C cpalm skrev:
Nä, tre år är den lagstadgade reklamationsrätten. Men de första sex månaderna ligger det på säljaren att bevisa att felet inte är ursprungligt. Sen blir det ombytta roller.

En garanti kan naturligtvis ha mer frikostiga villkor än så, men uppenbarligen inte i det här fallet (men du får väl lusläsa garantivillkoren).
Jo som sagt, garantin i det här fallet är ett år.
 
C
M MartinP666 skrev:
Jo som sagt, garantin i det här fallet är ett år.
Visst, men vad är det i övrigt för villkor som gäller för garantin?
Uppenbarligen menar ju MM att felet inte täcks av garantin...

En garanti kan ju vara i princip vad som helst. Alltifrån att den inte tillför någonting alls utöver den lagstadgade reklamationsrätten, till att du får pengarna tillbaka utan frågor oavsett vad det är för fel.
 
C cpalm skrev:
Visst, men vad är det i övrigt för villkor som gäller för garantin?
Uppenbarligen menar ju MM att felet inte täcks av garantin...

En garanti kan ju vara i princip vad som helst. Alltifrån att den inte tillför någonting alls utöver den lagstadgade reklamationsrätten, till att du får pengarna tillbaka utan frågor oavsett vad det är för fel.
Jag fattar det som att det är en förlängning av den allmäna garantin. Problemet är ju att MM anser att vi själva orsakat felet då de på något sätt gjort bedömningen att det rör sig om en fuktskada. Och då menar jag att en fuktskada inte bör kunna uppstå vid normal användning, då rör det sig om ett konstruktionsfel.
 
Fast som nämnts i många andra trådar vi det här laget så får man göra skillnad på en garanti säljaren lämnar och konsumentköplagen. Ett ärende där man lämnar in nåt och det går på garantin så kan de naturligtvis hävda vad som helst men de talar inte gärna om konsumentskyddet i övrigt. Det är inget ovanligt att kunden själv får stå på sig lite och berätta för individen bakom disken vad konsumentköplagen innebär. Det innebär ju dock lite mer jobb oftast.............
Självklart ska man kunna använda en dator på normalt vis utan att den blir fuktskadad och vill de hävda skada som beror på kund så får de naturligtvis presentera fakta.
 
C
M MartinP666 skrev:
Problemet är ju att MM anser att vi själva orsakat felet
Jag förstår att du har ett års garanti, men det säger i sig inget om huruvida garantin ger dig rätt att kräva reparation trots att ni är oense om felorsaken. Gissningsvis ger inte garantin dig någon sådan rätt, men jag har inte läst garantivillkoren så jag skall låta det vara osagt.

Vill du åberopa den treåriga reklamationsrätten är det som sagt upp till dig att visa att felet är ursprungligt eftersom det gått mer än sex månader.
 
M MartinP666 skrev:
Tack för tipset, jag provade att ringa Asus men de hänvisade bara till MediaMarkt. Jag försökte även fråga hur det generellt sett går till när man gör bedömningen att en laptop är fuktskadad, men fick ingen som helst information om det heller.
Om du känner nån advokat så låt de ta samtalet med ASUS. Om ni-familjen inte är klumpiga så är det tillverkarens fel och eller MediaMarkt. Prata med Allmänna reklammationsnämnden.
 
E
blomknopp blomknopp skrev:
Om du känner nån advokat så låt de ta samtalet med ASUS. Om ni-familjen inte är klumpiga så är det tillverkarens fel och eller MediaMarkt. Prata med Allmänna reklammationsnämnden.
Helt oacceptabelt!
Vad är det som säger att datorn inte var begagnad vid köpet, kanske tidigare ägare var fiskare som hade datorn med till sjöss exempelvis.

Går det att kolla historiken på något sätt?

TS ge dig aldrig!
Såvida du inte haft datorn med dig i badet.
 
  • Gilla
blomknopp
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Helt oacceptabelt!
Vad är det som säger att datorn inte var begagnad vid köpet, kanske tidigare ägare var fiskare som hade datorn med till sjöss exempelvis.

Går det att kolla historiken på något sätt?

TS ge dig aldrig!
Såvida du inte haft datorn med dig i badet.
Jag pratade med MM igår, kom ingenstans över huvud taget, de säger bara att leverantören ser det som bevis på fuktskada ifall indikatorerna visar fuktskada. Jag försökte få information om vilken fuktkvot som krävs för att indikatorerna ska triggas, men utan framgång.

Jag bad att få bilder och fick några men de säger mig ärligt talat ingenting. Killen på MM säger att man på bilderna även kan se "spår av substans kring vätskeindikatorerna", men det är nog över mitt förstånd för jag har svårt att tyda bilderna över huvud taget.
 
  • Närbild av en yta med en röd indikator och otydliga vita avlagringar som kan vara tecken på fuktskada.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av möjliga fuktskador och svarta indikatorpunkter på en ljus yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på spår kring vätskeindikatorer som antyder möjlig fuktskada.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E
M MartinP666 skrev:
Jag pratade med MM igår, kom ingenstans över huvud taget, de säger bara att leverantören ser det som bevis på fuktskada ifall indikatorerna visar fuktskada. Jag försökte få information om vilken fuktkvot som krävs för att indikatorerna ska triggas, men utan framgång.

Jag bad att få bilder och fick några men de säger mig ärligt talat ingenting. Killen på MM säger att man på bilderna även kan se "spår av substans kring vätskeindikatorerna", men det är nog över mitt förstånd för jag har svårt att tyda bilderna över huvud taget.
MediaMarkts fjärde budord:

30 dagars öppet köp

Du har alltid 30 dagars öppet köp hos oss på MediaMarkt. När du handlar i vår webbshop räknar vi 30 dagar från den dag du tog emot din produkt.

Återbetalning sker alltid på samma sätt som vid köptillfället. Förutsättningen är att du har kvar ditt originalkvitto och att produkten och dess förpackning är i nyskick.*


Produkten kan returneras i ditt närmaste varuhus. Läs mer om hur du returnerar en hemlevererad produkt HÄR.

*Öppet köp gäller ej på abonnemangsknutna produkter, värdebevis, hygienprodukter, förbrukningsvaror och specialbeställningar. Mjukvara, spel, film, musik och mobiltelefoner tar vi endast tillbaka i obruten förpackning. Ångerrätt enligt distansavtalslagen gäller inte försäljning till företag.



Vi känner följande fakta:
  • Datorn har varit doppad i vatten.
  • Användare @MartinP666 har annat datorn på normalt sätt.
Ergo. Enligt uteslutningsmetoden. Är det tidigare ägare som doppat datorn i vatten innan användare @MartinP666 ens visste hen skulle inhandla datorn.

Hur många tidigare ägare har den haft och när gjorde senast denna fuktinspektion?
 
Fuktindikatorerna blir ju röda av fukt, så att den är fuktskadad är det ju ingen tvekan om. Med det inte sagt att det har med felet att göra över huvudtaget. Här är ett knepigt läge. elektronikfirmorna avsäger sig allt ansvar så fort de ser lite fukt. Detta harju varit välkänt i Mobiltelefon sammanhang. Där det finns firmor som specialiserat sig på att byta ut indikatorerna innan man reklamara produkten. (Kanske moraliskt tvivelaktigt men inte olagligt), om man kommer in i den utan att bryta garanti sigill. Kanske lite svårt nu när den redan varit inlämnad).

Om det finns fuktspår så är det ju dock rätt sannolikt att felet kan härledas hit. TS vill ju under inga omständigheter erkänna eller kännas vid att denna utsatt datorn för fukt. men en laptop kan lätt få en skvätt från kaffemuggen, någon gick förbi med vattenkannan etc.

Problemet är att då de inte anser att det täcks av garanti, så måste man kämpa för sitt konsumenträttsliga skydd via reklamationsrätt. Problemet här är att TS har bevisbördan. Det blir lite knepigt med en Vätskeindikator som utlöst. Det hade ju varit intressant att veta om övriga är vita, elelr om alla löst. Då borde det ju vara fel på indikatorerna på något vis.

Man kan ju också bråka vidare med att få en uppgift vilken luftfuktighet de triggas på, vilket TS försökte. Nu står det garanterat en uppgift i manualen vilken Luftfuktighet som är godkänt för laptopen också. och den är sannolikt lägre än indikatorn som troligen behöver 100% Rh, dvs vatten.

De har ju lämnat ett rätt saftigt kostnadsförslag, begär specifikation, vad de kommit fram till måste byta. Utifrån kostanden verkar de ju byta hela innanmätet. Begär att du får behålla de utbytta delarna, som reservdelar, och granskningsmaterial.

Billigast även om det är surt är nog att ta detta på hemförsäkringen. (Om du har en som täcker detta). Brukar avra en självrisk på 1200-1500:- på6mån brukar det inte vara någon, eller max 10% avskrivning.
 
  • Gilla
fremax och 2 till
  • Laddar…
E
M mojjen skrev:
Fuktindikatorerna blir ju röda av fukt, så att den är fuktskadad är det ju ingen tvekan om. Med det inte sagt att det har med felet att göra över huvudtaget. Här är ett knepigt läge. elektronikfirmorna avsäger sig allt ansvar så fort de ser lite fukt. Detta harju varit välkänt i Mobiltelefon sammanhang. Där det finns firmor som specialiserat sig på att byta ut indikatorerna innan man reklamara produkten. (Kanske moraliskt tvivelaktigt men inte olagligt), om man kommer in i den utan att bryta garanti sigill. Kanske lite svårt nu när den redan varit inlämnad).

Om det finns fuktspår så är det ju dock rätt sannolikt att felet kan härledas hit. TS vill ju under inga omständigheter erkänna eller kännas vid att denna utsatt datorn för fukt. men en laptop kan lätt få en skvätt från kaffemuggen, någon gick förbi med vattenkannan etc.

Problemet är att då de inte anser att det täcks av garanti, så måste man kämpa för sitt konsumenträttsliga skydd via reklamationsrätt. Problemet här är att TS har bevisbördan. Det blir lite knepigt med en Vätskeindikator som utlöst. Det hade ju varit intressant att veta om övriga är vita, elelr om alla löst. Då borde det ju vara fel på indikatorerna på något vis.

Man kan ju också bråka vidare med att få en uppgift vilken luftfuktighet de triggas på, vilket TS försökte. Nu står det garanterat en uppgift i manualen vilken Luftfuktighet som är godkänt för laptopen också. och den är sannolikt lägre än indikatorn som troligen behöver 100% Rh, dvs vatten.

De har ju lämnat ett rätt saftigt kostnadsförslag, begär specifikation, vad de kommit fram till måste byta. Utifrån kostanden verkar de ju byta hela innanmätet. Begär att du får behålla de utbytta delarna, som reservdelar, och granskningsmaterial.

Billigast även om det är surt är nog att ta detta på hemförsäkringen. (Om du har en som täcker detta). Brukar avra en självrisk på 1200-1500:- på6mån brukar det inte vara någon, eller max 10% avskrivning.
Tror knappast det går på hemförsäkring ifall det hllts vatten i datorn, detta kräver i så fall tillägg "Drulle".

Tror det bästa tyvärr är att köpa nytt i dessa fall.
 
E El-Löken66 skrev:
Tror knappast det går på hemförsäkring ifall det hllts vatten i datorn, detta kräver i så fall tillägg "Drulle".

Tror det bästa tyvärr är att köpa nytt i dessa fall.
Drulle hette det väl förr. Tror det brukar kallas Allriskförsäkring, Otursförsäkring, mm idag.
Det är ju ett så billigt tillägg så jag utgår från att de flesta med en hemförsäkring har det.
Många ingår det i paket, andra har det som tillägg. Om du inte ahr det, så rekommenderar jag dig att skaffa.
Har haft nytta av min ett flertal gånger.
 
  • Gilla
Lindgrenski
  • Laddar…
E
M mojjen skrev:
Drulle hette det väl förr. Tror det brukar kallas Allriskförsäkring, Otursförsäkring, mm idag.
Det är ju ett så billigt tillägg så jag utgår från att de flesta med en hemförsäkring har det.
Många ingår det i paket, andra har det som tillägg. Om du inte ahr det, så rekommenderar jag dig att skaffa.
Har haft nytta av min ett flertal gånger.
Har kollat på det men kommit fram till att det troligen inte lönar sig.
 
M mojjen skrev:
Fuktindikatorerna blir ju röda av fukt, så att den är fuktskadad är det ju ingen tvekan om. Med det inte sagt att det har med felet att göra över huvudtaget. Här är ett knepigt läge. elektronikfirmorna avsäger sig allt ansvar så fort de ser lite fukt. Detta harju varit välkänt i Mobiltelefon sammanhang. Där det finns firmor som specialiserat sig på att byta ut indikatorerna innan man reklamara produkten. (Kanske moraliskt tvivelaktigt men inte olagligt), om man kommer in i den utan att bryta garanti sigill. Kanske lite svårt nu när den redan varit inlämnad).

Om det finns fuktspår så är det ju dock rätt sannolikt att felet kan härledas hit. TS vill ju under inga omständigheter erkänna eller kännas vid att denna utsatt datorn för fukt. men en laptop kan lätt få en skvätt från kaffemuggen, någon gick förbi med vattenkannan etc.

Problemet är att då de inte anser att det täcks av garanti, så måste man kämpa för sitt konsumenträttsliga skydd via reklamationsrätt. Problemet här är att TS har bevisbördan. Det blir lite knepigt med en Vätskeindikator som utlöst. Det hade ju varit intressant att veta om övriga är vita, elelr om alla löst. Då borde det ju vara fel på indikatorerna på något vis.

Man kan ju också bråka vidare med att få en uppgift vilken luftfuktighet de triggas på, vilket TS försökte. Nu står det garanterat en uppgift i manualen vilken Luftfuktighet som är godkänt för laptopen också. och den är sannolikt lägre än indikatorn som troligen behöver 100% Rh, dvs vatten.

De har ju lämnat ett rätt saftigt kostnadsförslag, begär specifikation, vad de kommit fram till måste byta. Utifrån kostanden verkar de ju byta hela innanmätet. Begär att du får behålla de utbytta delarna, som reservdelar, och granskningsmaterial.

Billigast även om det är surt är nog att ta detta på hemförsäkringen. (Om du har en som täcker detta). Brukar avra en självrisk på 1200-1500:- på6mån brukar det inte vara någon, eller max 10% avskrivning.
Tack för utförligt svar! Vi har drulletillägg och det blir inget avdrag förutom självrisken, så det lutar åt att det får bli ett försäkringsärende.
 
  • Gilla
mojjen och 1 till
  • Laddar…
C
M mojjen skrev:
Då borde det ju vara fel på indikatorerna på något vis.
Fel och fel, men jag följer sporadiskt t.ex. iPad Rehab på YouTube som är en oberoende serviceverkstad och de säger att i vissa enheter är vissa fuktindikatorer så gott som alltid utlösta. Inget tvivel om att fuktrelaterade fel är vanligt förekommande, men ibland är uppenbarligen dessa indikatorer oerhört känsliga.

Det är klart att de blir ett bekvämt sätt att avfärda reklamation/garantireparation utan att ens konstatera att själva felet beror på fukt eller om fukten är något som enheten bör förväntas tåla = normal användning.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.