C cpalm skrev:
Fel och fel, men jag följer sporadiskt t.ex. iPad Rehab på YouTube som är en oberoende serviceverkstad och de säger att i vissa enheter är vissa fuktindikatorer så gott som alltid utlösta. Inget tvivel om att fuktrelaterade fel är vanligt förekommande, men ibland är uppenbarligen dessa indikatorer oerhört känsliga.

Det är klart att de blir ett bekvämt sätt att avfärda reklamation/garantireparation utan att ens konstatera att själva felet beror på fukt eller om fukten är något som enheten bör förväntas tåla = normal användning.
Utifrån det så tycker jag att TS borde ställa krav på att verkstaden påvisar vad det faktiska felet på datorn är, och visar att det kan härledas till Fuktskada. Dom har ju trots allt gjort en felsökning och ett kostnadsförslag. Det är ju då rimligt att de även påvisar att de har en fuktskadad komponent på datorn. Har de det, så HAR TS inget Case. Kan de inte det eller, underlåter sig att göra det så tycker jag TS skall öpnna ett ärende hos ARN. Då gäller det nog att vara mycket tydlig med att Indikatorerna inte är pålitliga utan bara skall ses som en en indikering för vidare felsökning etc. Inte slutgiltig diagnos av fel.
Rätt rimligt när man tänker på det:)
 
  • Gilla
guggen och 3 till
  • Laddar…
S
M mojjen skrev:
(Kanske moraliskt tvivelaktigt men inte olagligt), om man kommer in i den utan att bryta garanti sigill. Kanske lite svårt nu när den redan varit inlämnad).

Det är väl fastställt redan att "warranty void if removed" klistermärkena inte är något att bry sig i då det krävs mer av leverantören, det räcker inte med att man kan se att varan varit öppnad för att konstatera att kunden förstört varan. Man måste kunna bevisa vad kunden gjort som förstört den också.
 
  • Gilla
mojjen
  • Laddar…
C
M mojjen skrev:
Utifrån det så tycker jag att TS borde ställa krav på att verkstaden påvisar vad det faktiska felet på datorn är, och visar att det kan härledas till Fuktskada.
Visst är det så, men jag tror samtidigt inte att verkstaden kommer att ge sig utan en rejäl strid.
Så nummer ett är nog i så fall som jag föreslog, att kvittera ut datorn och lämna den till någon annan för en professionell, mer oberoende "second opinion".

Det krävs dessutom säkert att rätt många tar striden för att det skall bli en allmän förändring.
 
Redigerat:
M MartinP666 skrev:
Tack för utförligt svar! Vi har drulletillägg och det blir inget avdrag förutom självrisken, så det lutar åt att det får bli ett försäkringsärende.
För att ”drullen” ska funka, så brukar det krävas att du faktiskt ”drullat”. Om du säger till försäkringsbolaget att MM påstår att den är fuktskadad och du menar att du inte ens haft den ute, så är risken stor att du inte får pengar. Vill du minska den risken får du beskriva vad som hänt på ett annat sätt än du gjort här och då närmar vi oss försäkringsbedrägeri. Jobbigt läge.

Jag hade en mobil som jag tappat vid en vattenspridare. Den var död och hade synligt vatten i sig. Indikatorerna var fortfarande vita. Verkstan sa att de var just indikatorer och inget de såg som sanning åt något håll. Hjälper inte dig här, men det är ingen absolut sanning med fuktindikatorer och det vet varenda verkstad.
 
M MartinP666 skrev:
Jag pratade med MM igår, kom ingenstans över huvud taget, de säger bara att leverantören ser det som bevis på fuktskada ifall indikatorerna visar fuktskada. Jag försökte få information om vilken fuktkvot som krävs för att indikatorerna ska triggas, men utan framgång.

Jag bad att få bilder och fick några men de säger mig ärligt talat ingenting. Killen på MM säger att man på bilderna även kan se "spår av substans kring vätskeindikatorerna", men det är nog över mitt förstånd för jag har svårt att tyda bilderna över huvud taget.
men vad är det vi ser på bilderna? Första en röd yta med ett skadat hörn, bild TVÅ, en röd yta som ligger på en träskiva? O tredje, en metallyta med något som ser ut som en kabel med strumpa på. Var är produkten? Varför ta mikroskopiska bilder?
Kräv bilder av objektet med på bild!

Jag hade ALDRIG accepterat dessa bilder som någon fort av bevis…

Tillägg: hade en kompis som lämna in datorn på Elgiganten, den starta inte… hårddisken hade brunnit upp de var omöjligt att rädda… strömkontakten var trasig allt från hårddisken gick att läsa ut med en annan dator…
 
Redigerat:
  • Gilla
NoOne2k
  • Laddar…
M MartinP666 skrev:
Jag bad att få bilder ....t.
De där bilderna säger inget alls.
 
E El-Löken66 skrev:
Har kollat på det men kommit fram till att det troligen inte lönar sig.
Använder du något nishbolag? Vi Hr LF där ingår det automatiskt, likaså på Folksam.
Sen tror jag priset är några hundra om året. I Gengäld har jag aldrig köpt en tilläggsförsäkring på varken mobiler TV apparater eller datorer. Självrisk ahr jag råd med. I övrigt kostar en bara om jag verkligen behöver den.
C cpalm skrev:
Visst är det så, men jag tror samtidigt inte att verkstaden kommer att ge sig utan en rejäl strid.
Så nummer ett är nog i så fall som jag föreslog, att kvittera ut datorn och lämna den till någon annan för en professionell, mer oberoende "second opinion".

Det krävs dessutom säkert att rätt många tar striden för att det skall bli en allmän förändring.
Problemet är att han då får betala en Undersökningskostnad. Riskerar bli ännu dyrare i sista ändan...
 
J jenslun skrev:
men vad är det vi ser på bilderna? Första en röd yta med ett skadat hörn, bild TVÅ, en röd yta som ligger på en träskiva? O tredje, en metallyta med något som ser ut som en kabel med strumpa på. Var är produkten? Varför ta mikroskopiska bilder?
Kräv bilder av objektet med på bild!

Jag hade ALDRIG accepterat dessa bilder som någon fort av bevis…

Tillägg: hade en kompis som lämna in datorn på Elgiganten, den starta inte… hårddisken hade brunnit upp de var omöjligt att rädda… strömkontakten var trasig allt från hårddisken gick att läsa ut med en annan dator…
Den röda ytan är väl fuktindikatorerna?
 
Hep Hep skrev:
För att ”drullen” ska funka, så brukar det krävas att du faktiskt ”drullat”. Om du säger till försäkringsbolaget att MM påstår att den är fuktskadad och du menar att du inte ens haft den ute, så är risken stor att du inte får pengar. Vill du minska den risken får du beskriva vad som hänt på ett annat sätt än du gjort här och då närmar vi oss försäkringsbedrägeri. Jobbigt läge.

Jag hade en mobil som jag tappat vid en vattenspridare. Den var död och hade synligt vatten i sig. Indikatorerna var fortfarande vita. Verkstan sa att de var just indikatorer och inget de såg som sanning åt något håll. Hjälper inte dig här, men det är ingen absolut sanning med fuktindikatorer och det vet varenda verkstad.
Försäkringsbedrägeri behöver han inte oroa sig för. Han lämnar till försäkringsbolaget att han haren Laptop som enligt verkstaden är fuktskadad. Rep kostnad 5000:- Han får ersättning för detta -självrisk och ev avskrivning.

Han ahr ju ingen aning hur den blivit det, och heller ingen upplysningsplikt på det. Det är en Allriskförsäkring, har inget med försumlighet att göra. Drulle är ett gammalt begrepp...Men som sagt det förutsätter ju att de har detta i sin Hemförsäkring
 
  • Gilla
Lindgrenski och 1 till
  • Laddar…
E
M mojjen skrev:
Använder du något nishbolag? Vi Hr LF där ingår det automatiskt, likaså på Folksam.
Sen tror jag priset är några hundra om året. I Gengäld har jag aldrig köpt en tilläggsförsäkring på varken mobiler TV apparater eller datorer. Självrisk ahr jag råd med. I övrigt kostar en bara om jag verkligen behöver den.


Problemet är att han då får betala en Undersökningskostnad. Riskerar bli ännu dyrare i sista ändan...
IF.
Men har inte så mycket dyra elprylar, bedömde att med värdeminskning och självrisk lönar det sig tyvärr bättre att köpa nytt.
Går ju alltid att köpa till i affären också.
 
E El-Löken66 skrev:
IF.
Men har inte så mycket dyra elprylar, bedömde att med värdeminskning och självrisk lönar det sig tyvärr bättre att köpa nytt.
Går ju alltid att köpa till i affären också.
Alla måste ju värdera sina behov. Du bor kanske i lägenhet? Där är nog behovet mindre.
Jag har genom åren fått ersättning för Stulna verktyg i garage, Vattenskadade prylar i källaren efter översvämning, Reparation av Kylskåp. Trasig Mobiltelefon. Stöld i Bil (Bilförsäkringen täcker inte lösöret). Dessutom en reseförsäkring, som ajg nyttjar 3ggr/år för hela familjen, som jag behöver även om jag aldrig behövt använda den.
plus lite till. Visst över 20 års tid så är det väl gränsfall om jag eller Länsförsäkringar vunnit. men jag tror faktiskt jag leder om man bara ser till kostanden för allrisk.
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Knepigt fall men det finns även ett problem med 30 dagars öppet köp. Mediamarkt funktionstestar aldrig/sällan produkten när man lämnar tillbaka den. Jag har en kompis som köpte en mobil som inte gick igång efter en veckas tid. Fukt i telefonen. Han fick inte något på garantin. Samt betala felsökningen.
 
E
Silver78 Silver78 skrev:
Knepigt fall men det finns även ett problem med 30 dagars öppet köp. Mediamarkt funktionstestar aldrig/sällan produkten när man lämnar tillbaka den. Jag har en kompis som köpte en mobil som inte gick igång efter en veckas tid. Fukt i telefonen. Han fick inte något på garantin. Samt betala felsökningen.
Och hur många gånger kan en produkt återlämnas tror du? Den kanske varit ute 120 dagar.
 
E El-Löken66 skrev:
Och hur många gånger kan en produkt återlämnas tror du? Den kanske varit ute 120 dagar.
Ingen aning. Elgiganten brukar ju ha en fyndhörna där återlämnade produkter finns till ett litet lägre pris. Men om det är alla produkter som hamnar där tror jag inte på. Jag har själv köpt en produkt på Clas Ohlson där kartongen såg ut att varit utsatt för en del. I det fallet krävde jag ett kvitto där butiken tog ansvar under garantitiden ifall det skulle vara fel på produkten. Det var inga som helst problem med det. Just Mediamarkt är allmänt struliga vid RMA och eftersom jag och flertal jag känner har haft problem där så handlar jag inte där längre. I mitt fall var det en bärbar dator som hade något latent minnesfel. När jag fick tillbaka datorn med samma fel andra gången hävde jag köpet för att Mediamarkt inte ville erbjuda mig en ersättningsvara. Tror sammanlagd tid den var inne på RMA-ärende var mer än fyra månader utan att lyckas åtgärda felet.
 
Redigerat:
E
Silver78 Silver78 skrev:
Ingen aning. Elgiganten brukar ju ha en fyndhörna där återlämnade produkter finns till ett litet lägre pris. Men om det är alla produkter som hamnar där tror jag inte på. Jag har själv köpt en produkt på Clas Ohlson där kartongen såg ut att varit utsatt för en del. I det fallet krävde jag ett kvitto där butiken tog ansvar under garantitiden ifall det skulle vara fel på produkten.
Det är nog bara produkter där köparen varit oaktsam så det syns att den är begagnad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.