Grävaren står nära till hands nu känner jag..!
Måste dock bli klar med resten av huset först. :p

Sånt här gillar jag. Folk som bygger något eget och motbevisar kalkylerna som säger att det är svindyrt och måste göras av proffs. (y)
 
  • Gilla
R00bban och 2 till
  • Laddar…
pelle242 skrev:
Mycket snyggt och imponerande bygge!

Dock, biltemas tätskikt är inte alls tänkt att användas som du har gjort. Det är inte gjort för konstant vattentryck, för utomhusbruk, tåla relativt höga temperaturer eller de kemikalier man har i spabad. Det är stor risk att det inte kommer hålla tätt och att du får vattengenomträgning med frostsprängning som följd.

Det finns särskilda tätskikt för spabad (det är inte ens samma som för en vanlig pool pga högre temperaturer och kemikaliehalter) men dessa är ganska komplicerade och dyra och hittas i fackhandel.

Nu är du ju där du är och jag hoppas verkligen du har tur och att det håller men om någon tänker ge sig på något liknande så använd rätt tätskikt.
Hej,

Det är något jag vetat om. Jag sökte mycket och pratade med fackfolk. Gick därför genom alla alternativ med att plasta insidan med epoxi, rostfritt plus riktiga tätskikt avsedda för ändamålet osv. Men pratade med en gammal klasskamrat som byggt en liknande men med vedkamin. Den håller tätt än efter 6 år med vanligt badrumstätskikt. Så jag tog risken :)

Att hitta rätta tätskikten var som du säger dels svårt men framför allt dyrt. Vi får se vad som händer om några år. Än så länge har det gått bra 1.5år men jag är medveten om riskerna.

/Markus
 
Redigerat:
  • Gilla
lovisa-64 och 3 till
  • Laddar…
Mellan tummen och p-fingeret, hur stor energiförbrukning har du för hela installationen?

riktigt snygg gjort, speciellt din IP-klassade brevlåda. Har just fått en brevlåda över, kanske bygga ett spa? Så jag får användning av brevlådan, alltså...
 
  • Gilla
Harald Boye och 3 till
  • Laddar…
Hur fungerar biltemas tätskikt utomhus och med rörelserna som ev uppkommer?
 
pozz2 skrev:
Hur fungerar biltemas tätskikt utomhus och med rörelserna som ev uppkommer?
De minimala rörelserna som blir lär inte bli nått problem. En träkåk rör sig garanterat mer.

Att det är utomhus är nog inte det största problemet utan att det står under konstant tryck + kemikalier och värmen :) Tätskiktet är ju absolut inte tänkt att användas så hör.

Som sagt så har det hållit tätt nu i 1.5år. Får se hur länge det går. En kompis har en liknande men med vedkamin som har badrumstätskikt från någon annan leverantör och dnöen har hållit i över 5 år.
 
Senior skrev:
Mellan tummen och p-fingeret, hur stor energiförbrukning har du för hela installationen?

riktigt snygg gjort, speciellt din IP-klassade brevlåda. Har just fått en brevlåda över, kanske bygga ett spa? Så jag får användning av brevlådan, alltså...
Jag vet faktiskt inte alls. Fick för mig att elräkningen gick upp 4-500 i vintras mot förra året men sen var ju inte vintrarna särskilt lika. Men det är ju 250w pump som går dygnet runt sen 3000w-värmaren som går vid behov men är svårt att uppskatta.

Har som sagt en sån mätare som mäter förbrukningen inkopplad nu så efter vintern får man se. Nu på sommaren kostar det inte många kronor såklart.
 
Häftigt projekt och riktigt snyggt!
Blev naturligtvis som många andra sugen på att göra något liknande. Det är lite svårt att se på bilderna hur stor andel av väggen som ligger ovanför marknivå. vad jag mest funderar kring är om det krävs fylle runt väggara för att det inte ska röra sig för mycket och springa läck? har nämligen själv en rätt kraftigt upphöjd altan...
 
  • Gilla
LeffeMejsel
  • Laddar…
Todpop skrev:
Häftigt projekt och riktigt snyggt!
Blev naturligtvis som många andra sugen på att göra något liknande. Det är lite svårt att se på bilderna hur stor andel av väggen som ligger ovanför marknivå. vad jag mest funderar kring är om det krävs fylle runt väggara för att det inte ska röra sig för mycket och springa läck? har nämligen själv en rätt kraftigt upphöjd altan...
Tack,

Sidan med anslutningarna är helt öppen. Ingenting fyllt emot. De andra sidorna skulle jag uppskatta ligger 40cm under mark. Bara satt isolering och platonmatta som blev över från polarens dränering sen fyllt med singel så vattnet rinner genom fort och ner i min pumpbrunn.

Jag skulle säga att att det inte är några problem att bygga den ovan mark. Kompisen med en liknande har den ovanpå marken som hållit i 5 år. Den enda skillnaden är att hans är murad med 190x190x590 leca och min är 150x190x590.
 
  • Gilla
CDK2H och 1 till
  • Laddar…
Utan den här tråden hade jag nog vara fyllt igen min gamla damm ! Nu blir det nog något roligare !
Gammal damm omgiven av grönt gräs och träd, delvis täckt med brädor och plåt, med en skulptur och trädgårdsdekorationer i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Cecilia Nilsson och 8 till
  • Laddar…
Mycket trevligt projekt och riktigt snyggt genomfört! (y)

Jag gjorde en ungefärlig beräkning utifrån dina siffror att vattnet (höftade till med att du har ca 3000 liter) tappade 0,7 grader på fyra dygn vid +15 utetemperatur. Om jag har tänkt rätt så skulle det krävas 0,7*3000*1,16/1000= ca 2,4 kWh att hålla konstant temperatur i dessa fyra dygn (1,16 är vattens specifika värmekapacitet i W/kg).

Om din pump drar 250W så kräver den under samma tid 4*24*250/1000= 24 kWh så den självklara frågan är, behöver pumpen verkligen gå konstant? Behövs det för filtreringens skull eller skulle man kunna köra den enbart när värmeelementet går, dvs knappt en timme på fyra dygn i det här fallet?
 
  • Gilla
vapppe och 2 till
  • Laddar…
dank skrev:
Mycket trevligt projekt och riktigt snyggt genomfört! (y)

Jag gjorde en ungefärlig beräkning utifrån dina siffror att vattnet (höftade till med att du har ca 3000 liter) tappade 0,7 grader på fyra dygn vid +15 utetemperatur. Om jag har tänkt rätt så skulle det krävas 0,7*3000*1,16/1000= ca 2,4 kWh att hålla konstant temperatur i dessa fyra dygn (1,16 är vattens specifika värmekapacitet i W/kg).

Om din pump drar 250W så kräver den under samma tid 4*24*250/1000= 24 kWh så den självklara frågan är, behöver pumpen verkligen gå konstant? Behövs det för filtreringens skull eller skulle man kunna köra den enbart när värmeelementet går, dvs knappt en timme på fyra dygn i det här fallet?
Tack för lite info, aldrig räknat på det. Just hur tempen var när det sjönk 0.7 är inte exakt. Men morgontempen var 15 första och sista dagen. Förmodligen kallare på natten och varmare på dagen. Men på sommaren är pumpen garanterat den största energitjuven.

Pumpen behöver inte gå hela tiden. Det är enkelt med min styrning nu att bara få den att köra när värmaren går, men rekomendationen är ju att att totala mängden vatten ska gå genom filtret en gång per dygn (men är snabbt gjort i min då filter och pump är överdimensionerade). Men jag vill att den går ett par timmar efter varje bad så att man rensar lite. Däremot har jag inte kunnat bygga ett smidigt system för detta då jag inte har haft ett smidigt lock förens nu.

Nu är ju tanken att sätta brytare på locket så att pumpen går när man öppnar locket och sedan programmera så den går några timmar efter man stängt det.

Den bör också gå oftare på vintern för att på fyra dagar -25 tror jag det fryser i mina slangar till "pumphuset" trots att de är isolerade.

Ska bli kul att med elmätare göra lite exaktare mätningar på hur mycket den drar vid olika utetemp.

EDIT: Såklart sjunker ju tempen direkt när man kör med locket öppet. På vintern med 25 minus skulle jag säga att det sjunker en grad i timmen ungefär när värmaren går för fullt. Nu sommartid så klarar den att hålla 36-37 med locket öppet och 20 grader ute ungefär.

Så badfrekvensen är ju det som påverkar driftkostnaden mest :)

/Markus
 
Redigerat:
Var den putsad innan linern eller det lades direkt på lecan ?
 
slaskman skrev:
Var den putsad innan linern eller det lades direkt på lecan ?
Hela insidan var putsad innan tätskiktet.
 
Riktigt tjusigt bygge!!

Hade jag läst denna tråd för 7 år sedan hade jag inte köpt det spa-bad jag har idag men det får duga :) Om man någon gång ska flytta eller byta lär det ju bli något i din stil!

Fråga: Mitt lock är på upphällningen och vill inte pynta 8kkr för ett nytt så vad är det för isolering du kör med? Special för utomhusbruk?
 
H
Hade du ingen armering i plattan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.