C
Har din kommun någon organiserad rådgivningsverksamhet i bygglovsfrågor?
Ofta går det att boka in ett möte där man kan sitta ner med en handläggare och diskutera fritt.

En pragmatisk väg framåt kan vara att boka in ett sådant möte, ta med dig underlaget och be dem föreslå hur du konkret skall justera anmälan för att den skall uppfylla deras krav. Då ställs det på sin spets och det är lite svårare att avfärda anmälan om utformningen bygger på deras egna förslag.
 
  • Gilla
Promiscuos Monkey
  • Laddar…
J Jan Andersson8 skrev:
När jag sökte bygglov för ett plank, som enl. mig var ovanligt fint utformat fick jag till svar att man inte kan godta utformningen. Först blev jag irriterad då grannar fått bygglov för betydligt fulare plank. Men när jag pratade med handläggaren visade det sig vara att planket var 15cm för högt. Ändrade ritningen med precis samma plank men 15cm lägre, och då var det ok.

Så kolla med en handläggare, det kanske är en liten justering av något som behövs.
Då kan man ju undra varför de bara inte kan skriva det på en gång..
 
  • Gilla
Jan Andersson8
  • Laddar…
Promiscuos Monkey Lars Roth skrev:
byggas framme vid gatan
trevligt hus ja, men det beror på oss och bara på oss
då borde kanske nämnden begripa att det andra inte blir fult
är ni ursprungsarkitekten?
 
B bellman83 skrev:
Det de begär är helt orimligt för ett så litet hus. Avdelningen måste fått hybris. Detta är fel.
Men det är väl positivt att stadsbyggnadskontoret tar sin uppgift på allvar och ser till att det som byggs har så hög standard att det är sannolikt att även nästa ägare väljer att behålla det. Attefallaren i ert förslag ser inte så genomtänkt ut, kanske till och med lite ”ful”. Kanske kan ni hitta ett bättre förslag som passar den vackra villan mer?
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Har din kommun någon organiserad rådgivningsverksamhet i bygglovsfrågor?
Ofta går det att boka in ett möte där man kan sitta ner med en handläggare och diskutera fritt.

En pragmatisk väg framåt kan vara att boka in ett sådant möte, ta med dig underlaget och be dem föreslå hur du konkret skall justera anmälan för att den skall uppfylla deras krav. Då ställs det på sin spets och det är lite svårare att avfärda anmälan om utformningen bygger på deras egna förslag.
Vet ej,bra inlägg, skal kolla
 
H Hobbysnickarsnackarn skrev:
är ni ursprungsarkitekten?
Ja, min far.
Fast då var det garnaffär.
Dörr i mitten och 2 stora skyltfönster, ett på vardera sidan.
 
Promiscuos Monkey Lars Roth skrev:
Eftersom vi skall bo där så vill vi att det skall vara bostads. Det går endast att mantalskriva sig på komplementbostadshus.
Ska ni ha två adresser på samma fastighet, en på huvudbyggnaden och en på attefallaren där ni ska bo? Jag tror att man åker på en extra fastighetsavgift också för attefallaren.
 
H Hobbysnickarsnackarn skrev:
Attefallaren i ert förslag ser inte så genomtänkt ut, kanske till och med lite ”ful”. Kanske kan ni hitta ett bättre förslag som passar den vackra villan mer?
Nej det kan jag inte, då hade jag naturligtvis gjort det. Visa nu att du är hobbysnickare och inte hobbysnackare och gör ett bättre förslag som också innefattar ståhöjd på sovloftet. Jag har ju redan skrivit några gånger att det är en kompromiss mellan behov och estetik., samt att jag hoppas att jag skall kunna få det att se ut som en äldre intilliggande byggnad, typ smedja. Det är väl ganska meningslöst att köra ytterligare ett varv på detta. Alla är ju överens om att det blir lådigt.
Det är ju det som är konsekvensen av 4 meter, liten yta och större behov. Jag har ju redan visat på andra lådor som ligger mycket nära och som ju är godkända i detta överlag mycket fula område. Min förhoppning är naturligtvis att min låda kan bli något vackrare. Jag vet att man skall vara tacksam för hjälp och det är jag också. Jag börjar dock bli lite lack på Messersmittare som skall tycka en jävla massa och inte ens orkar läsa inläggen i tråden innan man fattar pennan.. Jag råkade säga något berömmande om mig själv. Bara för att visa att jag hade viss kompetens och vana att få till det hyggligt. Det skulle jag inte gjort.
Vem tror du att du är?
Berömma sig själv.
Behöver du som är så duktig överhuvud taget söka?
Så nu aktar jag mig. Inget eget beröm.
Huvudproblemet är som jag säger nu för femtielfte gången.
Det finns ett antal rejält fula lådor på gatan.
Visst vår huvudbyggnad är den finaste i området.
Vi skall väl inte straffas för att vi renoverat denna varsamt och
återfört den till sitt ursprungsutseende?
Ja, vi skall prata med byggnadsnämnden och få mera kött på benen och få reda på närmre deras invändningar.
Som jag sa redan i första inlägget. Trevligt om vi kan få lite input innan dess.
Det har vi verkligen fått och tack för det.
Det verkar dock som om den blivit så lång att ingen orkat läsa inläggen och
bara hoppar på tåget.
Det gör ju inte tråden varken kortare eller begripligare.
 
  • Gilla
Enys89 och 7 till
  • Laddar…
O
D D-Lundmark skrev:
Då kan man ju undra varför de bara inte kan skriva det på en gång..
Min cyniska gissning:
Byråkraten tyckte det var fult och ansåg att det inte skulle vara något plank där över huvudet taget. Om vederbörande då direkt svarat. "Självklart får du bygga ett plank, men det måste vara 15 cm lägre på grund av ... (här kan man hoppas att det finns ett saklig skäl till höjdbegränsningen)" så hade Jan med största sannolikhet gjort det han nu gjorde och byggt sitt plank. Byråkraten hade alltså förlorat. Genom att svara med intetsägande och auktoritär myndighetssvenska som vederbörande nu gjorde försattes Jan istället i en situation där 9/10 svenskar ger upp och byråkraten vinner. Tur att @Jan Andersson stod på sig så att det inte blev så!
 
O
Jan Christianson Jan Christianson skrev:
Det innebär inte heller befrielse från gällande detaljplan.
Fast det är precis vad det innebär, och det kan du läsa svart på vitt här:
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...splikt/bygglovbefriade-atgarder/attefallshus/

"Attefallshus får strida mot bestämmelser i detaljplan eller områdesbestämmelser. Detta innebär bland annat att den får uppföras på prickmark"

Så ta nu och läs Boverkets sida, inklusive lagtexten.

Jan Christianson Jan Christianson skrev:
Märk att attfallsreformen är ett politiskt förslag från folk som inte begriper vad de håller på med, och som ville vinna politiska poäng.
Märk att alla lagar är politiska beslut. Följaktligen kan politikerna både ge tjänstemännen makt och sedan ta ifrån dem den. De där "politiska poängen" du föraktfullt pratar om är det som vi andra kallar "demokrati". Om Svenska folket vill se en minskad reglering av byggandet och därför röstar på ett parti som driver igenom den saken så får tjänstemännen acceptera det. Att det då finns en elitistisk och maktfullkomlig förvaltningskultur där tjänstemännen idiotförklarar politiker och vanligt folk för att de inte förstår tjänstemännens förträfflighet och överlägsenhet ser jag bara som ytterligare en anledning att ta ifrån dem ändå mer makt.
 
  • Gilla
Bart och 5 till
  • Laddar…
O Steamboy skrev:
Fast det är precis vad det innebär, och det kan du läsa svart på vitt här:
[länk]

"Attefallshus får strida mot bestämmelser i detaljplan eller områdesbestämmelser. Detta innebär bland annat att den får uppföras på prickmark"

Så ta nu och läs Boverkets sida, inklusive lagtexten.


Märk att alla lagar är politiska beslut. Följaktligen kan politikerna både ge tjänstemännen makt och sedan ta ifrån dem den. De där "politiska poängen" du föraktfullt pratar om är det som vi andra kallar "demokrati". Om Svenska folket vill se en minskad reglering av byggandet och därför röstar på ett parti som driver igenom den saken så får tjänstemännen acceptera det. Att det då finns en elitistisk och maktfullkomlig förvaltningskultur där tjänstemännen idiotförklarar politiker och vanligt folk för att de inte förstår hur viktigt det är att tjänstemännen har och får behålla sin makt ser jag dessutom som bara som ytterligare ett argument för att fortsätta avregleringen.
Steamboy ! DEMOKRATI, vilket bra svar till Jan, jag böjer mig och bugar i vördnad
 
Redigerat:
  • Gilla
FreQa
  • Laddar…
Promiscuos Monkey Lars Roth skrev:
Ritningen har jag gjort som underlag för ritaren
Det är inget som byggnadsnämnden har fått
Sedan så skrev jag 2 inlägg upp
Dom har fått 12 ritningar inlämnade och elektroniskt.
Granne har skrivit på
Alla måttangivelser gjorda.
Då låter det som att du haft otur som fått fel handläggare som nyligen gått på kurs.
Be att få tala med bygglovschefen och be att de förklarar vad som är fel.
Det är ju en bygganmälan du gör för Attefallaren och ev kanske den som fått ditt ärende inte är helt varm i kläderna.
Finns det några "fel" som du kan tänka dig ändra, gör det, annars håll emot.
 
  • Gilla
BellaF
  • Laddar…
Med reservation för att det kanske skrivits tidigare, och/eller finns med i insända anmälan:

Ifall man söker som "Komplementbostadshus", tänk på att ifall du gräver ner byggnaden "några steg" så måste det finnas eller kunna anordnas en ramp (med godkänd lutning) ner till golvnivån på entréplan. Sen får inte takhöjden vara för låg heller i en bostadslägenhet. Det är förstås krångligt med källare istället för sovloft, men generellt sett så får Attefallare ha källare. Att anlägga extra sovutrymme i källare är ett sätt att klara ståhöjd i sovutrymme (förutom att man såklart även måste visa möjlighet till sovplats på tillgängligt entréplan).

De flesta kommuner tillåter att man höjer marken 50cm utan bygglov, så som alternativ kan du troligtvis bygga en hög sockel och sedan fylla upp med jord runtom fasaderna (utom vid entrén) och på så vis tjäna 50cm utan att behöva bygga ramp etc...
 
Redigerat:
P
Promiscuos Monkey Lars Roth skrev:
MODERATOR: Är det inte dags att låsa den här tråden?
Det är möjligt att det vore en bra idé, men jag tror inte att jag är ensam om att vara nyfiken på hur det löser sig till slut (för det kommer det med all sannolikhet att göra).
Du kan helt enkelt sluta läsa tråden och sen återkoppla när du har fått startbesked, om du vill göra oss nyfikna glada. :D
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.