96 954 läst · 216 svar
97k läst
216 svar
Min Attefallare blir inte godkänd
Nu bygger ju @Lars Roth för sig och sin fru som behöver tillgänglighet om jag minns fel.F Fredrik198876 skrev:Till att börja med vore det bra få se Ritningar med, både A och K, sektionsritning, och även situationsplanen och förslag till kontrollplan.
Vid bygge av attefallare oavsett om det är 25 kvm eller 30 kvm behövs inte utstakning och finusättning, man ska dock visa på kartan var på tomten huset ska stå med yttermått och mått till tomtgränst.
Det jag reagerar på främst är att det inte framgår hur stor din BYA är och inte heller tycker jag det framgår av dokumentet från kommunen att detta är ett bygge som är bygglovsfri. Det står byggnation av komplementbostadshus så tolkar det som att kommunen anser detta inte vara bygglovsfritt som attefallare ska vara. Dock för attefallare måste en del dokument in ändå. I början när de införde att man kunde få bygga 30 kvm så skulle de husen följa PBL till fullo vilket gjorde att de skulle handikapanpassas, energirätt byggt mm. Det gjorde att man tappade meningen med att få bygga 5 kvm mer eftersom handikapanpassning i badrum och att man måste komma fram till spisen och kunna snurra mm med en rullstol käkade upp de extra fem. Så många körde på 25 ändå för att slippa allt krånger, jag själv ritade på 30 KVM men insåg att de fem extra blev uppkäkade så ritade om på 25 istället. Strax efter tog de bort att man måste handikapanpassa även då man bygger 30 och att samma regler kan gälla för både 25 och 30 kvm lite berooende på vad byggnad ska användas till.
Min huvudpoäng är att det framgår inte att detta är en bygglovsfri åtgärd och att kommunen tolkar det som en vanligt komplementsbostad. Får man bygga lite olika storlek beroende på detaljplanen. Men är det inte en bygglovsfri åtgärd ska PBL följas. tolkar det som det inte finns rullstol inritat på planritning och ska PBL följas så måste det finnas med plus en massa annat som de påpekar i ditt dokument
Kolla vad du verkligen ansökt om.
D David Zazi skrev:Hej,
Jag brukar inte kommentera och jag har inte läst något i tråden eller i dokumentet. Men om det är dessa bilder du har skickat in så är det inte en ritningshandling utan bilder. Att göra en bygganmälan är i princip samma sak som att ansöka om ett bygglov. Du måste presentera måttsatta ritningar mm. Det kan du nog hitta på kommunens hemsida eller handläggaren kan nog ge dig checklista om vilka handlingar och vad de ska innehålla.[/QUOTE
Tillgänglighet behöver vi inte, vi flyttar visserligen hem p.g.a. sjukdom men den påverkar inte vårt behov av tillgänglighet.Visst man vet ju aldrig hur många sekunder man är från hjärnblödningen. Överhuvud så tycker jag detta med handikappanpassning är en stor olägenhet . Så många hus jag byggt som blivit sämre och dyrare tack vare det. Det hade varit mycket bättre med ett fribelopp. x antal kronor/m2 för att slippa. Ta mitt lilla bygge som exempel. Jag hade gärna betalt 50.000 för att slippa. Dessa pengar kunde då fonderas och användas när det behövs där det behövs. Samhället sparar pengar.FreQa skrev:
Tycker själv att det alltid är bäst med ett möte i ett tidigt skede. Boka ett möte, låt arkitekten skissa lite, ta med flera bilder på husen i kvarteret. God ko.munikation från första dagen gör att allt går betydlict lättare!M MetteKson skrev:Det är många dokument som saknas i din ansökan, kan det vara så att din idé inte riktigt framgår av de inskickade handlingarna?
Vad gäller gestaltningen så ser det onekligen ut att vara varierad bebyggelse i omgivningen. Jag kollade adressen (visst har du postat bilder på huset i någon tidigare tråd?) och ditt (befintliga) hus har en speciell stil (trevligare än många andra i omgivningen enl mig). Jag kan förstå om byggnadsnämnden inte vill att det uppförs något som påverkar intrycket av huvudbyggnaden/fastigheten negativt.
Formuleringen i kompletteringsbegäran är aningen luddig och jag förstår att det är svårt att veta hur du ska gå vidare. Jag rekommenderar, som flera andra, att du bokar möte med stadsbyggnadskontoret och diskuterar över dina skisser. Känns det krångligt att få till något bra kanske det är läge att ta hjälp av en arkitekt.
Var på fastigheten kommer attefallsbyggnaden att placeras?
splinter skrev:Ja, det är ju minst sagt oklart vad de menar när de skriver "bättre" gestaltning. Har du haft ett samtal med dem om detta? Om inte, anordna ett sådant och försök förmå dem att specificera vad de faktiskt menar.
Det är inte rimligt att du ska behöva iterera fram ett otydligt antal versioner utan att ha något som helst att utgå ifrån.
Nu vet jag inte vad du skrivit i ansökan, men skriver du "komplementbostadshus" så måste det vara tillgängligt, men skriver du "komplementbyggnad" så behöver det inte vara det. Även "vanliga" hus med bostadslägenhet kan ansökas som "fritidshus" och då få mildare tillgänglighetskrav.Lars Roth skrev:Tillgänglighet behöver vi inte, vi flyttar visserligen hem p.g.a. sjukdom men den påverkar inte vårt behov av tillgänglighet.Visst man vet ju aldrig hur många sekunder man är från hjärnblödningen. Överhuvud så tycker jag detta med handikappanpassning är en stor olägenhet . Så många hus jag byggt som blivit sämre och dyrare tack vare det. Det hade varit mycket bättre med ett fribelopp. x antal kronor/m2 för att slippa. Ta mitt lilla bygge som exempel. Jag hade gärna betalt 50.000 för att slippa. Dessa pengar kunde då fonderas och användas när det behövs där det behövs. Samhället sparar pengar.
Jag tror TS har koll på vad han ansökt om och det framgår även av brevet från kommunen.F Fredrik198876 skrev:Till att börja med vore det bra få se Ritningar med, både A och K, sektionsritning, och även situationsplanen och förslag till kontrollplan.
Vid bygge av attefallare oavsett om det är 25 kvm eller 30 kvm behövs inte utstakning och finusättning, man ska dock visa på kartan var på tomten huset ska stå med yttermått och mått till tomtgränst.
Det jag reagerar på främst är att det inte framgår hur stor din BYA är och inte heller tycker jag det framgår av dokumentet från kommunen att detta är ett bygge som är bygglovsfri. Det står byggnation av komplementbostadshus så tolkar det som att kommunen anser detta inte vara bygglovsfritt som attefallare ska vara. Dock för attefallare måste en del dokument in ändå. I början när de införde att man kunde få bygga 30 kvm så skulle de husen följa PBL till fullo vilket gjorde att de skulle handikapanpassas, energirätt byggt mm. Det gjorde att man tappade meningen med att få bygga 5 kvm mer eftersom handikapanpassning i badrum och att man måste komma fram till spisen och kunna snurra mm med en rullstol käkade upp de extra fem. Så många körde på 25 ändå för att slippa allt krånger, jag själv ritade på 30 KVM men insåg att de fem extra blev uppkäkade så ritade om på 25 istället. Strax efter tog de bort att man måste handikapanpassa även då man bygger 30 och att samma regler kan gälla för både 25 och 30 kvm lite berooende på vad byggnad ska användas till.
Min huvudpoäng är att det framgår inte att detta är en bygglovsfri åtgärd och att kommunen tolkar det som en vanligt komplementsbostad. Får man bygga lite olika storlek beroende på detaljplanen. Men är det inte en bygglovsfri åtgärd ska PBL följas. tolkar det som det inte finns rullstol inritat på planritning och ska PBL följas så måste det finnas med plus en massa annat som de påpekar i ditt dokument
Kolla vad du verkligen ansökt om.
Redan i första stycket skriver handläggaren flera gånger att det rör sig om en anmälan, inte ett bygglov.
”Vi har tagit emot och registrerat er anmälan om Nybyggnad av komplementbostadshus.
är ofullständig. Ni föreläggs därför i enlighet med 9 kap. 22 och 46 §§ plan- och byggnadslagen, PBL, att avhjälpa brister i anmälan. Vad ni måste komplettera med för att avhjälpa bristerna i anmälan framgår av bifogad kompletteringsbilaga. Komplettering ska ha kommit in till stadsbyggnadskontoret senast (2022-03-30).
Om ni inte följer detta föreläggande, kan anmälan komma att avvisas eller avgöras i befintligt skick.”
Lars Roth skrev:Vi vill i och för sig inte ha rätt, vi vill att det skall bli bra.
Det är onekligen en utmaning att få till detta.
Även om det finns fula hus runtikring så vill man ju inte själv ha ett fult hus.
Det är ju dock inte så ovanligt att ett hus har en intilliggande småindustribyggnad.
En sådan kan ju ha pulpettak. Kan man få till det så att det känns äkta och ursprungligt så tror jag det är bättre än en helt modern byggnad.
Här är ett exempel på en byggnad jag byggde på 80 talet
[länk]
Det är lite av det jag menar.Lars Roth skrev:Vi vill i och för sig inte ha rätt, vi vill att det skall bli bra.
Det är onekligen en utmaning att få till detta.
Även om det finns fula hus runtikring så vill man ju inte själv ha ett fult hus.
Det är ju dock inte så ovanligt att ett hus har en intilliggande småindustribyggnad.
En sådan kan ju ha pulpettak. Kan man få till det så att det känns äkta och ursprungligt så tror jag det är bättre än en helt modern byggnad.
Här är ett exempel på en byggnad jag byggde på 80 talet
[länk]
Om du inte får en bra lösning med Attefallsregelverket kan det vara bra att söka "vanligt" bygglov, då får du bättre möjlighet att utforma ditt bygge så att du är nöjd.
Det är bara du som kan avgöra om utformningen passar dig. Att byggnadsinspektörer och/eller tjänstemän i kommunal förvaltning lägger in personliga värderingar i sin handläggning är inte ovanligt men det betyder inte att du måste ge upp utan att argumentera för din sak.
Som sagt, stå på dig och lycka till
Hej,
Begär att byggnadsnämnden ska komma till ett beslut på handlingarna som finns inlämnade.
Byggnadsnämnden kommer antingen vika ner sig eller utfärda ett beslut om att ett startbesked inte kan utfärdas.
Då har du ett beslut du kan överklaga och länsstyrelsen kommer då att ge dig rätt.
/R
Begär att byggnadsnämnden ska komma till ett beslut på handlingarna som finns inlämnade.
Byggnadsnämnden kommer antingen vika ner sig eller utfärda ett beslut om att ett startbesked inte kan utfärdas.
Då har du ett beslut du kan överklaga och länsstyrelsen kommer då att ge dig rätt.
/R
Än en gång, vanligt bygglov går inte att söka,B Bernt Ö97 skrev:Det är lite av det jag menar.
Om du inte får en bra lösning med Attefallsregelverket kan det vara bra att söka "vanligt" bygglov, då får du bättre möjlighet att utforma ditt bygge så att du är nöjd.
Det är bara du som kan avgöra om utformningen passar dig. Att byggnadsinspektörer och/eller tjänstemän i kommunal förvaltning lägger in personliga värderingar i sin handläggning är inte ovanligt men det betyder inte att du måste ge upp utan att argumentera för din sak.
Som sagt, stå på dig och lycka till
byggrätten utnyttjad
Tack, tackP pmd skrev:
Precis.
Jag vill ju inte vara otacksam på något sätt.
Folk engagerar sig ju i mitt problem. Det är ju lite frustrerande när man då redan skrivit att vanligt bygglov funkar inte eller ännu värre, att riktiga ritningar är inlämnade, och trots det får
frågor om ritningar
Dessutom en här på forumet fick ritningarna tillskickade privat.
Han tyckte dom såg helt OK ut.
Låt oss alltså utgå från att ritningarna är som dom ska.
Eftersom vi skall bo där så vill vi att det skall vara bostads. Det går endast att mantalskriva sig på komplementbostadshus.B Buzzword skrev:
Medlem
· Södermanland
· 115 inlägg
Ta med en advokat till hönshjärnorna på kommunen.
Se till att han/hon skrämmer upp dem ordentligt om du inte får tydliga anvisningar om hur du får göra.
Faan, Vad trött man blir på såna här puckon!
Se till att han/hon skrämmer upp dem ordentligt om du inte får tydliga anvisningar om hur du får göra.
Faan, Vad trött man blir på såna här puckon!
Njae, det är nog bra att dom finns. Skall jag vara ärlig så tycker inte jag att min låda är fin.
Den är dock inte fulare än dom andra lådorna på gatan. m2 begränsningen gör ju att man måste hitta balans mellan fult och praktiskt. Tyvärr.
Den är dock inte fulare än dom andra lådorna på gatan. m2 begränsningen gör ju att man måste hitta balans mellan fult och praktiskt. Tyvärr.