Nu har bänken fått ett andra lager färg och toppskivan är på plats igen. Så nu måste jag bara fundera på hur lådfronterna ska se ut och om jag ska göra fronterna i 10mm eller 19mm. Funderar på att göra handtagen som en ursågning som följer formen på handtagen på L-BOXX:en. Alternativet är ju fingergrepp men då behöver jag ett frässtål samt antar jag ett fräsbord, vilket jag inte har. Sen kanske en fingergreppsfräs är lite overkill för att bara göra en arbetsbänk...

Blå arbetsbänk med nylagt tjockt träskiva på toppen i ett verkstadsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
arneri68 och 4 till
  • Laddar…
S
(y)
 
iSnobben skrev:
Sen kanske en fingergreppsfräs är lite overkill för att bara göra en arbetsbänk...

[bild]
Eller ett perfekt tillfälle att öva ;)
 
devizion skrev:
Eller ett perfekt tillfälle att öva ;)
Jo absolut och det är väl lite vad hela den här bänken handlar om. Det är väl mer att jag vet inte ens om jag har något kommande projekt förutom lite mer grejer till garaget där det skulle kunna komma till användning.
 
Ikväll kan man väl säga att jag har invigt bänken lite och sågat till lådbottnar och lådfronterna. Insåg att jag verkligen kommer att behöva skaffa förlängningsyta till bordet för att kunna hantera lite större skivor samt för att kunna använda bordet fullt ut när jag ska bygga mina utdragsgarderober senare.

Inser också att jag har slut på MDF igen och att jag skulle behöva både 10mm och 19mm för att bli färdig. Behöver även jaga rätt på expansionsbeslag då jag bara har köpt ett par på prov än så länge. Insåg idag också att det inte kommer att bli lätt att fräsa skåran i lådfronten utan ett fräsbord. Även avrundningen av kanterna skulle gå betydligt lättare med fräsbord känns det som. Eller finns det några andra knep att ta till på små bitar?

Verktygsbord med handverktyg och sågade trädelar för ett byggprojekt i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Skooda och 2 till
  • Laddar…
Efter att projektet med bänken har vilat några veckor i väntan på lån av fräsbord och diverse andra projekt fick jag lite tid igår kväll att fortsätta med bänken. Rundade av kanterna på lådfronterna och fräste ett spår för lådbotten innan jag limmade ihop dessa. Passformen var så tight att jag fick slå ihop dem så jag hoppas att det håller med enbart lim.

Träskivor med rundade kanter och frästa spår förberedda för att bli lådfront, på ett arbetsbord i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En verktygslåda märkt "BOSCH" på en bänk med nyfrästa, rundade träkantdetaljer och ett spår för lådbottnen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Björn Melander och 6 till
  • Laddar…
Riktigt fint blir det!
Kommer lådfronterna gå i Bosch-rött? ;)
 
FredrikR skrev:
Riktigt fint blir det!
Kommer lådfronterna gå i Bosch-rött? ;)
Tack 😃

Självklart blir lådorna röda. Det blir även skåpsluckorna på motsatt sida samt de utdragbara verktygstavlorna.
 
  • Gilla
bulleribock och 3 till
  • Laddar…
Nu har jag kommit så långt så att jag har fått ihop alla lådorna och grundmålat dessa. Känner att det är lite babysteps nu men det är mycket som ska hinnas med nu när man inte har semester längre.

Grundmålade lådfronter på ett bord bredvid vita sockelbitar i en byggmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


De andra vita bitarna ska bli sockel till köksön. Ytterligare en restpunkt som äntligen ska bli klar.
 
  • Gilla
-RB- och 3 till
  • Laddar…
S
iSnobben, hur går det?
 
Skooda skrev:
iSnobben, hur går det?
Hehe jag har varit på Rhodos en vecka och kom hem igår så det är väl dags att fortsätta igen. Ska slipa och sedan börja måla rött. Får se om det kan bli tid några kvällar i veckan.
 
S
(y)
 
Så nu har jag äntligen fått tummen ur och fått lite tid över till detta igen. Har slipat grundfärgen nu och målat första vändan på ena sidan av lådorna med rött.

Rödmålade lådor ligger till torkning på stöd i ett rörigt garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Skooda och 1 till
  • Laddar…
Så nu har alla lådor fått två lager röd färg och torkat ordentligt.

Sambon är iväg ikväll så jag smet ut en sväng i garaget och provmonterade den första lådan. Kommer nog att bli ganska trevligt när alla lådor är på plats.

Verktygsvagn i garage med nymålade röda lådor och verktyg på toppen framför vedstapel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Provmonterad verktygslåda med röd och svart färg i ett garage, med verktyg inuti och vedstapel i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Snodde även stoppfunktionen som håller lådan på plats av en medlem här på forumet som jag tyvärr inte minns namnet på. Men jag tackar och bockar för hans idé.

Rödmålad låda med två lager färg, provmonterad med stoppfunktion i ett garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Skooda och 2 till
  • Laddar…
Riktigt läckert! :)
Blir även påmind om att min bänk ännu är omålad........ :|
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.