Lars, det är tack vare att jag placerat attefallshuset på högsta höjden på nybyggnadskartan som jag har kunnat rita in två fulla våningsplan. Du behöver inte ha ingången mot gatan utan du kan välja att ha ingången åt vilket håll du vill på fastigheten. Därav att jag tidigare i tråden efterfrågade om du hade några höjdkurvor.
 
P
T tornor skrev:
Om nivåskillnader uppstår inomhus brukar många kräva det, undantag kan lämnas för udda utrymmen i en större plan.
Ja, jag förstod av inlägg #153 att det är vanligt att kommuner kräver det, men min fråga var om de har rätt att kräva det.
 
P
T tornor skrev:
Då är det bara att slicka i sig alla krav. Men om det finns pengar, varför inte göra en attefallare med lyftbord tre stannplan = nedre, entré, övre. Vid sidan om kan en snabbtrappa, lejdare klara vertikal rörelse.
Jag föreslår att Lars reserverar plats för ett lyftbord eller liknande vid ingången till huset (istället för att bygga en ramp, alltså). Så länge det finns plats så att "en hiss eller annan lyftanordning kan installeras utan svårighet" så borde tillgänglighetskravet vara uppfyllt.
 
Redigerat:
T tornor skrev:
Då är det bara att slicka i sig alla krav.
Men han vet ju inte vad det är för krav, bara att de inte är nöjda med utseendet!
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
B BellaF skrev:
Lars, det är tack vare att jag placerat attefallshuset på högsta höjden på nybyggnadskartan som jag har kunnat rita in två fulla våningsplan. Du behöver inte ha ingången mot gatan utan du kan välja att ha ingången åt vilket håll du vill på fastigheten. Därav att jag tidigare i tråden efterfrågade om du hade några höjdkurvor.
Detta var krångligt att förstå för mig.
får man bygga 4 meter på högsta eller på 4 meter på medelhöjden?
om medelhöjden är 30cm lägre än där jag skall bygga,
vad blir konsekvensen då?
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
P pmd skrev:
Jag föreslår att Lars reserverar plats för ett lyftbord eller liknande vid ingången till huset (istället för att bygga en ramp, alltså). Så länge det finns plats så att "en hiss eller annan lyftanordning kan installeras utan svårighet" så borde tillgänglighetskravet vara uppfyllt.
Om detta med lyftanordning/ sänkanordning
Det kan ju enkelt ordnas en plattform som sänks ner till golvplanet 30 cm lägre.
Slipper man bara inköpa en, för den är ju dyr och det räcker att visa på att en sådan skulle fungera, så är det ju inga problem, så klart.
30cm räcker bra för mig eftersom det säkrar delvis ståhöjd på sovloft
 
T tornor skrev:
Hur ska huset värmas? Elplanna eller direktverkande el eller luft-luft värmepump? Det tar också plats, så bra tänka till.
luft/luft
 
Om huset ska ligga i sluttning: gräv ur på högsta delen och ha entrén vid lägsta delen. Ifall huset ändå blir för högt, så gör som jag föreslog och lägg upp fyllnadsmassor kring entrén.

Vid "normala" byggnader tar man inte med trappor/källarnedgångar etc vid beräkning av medelbyggnadshöjden, borde gälla även Attefall.

Attefallsreglerna går i övrigt att maxa bäst i kraftiga sluttningar (man får två rymliga våningar). Klart dyrare att bygga men bra värde....

....och överväg skriva dig på samma adress som huvudbyggnaden, så slipper du ansöka om "komplementbostadshus" och slipper därmed de flesta tillgänglighetskraven.
 
Gammelnörden
Ett inspirationsförslag på yttre gestaltning med anknytning till industri och gårdshus. Funderade på om man kunde dela upp huskroppen med en del pulpettak och putsad fasad och en mindre volym med brutet tak och liggande panel i kanske grönt. Samma röd på fönster, entrédörr, slagportar och spaljé som på huvudbyggnaden.

Angående slagportarna så är det som ett blindfönster och inte en riktig öppning i väggen. Men vänstra dörrbladets fönster är ett riktigt fönster in till vad jag gissar är badrum. Ståndränna på plåttaken fungerar även som snörasskydd.

Collage av hus med putsad fasad, ritningar på garageportar, och industribyggnad, i diskussion om yttre gestaltning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Marlen Eskilsson och 4 till
  • Laddar…
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Ett inspirationsförslag på yttre gestaltning med anknytning till industri och gårdshus. Funderade på om man kunde dela upp huskroppen med en del pulpettak och putsad fasad och en mindre volym med brutet tak och liggande panel i kanske grönt. Samma röd på fönster, entrédörr, slagportar och spaljé som på huvudbyggnaden.

Angående slagportarna så är det som ett blindfönster och inte en riktig öppning i väggen. Men vänstra dörrbladets fönster är ett riktigt fönster in till vad jag gissar är badrum. Ståndränna på plåttaken fungerar även som snörasskydd.

[bild]
Så trevligt och snällt att du ville göra dig besvär, verkligen tack.
Själv har jag suttit igår och funderat på om man istället kunde ha en rak linje framtill och istället skulle ha en rak linje mot gatan och låta taken luta åt samma håll in mot trädgården.
Panel i samma färg som staketet. lockpanel, smal list på 2. Dom små fönstren kunde få ett foder runt och på så sätt se lite större ut. En blindport med fönster uppe skulle fullborda illusionen. Det blir lite teaterkuliss a la spagettivästern, men det kan nog bli trovärdigt.
Fönstret på toaletten sitter i originalet dumt lågt för att få symmetri. Ditt förslag löser det.
Mitt tänk från igår
Ritning av en röd byggnad med måttangivelser: 3m hög, 3,7m till taknock, 5m bred mot gata och höjd 4m.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Förenklad illustration av husfasad med symmetrisk placering av fyra små fönster på en röd vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

3D-modell av ett rosa hus med lutande tak mot trädgården, vitt fönsterfoder och dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vitkarmat fönster med spröjs och gardiner mot röd trävägg, små föremål synliga på fönsterbrädan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Gammelnörden
  • Laddar…
Dessutom, så trevligt och levande det ser ut med en skiss med blyerts istället för ett dött och kantigt ritprogram som mitt. Men, men tur det finns för sådana som jag
Jag såg att du hade ritat en snygg tratt till regnvatten.
Vårt lilla hus i Frankrike blev sålt igår.
Här har man väldigt vackra rännor stuprör och trattar. Dom ser ut som gjorda av bly
Lite sådant får gå med i flyttlasset.
 
Redigerat:
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Tror att det är ett lotteri! En bekant fick avslag på sitt bygglov eller bygganmälan ( minns inte vilket)
Gjorde en fuling och skickade in samma igen och den blev godkänd.
Jodåbarasåatt:thinking:
 
  • Gilla
  • Wow
  • Haha
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
Be handläggaren peka på var i PBL det står att de ska bedöma "gestaltning" vid bygganmälan för Attefallshus. De ska bedöma om reglerna efterföljs, bygghöjd, byggyta och vid komplementsbostadshus även tillgänglighet, dagsljusinsläpp etc.
"Gestaltning" är något som bedöms för bygglovspliktig åtgärd, inte bygglovsbefriad.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Björkisvägen Björkisvägen skrev:
Be handläggaren peka på var i PBL det står att de ska bedöma "gestaltning" vid bygganmälan för Attefallshus. De ska bedöma om reglerna efterföljs, bygghöjd, byggyta och vid komplementsbostadshus även tillgänglighet, dagsljusinsläpp etc.
"Gestaltning" är något som bedöms för bygglovspliktig åtgärd, inte bygglovsbefriad.
Hänvisning till gällande paragrafer i PBL har handläggaren gjort i brevet som TS publicerade i inlägg #1.

Klipp från det brevet;

” Åtgärden måste uppfylla kraven i kap 2 plan- och bygglagen när det gäller anpassningen tillstadsbilden samt kraven på god form-, färg- och materialverkan enligt kap 8:1§.

Så här förtydligar Boverket paragraf 8:1;

Skärmdump av en texturdragning som beskriver utformningskrav enligt plan- och bygglagen, inklusive tillgänglighet och estetik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här finns mer info som rör krav på bygglovsbefriade åtgärder;

https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...nmalningsplikt/bygglovbefriade-atgarder/krav/
 
  • Gilla
Hobbysnickarsnackarn och 2 till
  • Laddar…
"God form, färg och materialval" är något som uttryckligen behöver exemlifieras, t.ex. "svart är olämpligt p.g.a. xxx" eller "träfasad är det enda som passar i området" eller något annat som kan motbevisas eller åtföljas.
Att ha åsikter om en Attefallares form blir nonsens då alla är ritade efter maximalt nyttjande av volym och yta.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.