A
C civilingenjören skrev:
Detta borde vara tydligt nog för att avtal skall ingås (förutsatt att det går att köra åt något annat håll så att föraren gör ett val).
[bild]
[bild]
Det finns ingen rätt att köra fordon på annans mark (åtminstone inte motorfordon) så enda sättet att få den rätten är genom att ingå ett avtal.

Programvara har nämnts som exempel och där hindrar upphovsrätten att man kopierar programvaran till sin dator och kör den. Enda sättet att få den rätten är att godkänna avtalet. Dock finns många avtalsvillkor som är oskäliga och kan bortses ifrån. Det kan även förekomma att man först betalar för programvara och därefter får se avtalsvillkor när man har lagt in programvaran i sin dator. Dessa villkor kan man bortse ifrån eftersom avtalet anses ha ingåtts när säljaren mottog betalningen och inte kan komma med nya avtalsvillkor i efterhand.
och om marken är hyrd?
Ska då butiken kunna visa upp hyravtalet för vederbörande eller vad menas?

P
C civilingenjören skrev:
Detta borde vara tydligt nog för att avtal skall ingås (förutsatt att det går att köra åt något annat håll så att föraren gör ett val).
[bild]
[bild]
Det finns ingen rätt att köra fordon på annans mark (åtminstone inte motorfordon) så enda sättet att få den rätten är genom att ingå ett avtal.

Programvara har nämnts som exempel och där hindrar upphovsrätten att man kopierar programvaran till sin dator och kör den. Enda sättet att få den rätten är att godkänna avtalet. Dock finns många avtalsvillkor som är oskäliga och kan bortses ifrån. Det kan även förekomma att man först betalar för programvara och därefter får se avtalsvillkor när man har lagt in programvaran i sin dator. Dessa villkor kan man bortse ifrån eftersom avtalet anses ha ingåtts när säljaren mottog betalningen och inte kan komma med nya avtalsvillkor i efterhand.
Kan avtalet som man antas ingå genom att passera den där skylten anses vara skäligt?

B
Jag vill säga att om ni inte vill visa bilen så gör inte det men var beredd på konsekvenser som ni troligen ångrar när polisen brottar ner er våldsamt och ni får spendera ett dygn eller mera på polisstationen följt av rättegångar och dagsböter mm mm.
När polisen dyker upp så är era rättigheter ganska körda då ni inte har något annat val än att följa ordningsmaktens anvisningar då ohörsamhet är ett brott.. gissa var dina rättigheter är då Karen?
Jag älskar dessa polisvideos där idioter försöker hävda sin rätt att inte bära mask och annat dumt skit och sen kämpar emot gripande.. först tårgas eller elpistol och polishund om det är besvärligt..

Redigerat:
  • Wow
  • Haha
  • Gilla
El-Löken66 och 2 till
  • Laddar…
A
B Bakis skrev:
Jag vill säga att om ni inte vill visa bilen så gör inte det men var beredd på konsekvenser som ni troligen ångrar när polisen brottar ner er våldsamt och ni får spendera ett dygn eller mera på polisstationen följt av rättegångar och dagsböter mm mm.
När polisen dyker upp så är era rättigheter ganska körda då ni inte har något annat val än att följa ordningsmaktens anvisningar då ohörsamhet är ett brott.. gissa var dina rättigheter är då Karen?
För vilket brott då?
Och varför skulle svensk polis ha befogenhet att använda våld i en icke våldsam situation?
utan husrannsakan dessutom?

• Gilla
MrDizzy och 2 till
  • Laddar…
B
Ohörsamhet till ordningsmakt!

A
B Bakis skrev:
Ohörsamhet till ordningsmakt!
Då är det fler poliser utan jobb sen då.
övervåld, ej sanktionerad insats.
egenmäktigt förfarande...

svensk polis har inte befogenhet att bara trycka ner dig med våld utan orsak.
Och sedan genomsöka din personliga ägodel.

• Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
B
Dom kommer fråga dig en massa frågor varav slutsatsen är att du är tillräckligt mistänkt för att dom ska göra en insats.
Om du tror att du har fickan full med rättigheter så varsågod och pröva dina rättigheter.
Min gissning är att du skitet i skåpet så att säga...
Jag har inget mer att tillföra än att jag haft lite att göra med polisen i min ungdom och det gick som det gick.. kanske världen har förändrats nu... testa!!!

A
B Bakis skrev:
Dom kommer fråga dig en massa frågor varav slutsatsen är att du är tillräckligt mistänkt för att dom ska göra en insats.
Om du tror att du har fickan full med rättigheter så varsågod och pröva dina rättigheter.
Min gissning är att du skitet i skåpet så att säga...
Jag har inget mer att tillföra än att jag haft lite att göra med polisen i min ungdom och det gick som det gick.. kanske världen har förändrats nu... testa!!!
gjort, inte i eller på bauhaus.. Men det fanns då inget polisen kunde göra där och då.
De har inte befogenhet för detta.
Har du dessutom agerat utan våldsamt uppträdande så är det ingen större vits att polisen gör annat än att pratar...

• Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
B
Om polisen tror eller har skäl att tro att du stjäler från Bygghus så kanske just att du vägrar en insyn i ditt fordon kan göra dig misstänkt för stöld.. om inte så misstänkt bettende generelt eller mistänkt onykter osv osv, tror du att du bestämmer i situationen så får du nog skyla dig själv. jag har sett helt för många avsnitt med Cops där Karen med massvis av rättigheter bli utdragna ur sina fordon och prylade för att sen bli dömda för våld mot
tjänsteman, lycka till med dina rättigheter i det verkliga livet.. nu e de gonatt för min del.. natti!

C
Ha ha, dream on...
Glöm att polisen rycker ut till Bauhaus för att en kund vägrar låta dem visitera sin bil.
Om det inte utvecklar sig till slagsmål, skottlossning eller något sånt då möjligtvis...

• Gilla
MrDizzy och 3 till
  • Laddar…
A
B Bakis skrev:
Om polisen tror eller har skäl att tro att du stjäler från Bygghus så kanske just att du vägrar en insyn i ditt fordon kan göra dig misstänkt för stöld.. om inte så misstänkt bettende generelt eller mistänkt onykter osv osv, tror du att du bestämmer i situationen så får du nog skyla dig själv. jag har sett helt för många avsnitt med Cops där Karen med massvis av rättigheter bli utdragna ur sina fordon och prylade för att sen bli dömda för våld mot
tjänsteman, lycka till med dina rättigheter i det verkliga livet.. nu e de gonatt för min del.. natti!
cops.. jag försöker då hålla mig i Sverige..
Och det har gått bra..
som den gången när polis trodde de skulle komma in på min arbetsplats på privat mark och få mina uppgifter.. jag bad om legitimation och att få prata med deras befäl, innan det så skulle de inte få ett papper eller idkort av mig..
När stationsbefäl hade svarat fick patrullen så papper på att jag hade tillstånd att vistas på den privata marken.
idkort behövdes ej.

har haft en hel del med polisen att göra, och att några försöker sig på fula tricks betyder inte att de har rätt.. Och är du lugn och pratar så händer sällan något..

• Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
P
B Bakis skrev:
jag har sett helt för många avsnitt med Cops där Karen med massvis av rättigheter bli utdragna ur sina fordon och prylade för att sen bli dömda för våld mot
Är Cops ett svenskt teveprogram?

C
I år blev en journalist som filmade ett polisingripande överfallen och misshandlad av svensk polis och sedan åtalad.

F
C civilingenjören skrev:
I år blev en journalist som filmade ett polisingripande överfallen och misshandlad av svensk polis och sedan åtalad.
Då kan du väl vidimera det så är du snäll. Och har det hänt så fanns det säkert en skitbra anledning till det, det är inte polisen anhåller eller åtalar packet.

Mikael_L
C civilingenjören skrev:
Och vad, lite mer exakt, har man avtalat om?
Vilka avtalsvillkor gäller? Vad gäller om en part bryter avtalet?

(Jag anser inte ens att detta är ett avtal, men om jag för sakens skull låtsas om att det är det, så är jag nyfiken på vad "avtalet" innebär.)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.