B Buzzword skrev:
Med reservation för att det kanske skrivits tidigare, och/eller finns med i insända anmälan:

Ifall man söker som "Komplementbostadshus", tänk på att ifall du gräver ner byggnaden "några steg" så måste det finnas eller kunna anordnas en ramp (med godkänd lutning) ner till golvnivån på entréplan. Sen får inte takhöjden vara för låg heller i en bostadslägenhet. Det är förstås krångligt med källare istället för sovloft, men generellt sett så får Attefallare ha källare. Att anlägga extra sovutrymme i källare är ett sätt att klara ståhöjd i sovutrymme (förutom att man såklart även måste visa möjlighet till sovplats på tillgängligt entréplan).

De flesta kommuner tillåter att man höjer marken 50cm utan bygglov, så som alternativ kan du troligtvis bygga en hög sockel och sedan fylla upp med jord runtom fasaderna (utom vid entrén) och på så vis tjäna 50cm utan att behöva bygga ramp etc...
Jag tänkte, om nödvändigt, 2 trappsteg ner 30-35 cm. Jag har läst att lutningen på ramp kan vara 12%.? Det skulle betyda en ramp på 2,5 -3 meter. Fråga, måste rampen existera eller räcker det att visa på möjlighet till ramp? När det gäller höja mark... Det är väl inte möjligt här?
Man tar väl tomtens höjdmedelvärde och 4 m maxhöjd? I mitt fall är höjdmedelvärdet till nackdel eftersom huset skall ligga där det är högst. Det kan ju tyckas att 30 cm sänkning inte är mödan värt, men om man kan få dessa 30cm extra på sovloftet så är det nog det.
Måste det vara ramp? Skulle det inte kunna vara en lift som sänkte ner rullstolen?
Företagside, köpa in ett antal hissar som man monterar inför inspektion. Samma hiss kan då användas till
en massa besiktningar :D
 
Redigerat:
Jan Christianson Jan Christianson skrev:
Tro fan att den inte blir godkänd. Du har ju ritat i nå`t leksaks- gratis-program. Det går ju inte att begripa vad du vill bygga. Låt en professionell människa rita vad du vill bygga, så att arkitektpolisen kan göra en bedömning.
Märk att attfallsreformen är ett politiskt förslag från folk som inte begriper vad de håller på med, och som ville vinna politiska poäng. Befrielse från bygglov innebär inte befrielse från Plan-och bygglagstifningen. Det innebär inte heller befrielse från gällande detaljplan. Asså; du kan inte göra en barnteckning på en tårtkartong och sedan tro att det är att tuta och köra. Knacka på hos någon av dina grannar, som du är så avundsjuk på, och fråga vad "arkitektpolisen" krävde av dem.
Du ditt lilla troll.

Förlåt @Lars Roth men nu måste jag lacka ur.
Jag brukar normalt sett hålla en låg profil och undvika bråk men denna kommentaren fick min bägare att rinna över!

Att komma med den där kommentaren visar att man bara vill få sin åsikt sagd utan att veta bakgrunden dvs inte ens läst tråden. Ok du får kritisera men läs på och framförallt ge god kritik tillbaka. Erbjud DIG att rita något bättre tex. Jag jobbar med att rita hus hela dagarna. När jag får en skiss/ritning från en kund kläcker jag inte ur mig "oj, har era barn gjort den?"

Nä jag ska inte ta denna diskussionen vidare. Bara så himla tråkigt att se sånt näthat/mobbing... Supertråkig attityd som får goda människor att må dåligt.

Tycker en offentlig ursäkt skulle sitta på sin plats här!
 
  • Gilla
Bart och 11 till
  • Laddar…
Promiscuos Monkey Lars Roth skrev:
Jag tänkte, om nödvändigt, 2 trappsteg ner 30-35 cm. Jag har läst att lutningen på ramp kan vara 12%.? Det skulle betyda en ramp på 2,5 -3 meter. Fråga, måste rampen existera eller räcker det att visa på möjlighet till ramp? När det gäller höja mark... Det är väl inte möjligt här?
Man tar väl tomtens höjdmedelvärde och 4 m maxhöjd? I mitt fall är höjdmedelvärdet till nackdel eftersom huset skall ligga där det är högst. Det kan ju tyckas att 30 cm sänkning inte är mödan värt, men om man kan få dessa 30cm extra på sovloftet så är det nog det.
Måste det vara ramp? Skulle det inte kunna vara en lift som sänkte ner rullstolen?
Företagside, köpa in ett antal hissar som man monterar inför inspektion. Samma hiss kan då användas till
en massa besiktningar :D
En ramp för att klara 30 cm steg kräver 4 m ramp. Tyvärr måste den vara på plats, i varje fall vad de flesta kommunerna kräver.
En lift kostar ca 50-100' och tar sin beskärda plats.

Din ide med hissar har vi diskuterat på jobbet. Tyvärr lite krånglig byråkrati där också.
 
  • Gilla
Promiscuos Monkey
  • Laddar…
FreQa FreQa skrev:
Du ditt lilla troll.

Förlåt men nu måste jag lacka ur.
Jag brukar normalt sett hålla en låg profil och undvika bråk men denna kommentaren fick min bägare att rinna över!

Att komma med den där kommentaren visar att man bara vill få sin åsikt sagd utan att veta bakgrunden dvs inte ens läst tråden. Ok du får kritisera men läs på och framförallt ge god kritik tillbaka. Erbjud DIG att rita något bättre tex. Jag jobbar med att rita hus hela dagarna. När jag får en skiss/ritning från en kund kläcker jag inte ur mig "oj, har era barn gjort den?"

Nä jag ska inte ta denna diskussionen vidare. Bara så himla tråkigt att se sånt näthat/mobbing... Supertråkig attityd som får goda människor att må dåligt.

Tycker en offentlig ursäkt skulle sitta på sin plats här!
Tack för stödet. (texten ovan syftar på inlägg 152)
Jans inlägg, sedan är det dessutom 2 som lajkat det.
Tänk här skriver man som ren amatör. Jag är inte ritare. Datorer har gett mig amatören en möjlighet att kommunicera med de som är duktigare än jag.
Det tycker jag är jättebra. Jag har t.o.m. lyckats göra en youtubefilm om ett hus jag byggt.
Det är naturligtvis inte Ingmar Bergman klass, men måste det vara det? Bra nog för de närmast sörjande. Jag skrev ju här för att få lite hjälp och det finns inget bättre forum för det än detta.
Att J. skriver tårtkartong och barnteckning det kan jag leva med, för det är förmodligen sant.
Svårare att förstå den hätska och aggressiva tonen. Jag har ju trots allt bara gjort ett inlägg här, inte mordhotat , förtalat eller ruinerat någon.
 
Redigerat:
  • Gilla
TRJBerg och 5 till
  • Laddar…
B
Promiscuos Monkey Lars Roth skrev:
Jag tänkte, om nödvändigt, 2 trappsteg ner 30-35 cm. Jag har läst att lutningen på ramp kan vara 12%.? Det skulle betyda en ramp på 2,5 -3 meter. Fråga, måste rampen existera eller räcker det att visa på möjlighet till ramp? När det gäller höja mark... Det är väl inte möjligt här?
Man tar väl tomtens höjdmedelvärde och 4 m maxhöjd? I mitt fall är höjdmedelvärdet till nackdel eftersom huset skall ligga där det är högst. Det kan ju tyckas att 30 cm sänkning inte är mödan värt, men om man kan få dessa 30cm extra på sovloftet så är det nog det.
Måste det vara ramp? Skulle det inte kunna vara en lift som sänkte ner rullstolen?
Företagside, köpa in ett antal hissar som man monterar inför inspektion. Samma hiss kan då användas till
en massa besiktningar :D
Illustration som visar mätning av totalhöjd och byggnadshöjd på ett hus i förhållande till medelmarknivån och omgivningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Medelmarknivån beräknas runt byggnaden, så det spelar ingen roll om den placeras på högsta punkten på tomten om jag kommer ihåg reglerna rätt (var några år sedan jag läste om detta), eftersom attefallsreglerna anger höjd på byggnaden i förhållande till marknivå.

I en sluttning är det lätt om man återfyller lite kreativt att få en "halvkällare", så man kan hålla bygget under 4m gränsen, men i alla fall få bra höjd på våningsplanen.

Vill minnas att det finns något långt dokument från Boverket som beskriver alla höjdmått, hur de definieras och hur man ska beräkna dem. Har tyvärr ingen länk.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
B BSOD skrev:
[bild]

Medelmarknivån beräknas runt byggnaden, så det spelar ingen roll om den placeras på högsta punkten på tomten om jag kommer ihåg reglerna rätt (var några år sedan jag läste om detta), eftersom attefallsreglerna anger höjd på byggnaden i förhållande till marknivå.

I en sluttning är det lätt om man återfyller lite kreativt att få en "halvkällare", så man kan hålla bygget under 4m gränsen, men i alla fall få bra höjd på våningsplanen.

Vill minnas att det finns något långt dokument från Boverket som beskriver alla höjdmått, hur de definieras och hur man ska beräkna dem. Har tyvärr ingen länk.
Är det då höjd runtikring?
Exempel tomtens högsta punkt = där huset skall ligga
Om vi nu tänker oss att andra änden av tomten ligger 60cm lägre, blir inte medelnivån 30cm dvs huset ligger 30 cm högre vilket gör att jag bara kan bygga 3,7 meter?
Ingen blir gladare än jag om jag fattat fel.
 
K
FreQa FreQa skrev:
En ramp för att klara 30 cm steg kräver 4 m ramp. Tyvärr måste den vara på plats, i varje fall vad de flesta kommunerna kräver.
En lift kostar ca 50-100' och tar sin beskärda plats.

Din ide med hissar har vi diskuterat på jobbet. Tyvärr lite krånglig byråkrati där också.
'
När vi byggde räckte det att vi ritade in att marknivån vid entré var i godkänd höjd på ritningen. När kommunen sen var här var det inget de kontrollerade. Vi hade den vanliga trappen av EUR-pall även vid slutbesiktning utan kommentar.

Nu var det int 30-40 cm utan snarare 20 men det var inte något gnäll
 
  • Gilla
Promiscuos Monkey
  • Laddar…
Av det du lagt upp på forumet framgår inte om ditt attefall uppfyller kraven gällande utformning. Dvs du saknar måttangivelse, höjder mm - detta är också en del av gestaltningen /utformningen.
Om ditt hus uppfyller kraven för attefall så skall det inte vara några problem för dig att få igenom ditt bygganmälan. Kommunen bedömer inte attefall utifrån om det ä snyggt eller fult (om inte detaljplanen har särskilda krav i området).
Jag hade kompletterat uppgifterna och skickat in.
Lycka till!
 
M Millanmagia skrev:
Av det du lagt upp på forumet framgår inte om ditt attefall uppfyller kraven gällande utformning. Dvs du saknar måttangivelse, höjder mm - detta är också en del av gestaltningen /utformningen.
Om ditt hus uppfyller kraven för attefall så skall det inte vara några problem för dig att få igenom ditt bygganmälan. Kommunen bedömer inte attefall utifrån om det ä snyggt eller fult (om inte detaljplanen har särskilda krav i området).
Jag hade kompletterat uppgifterna och skickat in.
Lycka till!
Ännu en som inte läst tråden...
Kan du se vad det är de vill ha kompletterat med, när det ju är så att kompletta ritningar är inskickade (bilderna på forumet är inte de inskickade) och de skriver specifikt att det är gestaltningen som är problemet, precis det du säger att de inte bedömer.
 
  • Gilla
TRJBerg och 4 till
  • Laddar…
B
Promiscuos Monkey Lars Roth skrev:
Är det då höjd runtikring?
Exempel tomtens högsta punkt = där huset skall ligga
Om vi nu tänker oss att andra änden av tomten ligger 60cm lägre, blir inte medelnivån 30cm dvs huset ligger 30 cm högre vilket gör att jag bara kan bygga 3,7 meter?
Ingen blir gladare än jag om jag fattat fel.
https://www.google.com/url?sa=t&sou...sQFnoECAQQAQ&usg=AOvVaw10Kbg-pA53lgW5USG0En02

Hittade dokumentet. Det är ju på 88 sidor, och behandlar bara olika höjdbegrepp. Det var som sagt en tid sedan jag läste det, och vill inte lämna felaktiga besked till dig, men nån annan här inne kanske har bättre koll på höjdregler kring attefall. Vet att just denna lösning med attefall och källare diskuterats tidigare, för att få till bättre höjd.

88 sidor om bygghöjder innebär säkert ett och annat undantag.
 
K Kallebo skrev:
'
När vi byggde räckte det att vi ritade in att marknivån vid entré var i godkänd höjd på ritningen. När kommunen sen var här var det inget de kontrollerade. Vi hade den vanliga trappen av EUR-pall även vid slutbesiktning utan kommentar.

Nu var det int 30-40 cm utan snarare 20 men det var inte något gnäll
Jag kan se att lastpallstrappan gick igenom då det var en utetrappa där det är lätt att bygga ramp. I TS exempel ska han bygga ner ett par steg och då tar det plats invändigt, det dessutom i en attefallare som redan är trång.
Undrar hur många som levt åratal med europall som trappa? :rofl:
 
  • Haha
  • Gilla
Promiscuos Monkey och 1 till
  • Laddar…
Jag har ju skickat in mina "ritningar" utöver de fackmannamässiga han fått.
Jag tänkte vänta en vecka för att se om jag får något svar.
Vi har funderat på att begära ett möte efter det.
Min son tror inte att dom vill ha möte utan hellre tar det på telefon pga covid.
I så fall får vi göra det.
När jag vet något så publicerar jag det här
Tack för all hjälp (o lite stjälp)
 
  • Gilla
FreQa
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Ännu en som inte läst tråden...
Kan du se vad det är de vill ha kompletterat med, när det ju är så att kompletta ritningar är inskickade (bilderna på forumet är inte de inskickade) och de skriver specifikt att det är gestaltningen som är problemet, precis det du säger att de inte bedömer.
Då skall det finnas något i detaljplanen i området som begränsar gestaltningen.
Anna_H Anna_H skrev:
Ännu en som inte läst tråden...
Kan du se vad det är de vill ha kompletterat med, när det ju är så att kompletta ritningar är inskickade (bilderna på forumet är inte de inskickade) och de skriver specifikt att det är gestaltningen som är problemet, precis det du säger att de inte bedömer.
Jag hittar faktiskt inte hur ansökan ser ut, mer än de bilder som lagts upp och den pdf med kommunens svar. Menar du att det finns en pdf med ansökan jag missat?
 
M Millanmagia skrev:
Jag hittar faktiskt inte hur ansökan ser ut, mer än de bilder som lagts upp och den pdf med kommunens svar. Menar du att det finns en pdf med ansökan jag missat?
Ja, du har missat det helt och hållet uppenbarligen, står på flertalet ställen i tråden att det inte är bilderna här han skickat in utan andra underlag. Finns även förklarat varför han inte vill publicera hela sina ansökan här. Samt bilder på liknande byggnader som blivit godkända.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Ja, du har missat det helt och hållet uppenbarligen, står på flertalet ställen i tråden att det inte är bilderna här han skickat in utan andra underlag. Finns även förklarat varför han inte vill publicera hela sina ansökan här. Samt bilder på liknande byggnader som blivit godkända.
Då kan ingen i forumet bedöma om handläggaren gjort rätt eller ej.
Uppfyller Lars reglerna för attefall så skall det inte vara några problem. Förhoppningsvis så är det tydliggjort i hans komplettering.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.