H
Du kanske redan har har kontrollerat detta, men är laddaren hel?
 
H hus520 skrev:
Du kanske redan har har kontrollerat detta, men är laddaren hel?
Testade med en annan laddare som garanterat funkar, så det var inte laddaren som var problemet.
 
Nu undviker jag såväl MediaMarkt som Asus sedan många år tillbaka pga av deras ständiga strul med returer, men det går ju ändå att förstå resonemanget de för här. Varför ska de lita på ett löfte om att datorn inte har utsatts för fukt, när fakta säger annorlunda. Man kan ju alltid visa goodwill och vara mer generös i hur man behandlar sina kunder, men de är ju inte direkt kända för det. Driva via ARN lär inte löna sig heller, för här är det egentligen inte MM som hävdar att datorn är fuktskadad, det är kunden som hävdar att han inte fuktskadat den.

Beskriver man ”incidenten” korrekt för försäkringsbolaget så borde det inte bli dyrare än självrisken. Om det slutar med en helt ny dator så se till att åtminstone den gamla datorns hårddisk återlämnas.
 
Jag reparerade under några år telefoner (Sony) på auktoriserad verkstad och hanterade då en hel del försäkringsärenden. Ett som fastnade i minnet var när en mamma om sonens telefon skrev att "jag vet inte vad som hänt, han kanske satt sig med telefonen i bakfickan eller nåt sånt". Jag hittade fuktskador och kunde konstatera att det var det som dödat telefonen, varpå försäkringsbolaget nekade ersättning på grund av att skadan inte stämde med kundens beskrivning av skadehändelsen. Lärdom: Gissa ALDRIG gentemot försäkringsbolaget, framför allt inte skriftligt. Mycket bättre att vara tyst. :p

Edit: Ofta kan det räcka att med isopropanol och borste få bort oxid för att en lätt fuktskadad pryl ska fungera igen, jag brukade borsta och funktionstesta för att kunna erbjuda "retur utan åtgärd och med avslutad garanti på grund av fuktskada" för undersökningskostnaden. Tyvärr var det en kund som återkom sur efter en sån retur, kunden hade då öppnat telefonen och inte kunnat se nån fuktskada. - Nej din idiot, jag har ju borstat bort de synliga spåren.
 
  • Gilla
hus520
  • Laddar…
Det tråkiga är att man aldrig kan säga när fuktskadan har uppstått. Men företagen pushar alltid på det för att slippa kostnaderna. Alltid lättare att hävda att kunden har varit oaktsam. Att många tappar sina kunder verkar inte spela någon roll. Ofta är det inte så många aktörer, så sannolikheten är att dom stannar kvar oavsett. Sen är det billigare att laga än att köpa nytt.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Då det inte går att visa på när dessa fuktindikatorer fått fukt på sig kanske man ska börja kräva att de öppnar varan på butiken innan man betalar så att man vet att man får en icke skadad vara.
 
  • Gilla
EddieHansson och 2 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.