P
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Verkan av valet av ett visst material...

.
:)
Vad är det för sorts verkan som avses?
 
P
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
I tjänstemannarollen finns det naturligtvis ett incitament att aldrig sätta konkretion på pränt. P g a möjligheten att överklaga, anmäla och offentlighetsprincipen har vi utvecklat en förvaltningskultur där väldigt mycket sköts via personliga möten (numera Teams) och telefonsamtal (dock döende numera). Det här är anledningen till att handläggare alltid vill ha möten eller ingen kontakt alls.
Möten kan dock dokumenteras. Fysiska möten kan dokumenteras med en ljudinspelare. Likaså telefonmöten. Datorbaserade mötesprogram brukar ibland (ofta?) ha inspelningsmöjlighet.
 
Du har fått många bra tips redan, gå på dem. Vill bara tillägga ang fönstren som någon snuddade vid. Moderna 8x8-fönster med den glasindelning du redovisar här (24 rutor) består i praktiken endast av drevmån, karm, mittpost, båge och spröjs. Det ryms helt enkelt inget glas…
När det blir uppenbart för tjänstemännen att det inte går att bygga enligt ritning drar de öronen åt sig.
 
  • Gilla
Hobbysnickarsnackarn och 1 till
  • Laddar…
Just nu ligger det hela lite nere, jag känner att jag inte har riktig ork just nu.
Lovar komma tillbaka. Det är jag skyldig er alla som visat så stort intresse.
Har skickat in andra bilder och ställt frågor och förslag.
Han har inte orkat svara än.
 
  • Gilla
Donn och 4 till
  • Laddar…
har inte läst alla svar, men.

Malmö kommun…..

Prova med följande.

1. Din datormodell (om det nu är den du skickat med i anmälan) ser ut att ha tre 3! st takfall vid snabb anblick, skapa ett. Dvs det du har på entrén plockas av och ersätts med samma du har över sovloftet så att hela taket har lut åt samma håll. Konstruktionen ser ut att skära sig mot övriga byggnader runt om och liknar inte huvudbyggnaden som skall kompletteras.

2. Dina fönster har enormt många spröjs, korta ner antalet spröjs är fönstrena till ett normalt antal 4-8st, det blir snabbt inblicken av ett 1800 tals stallfönster.

3. Plocka bort det övre fönstret ut mot gatan, behåll enbart de nedre två alternativt bind ihop de två på höger sida så ett högt fönster anblickas på skissen.


Promiscuos Monkey Lars Roth skrev:
Det jag främst hänger upp mig på är frågan om utformning.
P.g.a. höjdbegränsningar blir det ju oundvikligen lite lådaktigt.
Det känns som om man är missnöjd med att mycket beslutsrätt
tagits från dom och man nu jävlas med kunderna.
Man säger ju inte heller vad som är fel.
Det betyder ju att jag kan skicka in 12 förslag och få samma besked,
passar inte, gör om.
Om ni vill titta på google maps så är adressen Klågerupsvägen 283 i Malmö
Jag hade tänkt mig vit puts
Man vill ju inte bråka eftersom dom har så mycket makt
Vad skall man göra?
Området är verkligen inte homogent
Det finns en stor blandning av hus och hustyper med olika tak



Preliminär bedömning av anmälan

Även utan de kompletteringar som ni nu föreläggs att komma in med gör stadsbyggnadskontoret i nuläget bedömningen att startbesked inte kommer att kunna beviljas för anmäld åtgärd, pga. komplementbostadshusets utformning och gestaltning är inte godtagbar.

Åtgärden måste uppfylla kraven i kap 2 plan- och bygglagen när det gäller anpassningen till stadsbilden samt kraven på god form-, färg- och materialverkan enligt kap8:1§.

Ni får komma in med ett nytt förslag som har ett bättre gestaltad fasader (utformning).
Hela dokumentet ligger här

[länk]
Så här hade jag tänkt mig
Mot gata
[bild]
Mot trädgård
[bild]

Längs med
[bild]

[bild] [bild]
[bild] Samma gata
 
  • Gilla
Frunihuset20
  • Laddar…
Z ZcR skrev:
har inte läst alla svar, men.

Malmö kommun…..

Prova med följande.

1. Din datormodell (om det nu är den du skickat med i anmälan) ser ut att ha tre 3! st takfall vid snabb anblick, skapa ett. Dvs det du har på entrén plockas av och ersätts med samma du har över sovloftet så att hela taket har lut åt samma håll. Konstruktionen ser ut att skära sig mot övriga byggnader runt om och liknar inte huvudbyggnaden som skall kompletteras.

2. Dina fönster har enormt många spröjs, korta ner antalet spröjs är fönstrena till ett normalt antal 4-8st, det blir snabbt inblicken av ett 1800 tals stallfönster.

3. Plocka bort det övre fönstret ut mot gatan, behåll enbart de nedre två alternativt bind ihop de två på höger sida så ett högt fönster anblickas på skissen.
Tack, men allt detta har redan avtalats åtskilliga gånger
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Z ZcR skrev:
har inte läst alla svar, men.

Malmö kommun…..

Prova med följande.

1. Din datormodell (om det nu är den du skickat med i anmälan) ser ut att ha tre 3! st takfall vid snabb anblick, skapa ett. Dvs det du har på entrén plockas av och ersätts med samma du har över sovloftet så att hela taket har lut åt samma håll. Konstruktionen ser ut att skära sig mot övriga byggnader runt om och liknar inte huvudbyggnaden som skall kompletteras.

2. Dina fönster har enormt många spröjs, korta ner antalet spröjs är fönstrena till ett normalt antal 4-8st, det blir snabbt inblicken av ett 1800 tals stallfönster.

3. Plocka bort det övre fönstret ut mot gatan, behåll enbart de nedre två alternativt bind ihop de två på höger sida så ett högt fönster anblickas på skissen.
Som sagt, tack, men nr 190 behandlar detta + åtskilliga andra. Klart, svårt läsa igenom 215 inlägg samtidigt som man nästan kan misstänka att det kanske redan avhandlats. Men den är ju så lång nu så........ varför inte ett till?
 
  • Gilla
Donn och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.