Dekorvax:eek: Jag tror det kan uppvisa samma repproblem som målarfärg och det kostar ju multum. Har visserligen ett svart dekorvaxat sovrumsgolv själv men jag gnuggar inte träbitar mot det dagarna i ända.

Bygg om anhållet i Valchromat i valfri kulör om du ska ha det färgat.:)

Ola C skrev:
MDF sealern är en billig sak som "stänger" MDFen aningen så man sparar in på den apdyra hårdvaxoljan. Ingen nödvändighet i sig. Det används väl framförallt när man ska måla.

Jag har kört ren hårdvaxolja på MDF och det funkar kanon. Hade kört 2 lager på glidytorna, 1 på resten. Handputsa med abralon 600 efter första lagret och polera med vit skurnylon efter andra lagret. Gör inget att det är matt osmo, den kommer bli väldigt hal efter poleringen.
Den stora frågan är väl - vart har du hittat mdf sealer i Sverige?

Ola C skrev:
Dekorvax:eek: Jag tror det kan uppvisa samma repproblem som målarfärg och det kostar ju multum. Har visserligen ett svart dekorvaxat sovrumsgolv själv men jag gnuggar inte träbitar mot det dagarna i ända.

Bygg om anhållet i Valchromat i valfri kulör om du ska ha det färgat.:)
Tror du att det blir ett problem även när man efterbehandlar med hårdvax?

Väldigt inspirerande bygge måste jag säga! Mycket intressant läsning och bra dokumenterat. Gillar när man dokumenterar sina egna funderingar på problem som uppstår osv :)

Har nyligen byggt ett större arbetsbord ala paulk med inspiration av Jay Bates underrede istället och i MDF. Fundera på någon form av förvaring av L-boxxarna under bordet eller om dom får hamna i den tänka Kapsåg-stationen som ska byggas framöver. Efter att ha sett ditt och Skoodas byggen blir man ju lite sugen på köra Bosch tema på färgerna också :)

wurpan skrev:
Väldigt inspirerande bygge måste jag säga! Mycket intressant läsning och bra dokumenterat. Gillar när man dokumenterar sina egna funderingar på problem som uppstår osv :)

Har nyligen byggt ett större arbetsbord ala paulk med inspiration av Jay Bates underrede istället och i MDF. Fundera på någon form av förvaring av L-boxxarna under bordet eller om dom får hamna i den tänka Kapsåg-stationen som ska byggas framöver. Efter att ha sett ditt och Skoodas byggen blir man ju lite sugen på köra Bosch tema på färgerna också :)
Kul att du gillar den. Är själv väldigt nöjd än så länge. Hade jag gjort en till hade jag dock gjort den djupare tror jag. Att få dit en fräs i bordet är verkligen ett lyft för mig och att ha lyxen att bara välja vilken typ av fräsmetod man vill använda utan en massa mekande fram och tillbaka är super.

Färgerna på bänken är helt klart ett kul och snyggt inslag och jag kommer att fortsätta på detta färgtema i resten av garaget också.

Uppskattar själv trådar där funderingar kring bygget tas upp och om jag har den funderingen så har säkert någon annan också en liknande fundering.

Har du någon tråd om din bänk?

Bygga in en fräs i bordet står högt på att-göra listan. Suger lite på om jag bara ska fixa en platta och fräsa ner i skivan eller om jag ska slå till på en lyft och hela kittet. Inte riktigt bestämt mig än.

Ingen tråd tyvärr men kanske skulle dra igång en sen när etapp två drar igång där alla features ska byggas in som fräs och förvaring. Nu är den ett blankt papper. Hade garanterat varit bättre att planera för allt först men då skulle jag inte ha en bänk klar det här året så det får bli lite pö om pö.

Som den står nu i alla fall:
https://www.dropbox.com/s/gmhtatu40cpb9el/Photo 2017-01-15, 02 53 26.jpg?dl=0

• Gilla
iSnobben
  • Laddar…
wurpan skrev:
Bygga in en fräs i bordet står högt på att-göra listan. Suger lite på om jag bara ska fixa en platta och fräsa ner i skivan eller om jag ska slå till på en lyft och hela kittet. Inte riktigt bestämt mig än.

Ingen tråd tyvärr men kanske skulle dra igång en sen när etapp två drar igång där alla features ska byggas in som fräs och förvaring. Nu är den ett blankt papper. Hade garanterat varit bättre att planera för allt först men då skulle jag inte ha en bänk klar det här året så det får bli lite pö om pö.

Som den står nu i alla fall:
[länk]
Snyggt!
Ron Paulk inspirerad bänk! :)

<edit>
Ser nu att du själv nämnt det några inlägg upp.. :surprised:

• Gilla
wurpan
  • Laddar…
Jag tänkte från början bygga en egen lyft och bara köpa en platta men sen insåg jag att prisskillnaden på att bygga en egen lyft och köpa en platta och tiden som krävs inte var tillräckligt stor. Med facit i hand ångrar jag inte för en sekund att jag köpte en lyft. Är ju ändå inget jag behöver springa och köpa igen förhoppningsvis. Dessutom så är det så grymt enkelt att ställa in fräsdjupet så bara det motiverar egentligen köpet för mig.

Ikväll masade jag mig ut till garaget igen för att bygga vidare på anhållet. Sågade till trianglar som stöd. Rundade av kanterna och limmade och skruvade sedan ihop anhållet. Rent byggmässigt återstår nu bara ett lock vid dammuppsamlingen.

Hantverksprojekt med ett halvfärdigt fräsanhåll i MDF med rundade kanter på en arbetsbänk med hålplatta och fräsinsats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Anhåll i MDF med sågade triangulära stöd, rundade kanter och skruvar, i ett snickeri med verktyg i bakgrunden.
Skapa konto

Var även förbi färgaffären för att diskutera möjligheterna och han trodde på idén med dekorvax och sedan hårdvaxolja eftersom jag då lätt kan reparera om det blir fult. Dock trodde han att det skulle hålla bra. Så anhållet kommer att bli svart så får vi väl se hur det håller sig sedan. Har provat att svärta en liten bit MDF både på kanterna och de osågade ytorna och åtgången på dekorvaxen är minimal.

• Gilla
Björn Melander och 3 till
  • Laddar…
Miniuppdatering, sista biten på plats och gänginsatser inhandlade till bordet. Imorgon ska anhållet få sig lite färg 😃

Träarbetsbänk med nyligen installerat anhåll och insatser redo för målning.
Skapa konto

• Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Sughålet ser ganska litet ut men det kanske är bilden som luras?

Ola C skrev:
Sughålet ser ganska litet ut men det kanske är bilden som luras?
Sughålet är ganska litet, 35mm. Det är gjort för maskinanslutningen på dammsugaren jag har nu. Får väl se vad det blir i framtiden. Någon form av spånsugssystem ska tillverkas framöver när allt börjar få lite mer fasta platser.

Då var det nog mest locked som va stort, tyckte hålet såg ut som 25.

• Gilla
norrbottenssnickaren
  • Laddar…
Jo locket är ganska stort. Hade en bit 22mm MDF liggande och eftersom jag använde 19mm till snedstagen så blev utsuget ganska brett.

Anhållet har fått vila några dagar eftersom vi har renoverat vår trapp men nu har det iaf fått svart dekorvax och hårdvaxolja. Vi får se hur hållbarheten blir. Har även monterat ihop det igen. Nu ska jag bara fixa gänginsatserna i bänken.

Svartmålat träanhåll med dekorvax och hårdvaxolja på arbetsbänk med MDF-skiva.
Skapa konto

Snedställ för arbetsbänk med svart dekorvax, hårdvaxolja och monterade snäpplås.
Skapa konto

Pappa kom med en liten bonus till bänken också 😃

Stort blått träarbetsbord med MDF-topp, hålmönster och monterat svart anhåll i verkstadsrum.
Skapa konto

• Gilla
bulleribock och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.