Nej, hade en tanke om att kunna ha en bit instucken för att kunna justera längden utanför röret men ingen direkt idé om hur detta skulle fungera rent praktiskt. Som det är nu så går slangen en liten bit förbi den nedersta 45 graders muffen och det verkar vara "tätt" i rörmynningen...
 
I väntan på att jag skall kunna bestämma mig för vilka aluminumskenor jag skall ha på bordet har jag börjat jobba med ett fäste för styrskenan och anhåll så att jag i alla fall kan såga 90 gradiga snitt. Klurar även på att bygga någon form av vinkelinställning men det kommer senare. Vill få till en fast placering för skenan så jag slipper vara så rädd om skivan (bara snitt på ett ställe) ;)

Dessa tillägg är extremt Festoolinspirerade - det känns som att Festool har ett väldigt bra koncept med sina MFT-bord helt enkelt...

MFTPivot.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Man skulle kanske önska att man hade köpt någon skena som var kortare än 1600mm... ;)

Anhållet är fäst i skivan med Dominos, av en händelse var 6mm Domino exakt 20mm bred och genom att variera deras orientering sitter anhållet ganska fast.

FenceDomino.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • MFTPivot.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
jac och 1 till
  • Laddar…
Riktigt snyggt! Undrar hur du fäst skenan i gångjärnsbiten? Skentvingarna?
 
Tack!

Skenan är fäst med två försänkta M6 maskinskruv, genom att fila skruv och huvud lite på båda sidor så får man in skruven i skenans spår och den kan inte rotera med när man skall dra åt muttern. Gummit på skenan hjälper till att hålla den still och på den mötande sidan (dit man fäller ner skenan) sitter två skruv med lagom stor skalle för att gå in i spåret och låsa skenan där också. Det verkar inte var något glapp alls just nu.

Eftersom mycket av skenan hänger utanför bordet får man just nu en böjeffekt som inte är helt positiv men sågen agerar ju motvikt så det kanske är ett mindre problem.
 
Dags för uppdatering igen, det går långsamt men ändå framåt.

Efter att ha läst Masses tråd om aluprofiler blev det lite inköp av sådana som jag nu monterat på mitt bord. Dessvärre passade inte Festools tvingar men jag hade nog inte förväntat mig det av en skena som är 20x11mm i yttermått heller. De känns dock ganska stabila när de har skruvats var 100e mm.

MFTadditions.jpg

Har även anpassat mitt ClasOhlson-fräsbord till att monteras på skenan. Verkar fungera ganska bra och ger plats för att montera i och ur fräsmotorn i basen till GMF 1600. Hoppas på att den nya monteringen kan bli något tystare än de plåtben som medföljer bordet. Kanske kan jag stå ut med det tills jag får till ett "riktigt" fräsbord.
 
  • Gilla
Springare och 2 till
  • Laddar…
Det har varit ganska glest med uppdateringar på bänken har fokuserat på lite fler maskininköp och husfix istället. Men nu har jag gjort ett försök att få till ett vettigt anhåll till bordet så att man repeterbart kan såga till mycket material och få den precision man ju gärna vill ha.

Valet föll till slut på Incras T-track Plus som kommer med en justerbar skala och passar med Festools tvingar om man vill använda dem i skenan. Ihop med MFT-bordet blir det ett anhåll som kan justeras till 90 och 45 graders snitt. Det verkar inte som att så många använder vinkelinställningen på sina MFT-bord så jag hade inte tänkt offra precision i de "vanligaste" vinklarna (90/45) för att kunna justera in samtliga vinklar.

Det går inte så fort att ställa om mellan 90 och 45 med min lösning men eftersom jag inte arbetar med bordet dagligen så kan jag stå ut med de 4-5minuter som det tar att ställa in de olika lägena.

Med hjälp av Masses "dogs" går smidigt att ställa in såväl anhåll som skena.

AnhållMFT.jpg
 
  • Gilla
Masses
  • Laddar…
Gammal tråd men väldigt aktuell för mig. Jag har också en del L-boxx som behöver förvaras och behöver dessutom en mobil arbetsbänk som kan stå längs med en vägg eller rullas ut i mitten av garaget när man använder den. Googlade därför MFT L-boxx och hamnade här och måste säga att det här ser verkligen ut som det jag behöver. Riktigt snyggt jobbat! Så min fråga är om du råkar ha någon ritning och kanske materialspec som jag skulle kunna få ta del av? Vart får man tag på benchdogs?
 
Tack!

Hurtsen/bordet finns som en sketchup-ritning som jag gärna skickar över. PMa en e-postadress så kommer den.

Materialet är huvudsakligen 19mm MDF, toppskivan är inte egentillverkad utan beställd på ett närbeläget snickeri som har en CNC-fräs. Dessutom har jag använt några aluminiumskenor som det står om i tråden.

Designen är ganska styrd av min lokal, bredden är begränsad av dörröppningarna i vår källare och storleken på bordet är begränsad av höjde i källaren eftersom jag ville ha flip-funktionen som Festool har på sitt MFT/3 för skenan.

Överlag är jag väldigt nöjd med bänken och jag använder den till allting som jag gör, den står mitt i arbetsrummet och tyngden gör det möjligt att handhyvla, raspa och handsåga utan att bordet flyttar sig. Dock så har jag märkt att MDFen har börjat sagga lite på mitten så någon form av centersupport slulle nog behövas - jag trodde inte det eftersom MFT/3 inte har något dylikt men det beror ju lite på vilka krav man har på arbetsytan.

Dogsen kommer från en forummedlem 'Masses', vet inte om han fortfarande säljer dessa men även Axminster.co.uk säljer något som kallas "Parf dogs". Jag har även några M20-bultar som funkar bra med mina arbetsbord.

Lycka till.
 
badtastex skrev:
Tack!

Hurtsen/bordet finns som en sketchup-ritning som jag gärna skickar över. PMa en e-postadress så kommer den.

Materialet är huvudsakligen 19mm MDF, toppskivan är inte egentillverkad utan beställd på ett närbeläget snickeri som har en CNC-fräs. Dessutom har jag använt några aluminiumskenor som det står om i tråden.

Designen är ganska styrd av min lokal, bredden är begränsad av dörröppningarna i vår källare och storleken på bordet är begränsad av höjde i källaren eftersom jag ville ha flip-funktionen som Festool har på sitt MFT/3 för skenan.

Överlag är jag väldigt nöjd med bänken och jag använder den till allting som jag gör, den står mitt i arbetsrummet och tyngden gör det möjligt att handhyvla, raspa och handsåga utan att bordet flyttar sig. Dock så har jag märkt att MDFen har börjat sagga lite på mitten så någon form av centersupport slulle nog behövas - jag trodde inte det eftersom MFT/3 inte har något dylikt men det beror ju lite på vilka krav man har på arbetsytan.

Dogsen kommer från en forummedlem 'Masses', vet inte om han fortfarande säljer dessa men även Axminster.co.uk säljer något som kallas "Parf dogs". Jag har även några M20-bultar som funkar bra med mina arbetsbord.

Lycka till.
Grejen är att jag också har en dörröppning i garaget precis som du har så det gör saken bara bättre för mig 😃 Vill kunna rulla in bordet i förrådsdelen av garaget när jag eventuellt behöver köra in bilen eller bara behöver ytan i själva garaget till någonting annat.

Funderar även på om man skulle försöka få till något fäste för att kunna ställa skivor på sidan av bordet om man vill slipa till kanten. Är det något som du har funderat på eller saknat? Eller har du någon smart lösning på det som jag har missat?

Vad fick du ge för din skiva? Funderar på hur jag ska göra just den biten. Såg någon som hade gjort en mall och jag funderar nog på något liknande fast kanske gjort i plexiglas. Har eventuellt en som skulle kunna ordna det nämligen.
 
Okej, då kanske den går att bygga rakt av.

För att ställa saker på sidan så har jag använt dominos som jag fräst in i avdelarna. På så sätt kan jag bara sätta in dem på rätt höjd och sedan ställa skivan där. Tvingar gör jag sedan mot sargen. Ett annat alternativ är ju att använda L-boxarna som man då drar ut litegrann och låter det man vill jobba på vila på dem - då är det bra att tänka till vilka höjder man placerar dem på förstås...

Kommer inte ihåg vad skivorna kostade men det var inte så dyrt som Festools ersättningsskiva. Har faktiskt en extra stående som jag nog kan sälja om jag får ett bra bud. ;)

En mall med 5 x 5 hål i fungerar mycket bra och man kan göra stora skivor genom att flytta mallen och låsa fast den i de sista frästa hålen med dogs och sedan fortsätta. Jag har en sådan mall som jag kan låna ut om du vill, den kräver dock ett mallstål med toppmonterat kullager vilket är så vanligt.
 
Känns verkligen som att jag hittade rätt tråd och rätt kille, du sitter ju inne på det mesta verkar det som 😃

Ja vi får väl se vad som kan bli aktuellt. Måste bara hitta tiden att genomföra detta också vilket inte alltid är skitlätt med två små tjejer. Men man måste ju börja planera. Sen får det väl liksom ta den tid det tar 😃
 
Har kollat på ritningen nu och den var ju grymt bra gjord. Dock börjar jag ju nästan känna att jag måste hitta en fräs som är lättare att ställa in djupet på. Hur lyckas jag få till 12,7mm? Har inte fräst speciellt mycket så det kanske finns något bra sätt som jag inte har fattat?
 
Just det spåret som är 12,7mm är ju till för aluminiumskenan som löper runt och det spelar egentligen ingen roll om det är någon/några tiondelar för djupt bara inte skenan sticker upp ovanför ytan. Din fråga om spåret påminner mig också om att jag lagt till en förstärkning bakom eftersom det inte blir så mycket material kvar efter att man fräst bort 12,7mm från en 19mm MDF - denna saknas nog i ritningen tyvärr...

När det gäller justeringen så är ju frågan vad du har för fräs, Bosch GMF 1600 och Festool OF1010 har exempelvis finjustering av djupet ner till 1/10mm. Tågordningen blir väl då att man för fräser ner till ett djup som är något mindre än vad man tänkt ha till slut, mäter med skjutmått och skruvar in rätt antal tiondelar och avslutar sedan spåret med förhoppningsvis rätt djup.

Det finns även mätverktyg för att mäta avstånd från basen av fräsen ner till frässtålet (alltså stålets utsktick) som kan vara rätt behändiga ibland men saknar fräsen någon form av fininställning är det nog ändå svårt att få det exakt.

http://www.rutlands.co.uk/sp+woodwo...ngle-depth-gauges-digital-height-gauge+dkb100

De andra spåren - de som används för att fixera delarna under bygget (engelska dado) är ju 5mm och det är ju bra om de blir rätt djup eftersom det annars påverkar längden/positionen på övriga delar.
 
Redigerat:
Ja nej som sagt så är inte min fräs riktigt i den kalibern. Har bara en fräs från Biltema som köptes för att runda till kanten på våra fönsterbrädor så därav min kommentar om att jag borde skaffa en bättre. Däremot tackar jag för den förträffliga beskrivningen av hur man kan göra för att ställa in djupet. Jag tänker nog oftast inte på att man kan göra saker i flera etapper.
 
Ang att göra egna MFT toppar, så kan man göra det med en fräs + 'pegboard', om du får en maskinist att göra en fot till Fräsen:
image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När jag får tid tänkte jag försöka mig på det :-/ har en gammal handjagad metallfräs...
 
  • Gilla
Hylman
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.