T
Hej!
Vi håller på att sälja vårt hus och har tecknat ett avtal med en mäklare om försäljning.

Nu dök det plötsligt upp en faktura från Hemnet för annonsering.

Läser jag igenom offerten från mäklaren står det "Annonsering kommer att ske på Hemnet, Blocket...". Vidare står det om mäklararvodet: "Arvodet inkluderar en komplett mäklartjänst innehållande alla tidigare nämnda försäljningsaktiviteter."

I kontraktet med mäklaren står det inget om att kostnader för annonsering ska tillkomma.
Vi har inte skrivit under något avtal/beställning hos Hemnet.

Jag vet att det är vanligt att Hemnet fakturerar säljaren, samtidigt brukar mäklarna informera om detta och så har inte skett i detta fall.

Hur hade ni gjort? Hade ni betalat eller meddelat mäklaren att hon får ta kostnaden? Riskerar man att hon gör ett sämre arbete om man bråkar med henne om kostnaden? (Huset ligger i en populär ort och kommer att vara lättsålt)

• Gilla
Nalleman64 och 5 till
  • Laddar…
När jag sålde mitt hus för 3 år sedan så sa jag till mäklaren att kostnaden för Hemnet fick de ta. Han knorrade lite men gick med på det.
Jag fick dock betala fakturan så drog han av summan på mäklararvodet.

• Gilla
ullak40 och 4 till
  • Laddar…
Senast jag sålde så fick jag betala Hemnetannonsen men mäklaren drog av samma summa på arvodet utan att jag ens tog upp det själv.

• Gilla
ullak40 och 9 till
  • Laddar…
När vi sålde så berättade mäklaren att vi skulle betala Hemnet och visade ett papper som beskrev hur mycket det kostar utifrån utgångspris, vad som ingår osv.
Dåligt av er mäklare att inte ta upp hur det fungerar med annonsering.

• Gilla
John Christer och 4 till
  • Laddar…
Ta upp det med mäklaren. Står det samma sak i avtalet ni undertecknade som i offerten? Jag tycker det verkar klart från offerten att ni inte ska behöva betala annonsen.

Senast vi sålde så fick vi fakturan för Hemnetannonsen, men mäklaren drog av motsvarande summa från arvodet, något som han informerade om innan.

• Gilla
gusgsylv och 6 till
  • Laddar…
T TAR12 skrev:
"Annonsering kommer att ske på Hemnet, Blocket...". Vidare står det om mäklararvodet: "Arvodet inkluderar en komplett mäklartjänst innehållande alla tidigare nämnda försäljningsaktiviteter."
Jag tycker att det av de utdragen är tämligen tydligt att annonskostnaden ska ingå i arvodet.

Jag tolkar det som att ni ännu inte pratat med mäklaren om detta? I så fall skulle jag uttrycka mig neutralt, ungefär så här: "Fick en faktura från Hemnet, ska jag skicka den till er så ni betalar den själva eller ska jag betala och så gör ni avdrag för den?" Det kan ju faktiskt vara så att mäklaren räknat med att ta den kostnaden från början. Då är det ju bara onödigt att på något sätt kräva att hon gör det.

• Gilla
TSkoogh och 43 till
  • Laddar…
T
T ToRy skrev:
Jag tycker att det av de utdragen är tämligen tydligt att annonskostnaden ska ingå i arvodet.

Jag tolkar det som att ni ännu inte pratat med mäklaren om detta? I så fall skulle jag uttrycka mig neutralt, ungefär så här: "Fick en faktura från Hemnet, ska jag skicka den till er så ni betalar den själva eller ska jag betala och så gör ni avdrag för den?" Det kan ju faktiskt vara så att mäklaren räknat med att ta den kostnaden från början. Då är det ju bara onödigt att på något sätt kräva att hon gör det.
Vi har redan gjort som du föreslår, men svaret var att vi ska stå för kostnaden. Det känns dock fel eftersom vi inte blivit informerade om kostnaden innan och det inte heller framgår av offerten eller kontraktet. Samtidigt vill jag inte stöta mig alltför mycket med mäklaren innan huset är sålt..

• Gilla
Harrison och 3 till
  • Laddar…
Jag som aldrig sålt hus undrar vad kostnaden för annonsering ligger på?

• Gilla
Iven och 6 till
  • Laddar…
I första inlägget skriver du:

"Annonsering kommer att ske på Hemnet, Blocket...". Vidare står det om mäklararvodet: "Arvodet inkluderar en komplett mäklartjänst innehållande alla tidigare nämnda försäljningsaktiviteter."

Självklart ska du inte betala för annonseringen

• Gilla
EvertL och 24 till
  • Laddar…
F
Dom försökte med samma sak när jag sålde mitt hus. Så jag sa att vill ni sälja huset så få ni ta den kostnaden

• Gilla
uuu och 2 till
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Jag som aldrig sålt hus undrar vad kostnaden för annonsering ligger på?
Det beror på utgångspriset, men i Stockholmsområdet runt 2 till 3000kr

• Gilla
Harrison och 1 till
  • Laddar…
Annonseringen är avdragsgill.

• Gilla
Lerhuset och 7 till
  • Laddar…
Heij83
Jag hade inte bråkat för 2-3 tusen och riskerat att mäklaren blir lite bitter och gör ett sämre jobb.
Dessutom som föregående inlägg skrev så är väl annonseringen avdragsgill.

• Gilla
  • Haha
ctall och 17 till
  • Laddar…
Fadai
Bestrid fakturan.

• Gilla
uuu och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.