2" bits och 10års garanti så jag trodde de skulle hålla lite bättre än att man sliter ut ett bit på ett par dagar, men det blir helt enkelt för stor kraft med så små grejer, jag köpte satsen för att få kraftiga insex bits till att lossa bromsok m.m. så gör inte så mkt att torx bitsen går sönder.
Såhär i efterhand skulle jag kört adapter från 1/2" till 1/4" och sen ett vanligt skitbits, men som sagt, det kvittar.
Vanliga småbits brukar jag köra i skruvdragaren självklart, så mkt skruv jag köpt har jag mängder med bits o är ju bara kasta dom när de går sönder men jag tycker de håller skapligt, jag kastade ett igår dock men är inte så ofta.
Torx är ju iaf 10ggr bättre än kryss skalle!
Såhär i efterhand skulle jag kört adapter från 1/2" till 1/4" och sen ett vanligt skitbits, men som sagt, det kvittar.
Vanliga småbits brukar jag köra i skruvdragaren självklart, så mkt skruv jag köpt har jag mängder med bits o är ju bara kasta dom när de går sönder men jag tycker de håller skapligt, jag kastade ett igår dock men är inte så ofta.
Torx är ju iaf 10ggr bättre än kryss skalle!
Självbyggare
· Östergötland
· 1 626 inlägg
Igår söndag var jag nere o fixade det sista inför sättning av nästa våd, (samt monterade vidare foder vid fönstren).
Farsan skulle passera förbi idag så vi möttes upp när jag slutat o satte andra våden:
Det ser ut att bli lagom med 3 våder per sida och sedan bygga igen längst upp efter att det är sprutisolerat.
Har kapat en Windy rulle mitt itu så det blir 137cm ca, lite lättare att jobba med också.
Farsan skulle passera förbi idag så vi möttes upp när jag slutat o satte andra våden:
Det ser ut att bli lagom med 3 våder per sida och sedan bygga igen längst upp efter att det är sprutisolerat.
Har kapat en Windy rulle mitt itu så det blir 137cm ca, lite lättare att jobba med också.