975 läst · 31 svar
975 läst
31 svar
Missfärgningar på induktionshäll
Då är frågan om denna hinna går att få bort? Min nyfikenhet gör att jag vill införskaffa mig rostfritt bara för att testa. 😂tensiden skrev:
Kan tillägga att på vår induktionshäll så är det inte något spår efter fem års användning. Kör en del med gjutjärn och de lämnar kanske lite spår efter sig direkt efter användning, men det går att torka bort. I de fallen känns det som om det är fettrester eftersom jag inte diskar gjutjärnet med diskmedel. Annars har vi nog bara rostfritt. Ingen koppar eller alu.
Gjutjärnet verkar lämna större märken än rostfria/alu
Varken koppar eller aluminium funkar väl på induktions plattor?tensiden skrev:
Har sett liknande hos mina föräldrar. De har (om jag minns rätt) kastruller och grytor i både aluminium och koppar. Jag tror att det är dessa som är boven i dramat. Framförallt den kastrullen som jag tror är aluminium. Någonstans i bakhuvudet finns det information om att aluminium och/eller koppar kan missfärga/lämna en hinna på glashällar.
kollade precis och det är rostfritt jag använder, stål. Blir nästan mest missfärgningar av demtensiden skrev:
Kan tillägga att på vår induktionshäll så är det inte något spår efter fem års användning. Kör en del med gjutjärn och de lämnar kanske lite spår efter sig direkt efter användning, men det går att torka bort. I de fallen känns det som om det är fettrester eftersom jag inte diskar gjutjärnet med diskmedel. Annars har vi nog bara rostfritt. Ingen koppar eller alu.
Uppdatering: dem skickar ut en bil som får titta på hällen, än så länge mycket nöjd med Siemens service! 👍🏼
provat toprens det brukar ta detta?Jag hatar hus skrev:
Hej,
Någon som har liknande problem med sin induktionshäll?
Köpte: [länk]
Rengjort med allt man kan tänka sig, siemens egna produkt: [länk]
Testat med diskmedel och vatten, nya trasor, alltid, cif för kök, lite såpa, skrapat men inget sitter fast, upprepat processen med siemens egna medel men fortfarande samma. Däremot ser den ny ut när jag rengjort och torkat den torr, kan skymta en liten skugga på största plattan som använts mest (den som är på bilden), vattnet fastnar liksom kvar där men spåren försvinner helt efter avtorkning.
Frågar jag siemens säger dem att det är normalt, men hällen är 4 veckor gammal och minutiöst omhändertagen, aldrig kokat över eller använt pannor som är skitiga undertill.
Har även rengjort alla mina stekpannor undertill ordentligt, har dock märkt att gjutjärnspannor lämnar mera spår efter sig än vanliga i aluminium. Kör med satake pannor här hemma så inget skräp heller.
Är jag galen? Fullt normalt?
Topprens är bara ett väldigt bra hällrengöringsmedel så det är riskfritt. Men är teknikern på väg är det nog klokt att vänta.Jag hatar hus skrev:

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
För visst är det detta du syftar på @returen?