Vitt i taket gör gigantisk skillnad. Gipsade taket i mitt 42m2 garage för ett par veckor sen och spacklade upp och målade halva för att slippa måla taket efter garageportsmontage. Bara genom att måla halva taket så lyste det upp (och då är ändå råa gipsskivor betydligt ljusare än OSB) Men varför OSB i taket?? Gör den nån nytta öht där. Jag skulle skita i OSB i taket och köra på bara gips i sådan fall.
Jo det gör säkert skillnad, får se vilken lösning det blir, funderar på några olika.

Anledningen till OSB är att jag ska sprutisolera taket, och gipset håller inte för vikten.
Dessutom stabiliserar OSB skivorna upp takkonstruktionen och hela garaget.

Lite alternativ jag funderar på:
1. OSB + takgips, dvs småskivor 600x1200mm
2. vit plåt, om det är tillräckligt stabilt för isoleringen, eller OSB+plåt.

Med den farten du verkar hålla så har du ju glesat och skruvat gips i taket rätt så snart. då är ju den biten klar. Känns knepigt att skippa en sådan sak sålänge. Av brandsäkerhetsskäl är det också bättre att låta taket "ligga" på väggarna än hänga mellan.
Jag kommer inte göra så mycket mer invändigt på ett tag, finns inte ekonomi eller ork i vinter.
Jag är medveten om brandfrågan men det blir så pass mycket jobbigare att fixa taket först så jag skiter helt enkelt i att göra så, då det inte finns några brandkrav för garaget.
Jag tror inte det är någon större risk att jag bränner ner garaget, får man väll hoppas :)


Har isolerat färdigt första vägglagret i friggeboden och ska börja med taket, har varit klart ett tag och här är en bild, har förberett lite för taket med reglar, och hoppas det ska bli klart så man kommer vidare, även material till innertak är införskaffat så jag hoppas det blir fint :)
friggiso1.jpg

Äääntligen klar med pappläggningen på garaget också!!
Ska dra dit lite fler ströläkt på västra sidan, och om jag hinner så går det ju dra dit lite mer bärläkt på östra sidan också, det ser ut att ska bli 14 rader totalt om jag räknar på bilden.
lakt1.jpg
lakt2.jpg
Den sista bilden blev riktigt fint höstljus i, är inte mycket för höst o vinter annars... :eek:
 
Mikael_L
patriklarsson skrev:
Anledningen till OSB är att jag ska sprutisolera taket, och gipset håller inte för vikten.
Inte för att jag egentligen har nån speciell jättekoll, men nog tror jag att det håller ifall du först sätter 0,2mm åldersbeständig plast (den är ju seg som satan, känns nu nästan som att man kan gå på den ;)) sen glesar i cc30 med 28x70 och slutligen 13mm gips.
Då kommer aldrig någon isolering ligga mot gipsen, utan den belastar plasten och glesen endast.

Jag tror det blir billigare än OSB (kanske beroende på hur tätt du glesar för den), bättre yta att måla och det blir definitivt mer brandsäkert.

Sen glesar du klart och ser till att du har tillräckligt med gips och skruv hemma, så hyr du en gipsskivelyft en dag (typ 100 spänn) och kastar upp alla skivor.
 
jag har tänkt att sätta vindväv i taket, men det kanske räcker med det, och stabiliteten kanske blir tillräckligt bra iaf?

får höra lite med isolerleverantören..

en sådan gipsskivelyft, går den att vinkla eftersom jag har lutande innertak?
 
F
patriklarsson skrev:
jag har tänkt att sätta vindväv i taket, men det kanske räcker med det, och stabiliteten kanske blir tillräckligt bra iaf?

får höra lite med isolerleverantören..

en sådan gipsskivelyft, går den att vinkla eftersom jag har lutande innertak?
Diff.plast, gles c-c300 och gips på det är ju standard, så ser ju i det närmaste varje hus ut och det fungerar. Får du ju samtidigt ett elinstallationsskikt i taket för kabelrör och takdosor. Skivlyften går att vinkla. Kan vara lämpligt att var två personer. Tror inte att ni klarar att gipsa 100m2 tak på en dag (eller så är jag pinsamt långsam)...
 
Beror ju på isolering, min har ganska hög densitet och det ska sprutisoleras så det är inga skivor, den passar ihop med vindväv inte diffusionstät plast.
CC60 räcker nog om man sätter OSB, men jag tänkte nog använda lite uddamått eftersom det inte är så noga förutom där man skarvar, tar väll det som passar :)
Behöver ju inte sätta gips på loftet, där blir de nog bara OSB isf, blir bara förråd.
Vet inte hur många skivor det kan bli, säg att det rör sig om 2500kr för OSB'n iaf..

En annan fråga, hur gör man lämpligen när man ska dela en gipsskiva? Har aldrig hållt på med gips, men jag hörde att man kan knäcka skivan, är det någon som kan förklara detta lite bättre?

En till fråga, jag köpte en "regelhittare" på Jula. Jag tog den dyraste modellen, men jag tycker inte den funkar bra, jag har ju OSB på väggarna nu och försökte hitta regel bakom, höll mätaren emot och nollställde/kallibrerade, och sedan flyttade och kände, och visst hittade den regeln men knappast så noga så man kan sätta en skruv i mitten.

Är det någon som testat någon billigare variant? Fanns 3st på Jula, jag funderar på att klaga, tyckte den verka så gott som värdelös.
 
F
Skär igenom pappen med en Stanleykniv och knäck skivan försiktigt, busenkelt. Skall man kapa väldigt lite så kan det vara lättare att skära pappen på bägge sidorna innan man knäcker den.
 
ok, låter enkelt, får väll se hur de går :)
får hitta mig någonting som är rakt och över 2,40 som man kan skära emot, och hellst kanske 2st om man ska skära på båda sidor då?
en annan fråga, hur känsligt är gips med att spricka om man drar i skruvskallar?
jag vill använda torx träskruv med konad skalle, har ingen bit gips att testa på ifall det spricker men får väll försöka fixa det annars.
 
Gipsskruv ska du ha till gips och om det inte är supernoga när man skär gipsen så använder man tumstocken som ett strykmått med kniven mot änden om du förstår?
 
Mikael_L
patriklarsson skrev:
ok, låter enkelt, får väll se hur de går :)
får hitta mig någonting som är rakt och över 2,40 som man kan skära emot, och hellst kanske 2st om man ska skära på båda sidor då?
En sån här t-vinkel från Jula för 139:- köpte jag, 120 lång, men det är bara att vända och ta resten från andra sidan.
159012_d.jpg
 
Mikael_L
Annars är det som tossegubbe skriver, de flesta snitten är det inte så noga med.

Så här gör du.
Du kan erbeta på din bunt med gipsskivor.
Dra en rits genom pappen där du vill knäcka. Du kan använda en talmeter om du vill, ställ in rätt mått, dra bygeln över skivans kant och ritsa genom pappen med spetsen på talmetern.
Eller så håller du tummen på rätt ställe på tumstocken och skär med t.ex. mattkniv på tumstocksänden, som ett strykmått, precis som tossegubbe skriver.
Annars kan du skära längs vilken planka, rätskiva eller skivkant som helst.

Sen drar du ut skivan öven kanten på hela högen av skivor, med snittet precis utanför, och knäcker till neråt lite, så går skivan av där. Är det en större bit som ska knäckas bort så går den av pga sin egenvikt.
Undre papplagret är nu som ett gångjärn, håll i skivan nu så inte pappen rivs sönder och vinkla ner så du kommer åt att skära av undre pappen från ovansidan.

Ska du göra ett uttag för fönster/dörr får du såga ena snittet och knäcka det andra. Gipsdamm kan vara otrevligt för lager och sånt i maskiner, så har du tillgång till en skräpig sticksåg kan du gärna använda den.

Gips skruvar du inte med annat än gipsskruv, 30-32 mm för enkellager gips, 40-45 mm för dubbelgips.
Gipsskruven dras ner precis till pappytan (typ 1mm in), går den för djupt så pappen rivs sönder runt skruven får du dra in en ny bredvid. Därför är också skruvar som lutar bekymmersamt, dra in rakt.
Skruvar du inte närmare än 2-3 cm från kant så spricker normat inte gipsen. Kortkant utan papp är givetvis känsligare.

Man försöker undvika gipskarvar ovanför lodräta dörr och fönsterkarmar, det spricker lättare där.

Det finns massor med nyttigheter på hemsidorna t.ex.
http://byggsystem.knaufdanogips.se/mounting/processing/gypsum/index.html
http://www.norgips.se/montering
http://www.norgips.se/index0,758.htm

osv,osv, sök vidare runt på deras sidor.
 
Tack för svar och länkar, jag undrar vidare lite om detta med skruv.

Jag har en skruvautomat och med den följde en phillips låång bits, sedan köpte jag bandad skruv på biltema, och det visade sig vara pozidriv skruv i dom, så jag köpte en ny lång bits som jag hittade där.
Jag tyckte dock att det ändå inte funkade speciellt bra när jag satte upp OSB skivorna så jag testade att sätta med lösa skruv manuellt istället och det var enklare men bitsen ville ändå slira i skruven oavsett vilken bits jag testade, så tillslut testade jag med gipsskruv från byggmax, men det slirade också med alla möjliga olika bits.
Blev sur & åkte till biltema o köpte träskruv med torx, nu gick det MYCKET enklare att sätta upp skivorna, fortfarande manuellt alltså, men helt ok.

Men sedan läste jag om att gipsskruvar har "trumpet-huvud/skalle" och det har ju inte träskruven, så jag kan alltså inte använda biltemas träskruv till gips då pga? att gipset spricker eller?
Jag har sökt lite men verkar inte hitta några gipsskruvar med torx att köpa?
Alternativet är ju att sätta väldigt smala skruv, tror inte skivorna behöver sitta så hårt?

Någon som har några bra tips? MVH
 
Mikael_L
patriklarsson skrev:
Men sedan läste jag om att gipsskruvar har "trumpet-huvud/skalle" och det har ju inte träskruven, så jag kan alltså inte använda biltemas träskruv till gips då pga? att gipset spricker eller?
Gips går inte att skruva upp, ifall man inte har löjligt mycket skruv.
Det är pappen som är stark nog att bära gipsskivan, så därför är det "jätteviktigt" att pappen är hel under skruven.
Och gipsskruv är utformat för att ge mest bärighet + att pappen inte ska gå sönder även om man försänker skruvskallen en liten bit.

Med spånskiveskruv är det tvärtom, den är utrustad med rillor under huvudet så den ska fräsa sig ner i materialet när man skruvar in den.
Ett tak satt med spånskiveskruv skulle inte jag våga vistas under. :)

Slutligen har vi alla försänkta skruvar med slät yta på skallen mot materialet. Dom skulle ju teoretiskt kunna fungera hyfsat, men gipsskruv _ska_ det ju vara, så varför krångla. ;)

Märkligt att din skruvautomat krånglade så ??
Vad är det för märke?

Visst är det träregel du skruvar mot och visst har du använt skruv för träregel då och inte skruv för stålregel.
 
Har använt rätt skruv, men såg att k-rauta hade, dom kanske har annan bit i sina, frågan är om det hjälper ifall det är phillips, det verkar ju inte funka med något av dom..
Skruvautomaten är nå billigt skit ja köpte typ ÖB's märke fast på ett annat ställe, men jag tror inte det är så mycket fel på själva maskinen utan mer på skruven, de är då inge fel på bitsen heller..
Har frågat en polare som jobbar med skruv om gipsskruv med torx, han skulle kolla.

Vad tror ni om golvet på loftet? Jag kan inte redigt bestämma mig, jag har lite olika alternativ.
Det är ju CC120 så jag vet inte om golvspånskiva 22mm spåntad pallar med eller om det vill ha CC60?
Först var jag inne på råspont, hittade en slätspånt av gran på 28mm men den kostar ca 15kr metern o det finns nog något billigare alternativ.
Råspont 21mm tycker jag blir lite klent, men det håller, är bara att det sviktar lite, så jag var ett tag inne på att lägga ett lager sådant och sedan någon skiva uppepå typ spånskiva, OSB, playwood, masonit??
Väljer man spånskiva o limmar den upppå råsponten med vanligt trälim plus nåra skruv, så bör det hamna på runt ca125kr/m^2
Ett annat alternativ är att lägga ett lager 17mm råspont och sedan lägga ett lager 17mm till korslagt uppepå, 17+17=34mm det går då på ca 10kr/m (ca113kr/m^2).
Annars vet jag inte redigt, finns säkert fler alternativ, tips??
 
Mikael_L
patriklarsson skrev:
Vad tror ni om golvet på loftet? Jag kan inte redigt bestämma mig, jag har lite olika alternativ.
Det är ju CC120 så jag vet inte om golvspånskiva 22mm spåntad pallar med eller om det vill ha CC60?
Först var jag inne på råspont, hittade en slätspånt av gran på 28mm men den kostar ca 15kr metern o det finns nog något billigare alternativ.
Råspont 21mm tycker jag blir lite klent, men det håller, är bara att det sviktar lite, så jag var ett tag inne på att lägga ett lager sådant och sedan någon skiva uppepå typ spånskiva, OSB, playwood, masonit??
Väljer man spånskiva o limmar den upppå råsponten med vanligt trälim plus nåra skruv, så bör det hamna på runt ca125kr/m^2
Ett annat alternativ är att lägga ett lager 17mm råspont och sedan lägga ett lager 17mm till korslagt uppepå, 17+17=34mm det går då på ca 10kr/m (ca113kr/m^2).
Annars vet jag inte redigt, finns säkert fler alternativ, tips??
Ja att sätta en bjlälke extra mellan varje takstol, och sen vanligt golvspån är ju en tanke.
Det är väl så man brukar (bör?) göra. ;).
Men det är kanske försent nu ??...
 
F
Skall du fortfarande ha OSB under takgipsen så kan du ju hänga upp OSBn med minimalt antal skruv och sen samdra OSB och gips i med långa gipsskruv så slipper du göra jobbet två gånger. Märk ut var reglarna är innan bara.

Skall du dra manuellt utan bandad skruv och automat så hade jag valt bort torx. Hade satsat på Biltema gipsbits 12-524 och vanlig PH2 gipsskruv..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.