103 466 läst · 727 svar
103k läst
727 svar
Måste jag låta Bauhaus och Hornbach titta i min bil?
Vad ska de göra exakt?B Bakis skrev:
polisen ankommer på plats..
sen då?
De får inte anta att du är efterlyst utan måste fastställa vem du är.
Du är inte skyldig till att uppvisa legitimation för polisen.. Och så länge de pratar med dig och du med dem så kan de inte tillämpa våld eller lagen om. allmän ordning.. ej heller då utöva en flygande husrannsakan på plats..
De måste då begära en sådan från åklagare..
När eller om den kommer så har de befogenhet... om den inte kommer så får de inte hålla dig kvar på platsen då det inte finns något konkret att agera efter..
Skulle du legitimera dig, och säga.
Nej anledning till att jag inte öppnar är för att jag har den rätten och att jag har barn som sover i bilen.. Så kommer polisen garanterat att backa... Bara orden jag har den rätten... visar att man kan lagen och då avstår de från att försöka sig på något...
Jag uppskattar om du prövar din teori och gärna med en kamera så vi får lite mat på youtubeMaskintok skrev:Vad ska de göra exakt?
polisen ankommer på plats..
sen då?
De får inte anta att du är efterlyst utan måste fastställa vem du är.
Du är inte skyldig till att uppvisa legitimation för polisen.. Och så länge de pratar med dig och du med dem så kan de inte tillämpa våld eller lagen om. allmän ordning.. ej heller då utöva en flygande husrannsakan på plats..
De måste då begära en sådan från åklagare..
När eller om den kommer så har de befogenhet... om den inte kommer så får de inte hålla dig kvar på platsen då det inte finns något konkret att agera efter..
Skulle du legitimera dig, och säga.
Nej anledning till att jag inte öppnar är för att jag har den rätten och att jag har barn som sover i bilen.. Så kommer polisen garanterat att backa... Bara orden jag har den rätten... visar att man kan lagen och då avstår de från att försöka sig på något...
Ja sa nej, för flera år sedan då en anställd på Byggmax ville titta i bakluckan efter att kollat över vad jag hade på det ej täckta släpet.B Bakis skrev:
Jag kom ut.
Tyvärr dokumenterade jag inte händelsen.
Men förutom lite ev. muttrande hände inget, dom kanske tom. vet om att dom INTE är poliser, utan enbart kan fråga och får acceptera ett nej...
Nja det är väl fullt möjligt..B Bakis skrev:
Jag har redan testat detta i poliskontroll bland annat.. Då man ville se om jag stulit röjsågar mm.. även när jag inte hade körkortet på mig och de trodde de skulle få tillgång till bilen.. Så trodde de fel..
När de fått samtal om att jag hade kojan på privatmark mer än 1 dygn.. Så tog de miste och jag anmälde patrullen till befälet i telefonen som jag skrev om tidigare..
För kvinnan sa orden..
Då kan vi anta att du är efterlyst... strider emot svensk lag.. Och nä de har inte befogenhet att bara agera..
Precis, och dom tvingar inte ner någon på marken än mindre sliter och drar i folks bilarB Bakis skrev:
Utan kanske frågar, men får ibland nöja sig med ett nej, utan vidare motivering.
Fint va!?
jösses och vad ska den hjälpen göra?B Bakis skrev:
göra sig skyldig till medhjälp?
inse att man inte har befogenhet att stänga in folk hur som helst..
Vad tror du att bauhaus eller den företagaren säger när hans personal gjort sig skyldig till brott och du stämmer firman för skadestånd?
Du som verkar älska cops..vad tror du händer efter att kameran slocknat?
Jo vissa stämmer polisen eller företaget för brott och vinner...
förövrigt så vem fan ställer en 14 åring vid en grind för att vakta den, om man nu ska hårddra detta... För du verkar ju tycka att man ska ha biljakt och tjutande sirener, blåljus överallt.. du tror inte att personen i dina filmer och cops kör rakt igenom griden även om pojken, flickan står där...B Bakis skrev:
Ska den riskera att bli skadad och firman vållande?