På den variant som Biltema säljer just nu (1200W/Art# 17221) finns det faktiskt en finjustering på stoppet. Stoppet fungerar så att du efter att ha monterat ett stål ställer fräsen på en plan yta och drar ner stålet till ytan, därefter nollställer du stoppet. Genom att sidan flytta stoppet på skalan får du en ny stopposition som tar emot när du kommit ner till rätt djup. Om du då fräser en bit och sedan mäter med skjutmått så kan du nog använda finjusteringen för att öka/minska djupet i ganska fina steg.

Ett alternativ till att justera in djupet är att först ställa fräsen på en plan yta och köra ner stålet till ytan. Därefter använda en passbit för att ställa in stoppet, i detta fallet en bit av skenan. På så sätt får man exakt djup utan mätande.

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Man kan ju även använda den del man fräsa ner som mått.
Ställ fräsen ovanpå delen (om delen är plan/tillräckligt stor/bred) sänk ner stålet tills du är i samma nivå som ytan som delen du vill fräsa ner vilar på, justera stoppet.

Hoppas nån förstår vad jag menar, knepigt att sätta ord på det. :)

<edit>
Här hittade jag ett klipp som illustrerar pjoddens variant ovan.
Min tanke var snarlik, fast med fräsen ovanpå passbiten/skenan.
https://www.youtube.com/watch?v=tuSe29Uq2wY

Redigerat:
  • Gilla
pjodden
  • Laddar…
FredrikR skrev:
Man kan ju även använda den del man fräsa ner som mått.
Ställ fräsen ovanpå delen (om delen är plan/tillräckligt stor/bred) sänk ner stålet tills du är i samma nivå som ytan som delen du vill fräsa ner vilar på, justera stoppet.

Hoppas nån förstår vad jag menar, knepigt att sätta ord på det. :)
Ja det är nog ett bättre alternativ i detta läget om man har stora skenor. Själv brukar jag alternera mellan dessa två beroende på hur stor "mätbiten" är.

Alltså det här forumet är så grymt. Massor bra tips! Är som sagt riktig nybörjare med fräs men nu blir man ju supertaggad och med dessa enkla inställningsmetoder borde det ju gå galant även med min fräs. En sak som jag också har stött på med min fräs är att det är ganska svårt att få tillräckligt fräsdjup. Jag får liksom skruva fast stålet utan att det bottnar i själva fästet om ni förstår vad jag menar? Är det jag som är korkad eller är det så det ska vara?

Du ska inte ha frässtålet i botten, bara lagom långt in så att det spänns fast ordentligt.

Har sett att en del stål har ett streck som markerar hur djupt in i spännhylsan det ska vara.

pjodden skrev:
Du ska inte ha frässtålet i botten, bara lagom långt in så att det spänns fast ordentligt.
Ja det är ju så jag har gjort nu så det är ju skönt att jag har gjort rätt. Har ju nu fått massor med bra tips för att få till djupinställningen.

Jag ska sluta och kludda om sånt här i den här tråden nu. Det är bättre att tråden får handla om det eminenta bordet.

Riktigt vasst bord. Detta kommer absolut bli inspiration till mitt eget bord. Har funderat på en arbetsstation ett tag och gillar Festools MFT lösning. Är tanken att hyllan för bordssågen skall vara justerbar så att du kan finjustera den?

Nu har det äntligen blivit dags för mig att påbörja mitt bänkbygge. Så eftersom den till mångt och mycket blir lik din bänk badtastex så tänkte jag kolla om det är okej att fortsätta posta i din tråd eller om jag ska starta en egen tråd?

Inga problem för mig, har för mig att du kör en del med L-boxx så titeln kommer säkert att funka.

badtastex skrev:
Inga problem för mig, har för mig att du kör en del med L-boxx så titeln kommer säkert att funka.
Jo det är blåa boxar som gäller här också så det var därför jag tänkte att jag kunde köra vidare i samma tråd. Har byggt mig ett tillfälligt sågbord för att kunna såga till MDF-skivorna.

Nu har jag börjat montera ihop min bänk i ett ganska skönt semestertempo skulle man kunna säga. Alla bitar är tillsågade förutom lådbottnarna samt mellanväggen som ska gränsa av mellan lådsidan och sidan med skåp. Funderar lite på vilken dimension jag ska välja? Lutar åt 12mm men det kanske räcker med 10mm som lådbottnar? Tanken är även att dessa väggar ska hjälpa till att hålla bänken rak så att den inte svackar på mitten. Jag har även byggt en extra ram som sitter under bottenskivan som jag hoppas ska hjälpa en hel del med detta. Se bild nedan.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
Jag har bestämt mig för att det får räcka med 8mm MDF som lådbottnar och mellanvägg. Mestadels för att spara in lite vikt. Bänken kommer då att bestå av en skiva 22mm, två skivor 19mm och en 8mm, med verktyg i den så lär den ju bli ganska massiv :)

Funderar även på vad man ska behandla toppskivan med? Eller kör man den obehandlad? Resten av bänken ska ju målas.

@badtastex Jag har fått mina dogs från Axminster och de passar perfekt i din mall. Jag har dock inte hunnit fräsa toppen än.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.