Snyggt! Hur har du tänkt med placeringen av fräsen? Det ser lite ut som att den hamnar väldigt långt från kanten - blir det inte lite svårt att räcka in dit för att hålla i ämnet?

• Gilla
iSnobben
  • Laddar…
Ola C skrev:
Börjar ju likna nåt(y)

Jag hade övervägt att strunta i t-tracksen för fastsättning av anhållet. 95% av fräsningar sker med anhållet nära fräsen och detta spannet löses enkelt med gänginsatser i bordet och avlånga hål i anhållet. Gjorde så på min liknande set up och har inte en sekund saknat mina t-tracks. För udda fräsningar har du ju typ 98 hål att välja på att spänna fast anhållet i.

T-tracksen går djupt så du måste förstärka på undersidan där du fräser ner dom. Om du ska ha dom så kör dom inte framför fräscentrum så slipper du iaf två spår 90 grader mot fräsriktningen.
Mycket bra idé. Har faktiskt oroat mig lite för att T-tracksen stjälper mig mer än de hjälper mig. Många av de fräsjobb jag kommer att göra iaf till en början är mer kantfräsning och där behöver jag ju inget anhåll alls.

Hur långt ifrån centrum har du satt dina gänginsatser?

badtastex skrev:
Snyggt! Hur har du tänkt med placeringen av fräsen? Det ser lite ut som att den hamnar väldigt långt från kanten - blir det inte lite svårt att räcka in dit för att hålla i ämnet?
Tack! Jag tror och hoppas inte att det blir ett problem. Men lyften sitter ju inte i mitten på bordet så jag får väl se vilken sida av bordet som känns bäst att jobba ifrån.

ceson skrev:
Jag tror du gjorde helt rätt val, hade jag valt idag skulle jag också gått på den och inte 1600 som jag inte är helt nöjd med.
Fan, sluta nu. Har precis fått hem min 1600.........

iSnobben skrev:
Hur långt ifrån centrum har du satt dina gänginsatser?
Det där beror ju helt på hur anhållet ser ut. Ett brett anhåll med långa avlånga spår kan ju ha gänginsatserna betydligt längre från fräscentrum än ett anhåll med kort bas och korta avlånga spår.

I tråden du inte sett (;)) så ser du mitt anhåll, det är 2 delat och avlånga spåren sitter långt bak. Så mina mått ger dig ingenting om du inte tänkt kopiera mitt anhåll.

https://www.byggahus.se/forum/threads/lite-bilder-pa-nya-monteringsbordet.286002/#post-2595005

Haha nu har jag sett och läst din tråd flera gånger även i medvetet tillstånd. Ditt anhåll ser jättefint ut men jag kommer nog troligen att göra något lite enklare även om jag gillar att du har microjusteringen på ditt anhåll. Gör förmodligen en ganska bred bas så att jag kan ha hyffsat lång justering. Alternativt så kan man ju sätta flera gänginsatser såklart. Men som du säger så kommer man ju troligen oftast fräsa med anhållet ganska nära stålet. Får fundera lite fram och tillbaka helt enkelt. Får nog testa lite innan jag börjar med anhållet så kanske jag får ett bättre hum om vad jag behöver. Har ju inte haft något fräsbord innan mer än det billiga bordet från Jula som jag lånade av pappa.

Jag har under kvällen provat att kantfräsa ett par bitar till vårt trappräcke och det har inga som helst problem med avståndet till stålet som tur var 😃

Känner redan att jag har saknat den här möjligheten och att jag är i stort behov av någon form av dammuppsamling 😂

Idag har jag påbörjat arbetet med att bygga ett anhåll till den bordsmonterade fräsen. Anhållet blir 915mm långt vilket råkar sammanfalla med längden på Incraskenorna jag köpte.

Fasade av kanten till dammutsuget för att kanske bättre på dammuppsamlingen en smula.
Färdigfräst träkant för dammutsug på en arbetsbänk, med klämmor och verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild av anhållet till en bordsmonterad fräs med fasad kant och frästa spår för justeringar och dammutsug.
Skapa konto

Hållare i MDF med utskuren öppning och spår för anhåll och dammutsug i ett byggprojekt.
Skapa konto

Har sedan fräst spår både i basen och fronten för att kunna justera anhållets position samt öppningen för frässtålet.

Nybyggt träanhåll för bordsmonterad fräs, med fasad kant, frästa spår och Incraskena.
Skapa konto

Träkomponenter till anhåll med spår och fasad kant på verkstadsbänk, bredvid fräslyft.
Skapa konto

Avslutade med att fräsa spåret för Incraskenan och måste säga att finjusteringen på JessEm:s fräslyft är riktigt grym och skalan är dessutom i mm och inte tum som på flera andra lyftar.

Bordsmonterad fräs med ett nybyggt anhåll, skenor och fräslyft på en arbetsbänk.
Skapa konto

• Gilla
-RB- och 5 till
  • Laddar…
Blev lite gjort idag också. Ska runda av alla kanter och såga ut stöd till baksidan samt delar till dammutsuget. Anhållet kommer att målas blått med röda detaljer på de delar som har någon funktion. Frågan är dock om skenan ska räknas som en funktionsbit så att hela fronten blir röd eller om bara de flyttbara delarna ska bli röda. Vad tycker ni?

Träarbetsprojekt med ommålad skena och anhåll med runda kanter på en arbetsbänk.
Skapa konto

Träarbetsprojekt med halvfärdigt anhåll och MDF-plattor på ett arbetsbord i en verkstad.
Skapa konto

• Gilla
FredrikR och 3 till
  • Laddar…
iSnobben skrev:
[bild]
Skall inte skallarna på vagnsbultarna(?) vara nedsänkta i ytan? Ser ut som de sticker upp på anhållsytan.

Kane skrev:
Skall inte skallarna på vagnsbultarna(?) vara nedsänkta i ytan? Ser ut som de sticker upp på anhållsytan.
Självklart men jag gjorde försänkningen väldigt tight så jag ville inte trycka ner skallarna igårkväll när jag bara provmonterade.

Jag hade inte målat alls. Kollar man hur anhåll i mdf ser ut efter ett tag så är det ganska gott om smårepor och ibland även stora repor. Tror färg ganska omgående kan komma att se risigt ut. Mdf sealer följt av olja sen vax alt hårdvaxolja är min melodi för ytor som det ska glida trä mot.

• Gilla
VedbyMats
  • Laddar…
Ola C skrev:
Jag hade inte målat alls. Kollar man hur anhåll i mdf ser ut efter ett tag så är det ganska gott om smårepor och ibland även stora repor. Tror färg ganska omgående kan komma att se risigt ut. Mdf sealer följt av olja sen vax alt hårdvaxolja är min melodi för ytor som det ska glida trä mot.
Låter ju som ett klart förståndigt förslag. Vad är MDF-sealer för något? Jag har matt Osmo Hårdvaxolja hemma, funkar det eller ska man ha blankare? Men om jag förstår dig rätt så ska man först använda MDF-sealer?

MDF sealern är en billig sak som "stänger" MDFen aningen så man sparar in på den apdyra hårdvaxoljan. Ingen nödvändighet i sig. Det används väl framförallt när man ska måla.

Jag har kört ren hårdvaxolja på MDF och det funkar kanon. Hade kört 2 lager på glidytorna, 1 på resten. Handputsa med abralon 600 efter första lagret och polera med vit skurnylon efter andra lagret. Gör inget att det är matt osmo, den kommer bli väldigt hal efter poleringen.

• Gilla
iSnobben
  • Laddar…
Kanske pimpar anhållet med svart dekorvax istället då. Såg att det fanns rött också men det blir nog svårt att matcha mot det andra röda.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.