iSnobben skrev:
Idag kom det lite nya prylar till denna bänk. Så bygget lever än. Tanken är att implementera en fräslyft från JessEm i mittenfacket och bygga spånuppsamling i det som från början var tänkt som ett skåp. Beställde även T-tracks från Incra som är kompatibla med skentvingar för att kunna fixa ett bra anhåll samt fästen för Featherboards både i bordet och anhållet. Tyvärr upptäcktes dock läckage i garaget efter att jag hade beställt dessa prylar så vi får väl se när jag får tid att implementera detta i bordet. Har vi otur kommer det förmodligen att bli rivning av garaget för att sedan bygga upp ett nytt med sadeltak istället för det platta taket. Vi renoverade garaget 2014/2015 så det känns lite surt... Men men nytt garage innebär ju nya möjligheter även om ytan inte blir större 😃

[bild]
Nöjd med lyften? Vart beställde du den ifrån?
 
Gri11en skrev:
Nöjd med lyften? Vart beställde du den ifrån?
Jag är supernöjd med lyften. Grym precision och lätt att ställa in. Bra också med ett lås för att låsa rätt inställning.

Köpte den här: https://www.fine-tools.com/jessem-oberfraesenlift.html
 
  • Gilla
Gri11en
  • Laddar…
badtastex skrev:
Gjorde en uppdatering av bänken som i och för sig inte är knuten just till bänken men ändå. Gillar konceptet bakom Festools Boom arm och att man kan få slangen uppifrån men kan inte förstå att de inte använder rören - de gillar väl att sälja svindyr antistatslang antar jag. ;)
Byggde en enklare variant med några 50mm avloppsrör och lite plywood. Har en billig 35mm slang som är instucken i röret och gör det möjligt att få längre slangstump vid behov.

[bild]

Böjmomentet gör att röret inte hamnar helt parallellt med bordskivan men det är inte så mycket att det stör. Slangen blir otroligt följsam då armen kan svänga med över hela bordsytan.

Kan dessutom tipsa om Festool reduktions muff från 36mm till 27. Om man tar bort anslutningen till Festools slang passar i alla fall mina generiska 35mm slangar perfekt är och muffen sitter som berget i "alla" mina Bosch-verktyg.
Nu vet jag att jag är flera år efter. Jag har använt 50 mm avloppsrör och biltemas sugslangar (51/58 och 38/44 mm, länk) och 51/58 mm slangen passar ju väldigt bra till alla kopplingar (love it). Men den är för styv, bortsett från man lätt kan skära till den så är den ungefär lika flexibel som 50 mm rören....

Men nu ska jag börja använda 38/44 mm slangen precis som du har gjort. Tack! :)
 
  • Gilla
badtastex
  • Laddar…
B badtastex skrev:
I väntan på att jag skall kunna bestämma mig för vilka aluminumskenor jag skall ha på bordet har jag börjat jobba med ett fäste för styrskenan och anhåll så att jag i alla fall kan såga 90 gradiga snitt. Klurar även på att bygga någon form av vinkelinställning men det kommer senare. Vill få till en fast placering för skenan så jag slipper vara så rädd om skivan (bara snitt på ett ställe) ;)

Dessa tillägg är extremt Festoolinspirerade - det känns som att Festool har ett väldigt bra koncept med sina MFT-bord helt enkelt...

[bild]

En fråga på ett gammal inlägg.
Har du möjlighet att ta några bilder till eller förklara hur du gjord rail-hållaren. Ser festool-inspirerad och jag hade gärna byggt något liknande
Tack

Man skulle kanske önska att man hade köpt någon skena som var kortare än 1600mm... ;)

Anhållet är fäst i skivan med Dominos, av en händelse var 6mm Domino exakt 20mm bred och genom att variera deras orientering sitter anhållet ganska fast.

[bild]
 
  • Gilla
Hamkla
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.