385 läst · 5 svar
385 läst
5 svar
Måste jag laga hål i ångspärr?
Hej,
Vi har precis flyttat in i ett enplanshus/källare byggt 1971. På vinden ligger isolering från när huset byggdes, ser ut som gul mineralull med pappersbeklädnad.
1) Jag kan se att när tidigare ägare gjort hålgenomföringar för t.ex. spottar så har man gjort hål i ångspärr utan att laga/täta denna. Vissa av dessa är dock minst sagt svåråtkomliga och jag funderar på hur viktigt det är att ångspärren är tät i ett äldre hus med självdrag/orginalfönster? Måste jag laga hålen? Vinsluckan är ju inte tät, måste ångspärren verkligen vara det då? Vinden verkar må bra i dagsläget, och det finns en "luftglipa" längs med båda långsidor där undertaket möter fasaden.
2) Och måste det vara fritt från isolering där ångspärr är trasig, eller går det bra att ha isolering där också?
All hjälp uppskattas mycket
Vi har precis flyttat in i ett enplanshus/källare byggt 1971. På vinden ligger isolering från när huset byggdes, ser ut som gul mineralull med pappersbeklädnad.
1) Jag kan se att när tidigare ägare gjort hålgenomföringar för t.ex. spottar så har man gjort hål i ångspärr utan att laga/täta denna. Vissa av dessa är dock minst sagt svåråtkomliga och jag funderar på hur viktigt det är att ångspärren är tät i ett äldre hus med självdrag/orginalfönster? Måste jag laga hålen? Vinsluckan är ju inte tät, måste ångspärren verkligen vara det då? Vinden verkar må bra i dagsläget, och det finns en "luftglipa" längs med båda långsidor där undertaket möter fasaden.
2) Och måste det vara fritt från isolering där ångspärr är trasig, eller går det bra att ha isolering där också?
All hjälp uppskattas mycket
Hej , vad har du för ventilation idag ?
jag har liknande som du och har också gjort en del hål i pappen ( dåtidens ångbroms ) , har man inga bekymmer med fuktfläckar på vind och dylikt så är det inget som är akut men rekommendationen är ju förstås att täta!
För egen del kommer jag ta det den dagen sågspånet åker ut och cellulosa isolering kommer in .....
Det jag kan märka med otäta hål är jag får in lukt från vinden , speciellt varma sommardagar ( instängt varm doft typ) , jag har frånluftsventilation i kåken som suger in via dessa hål
jag har liknande som du och har också gjort en del hål i pappen ( dåtidens ångbroms ) , har man inga bekymmer med fuktfläckar på vind och dylikt så är det inget som är akut men rekommendationen är ju förstås att täta!
För egen del kommer jag ta det den dagen sågspånet åker ut och cellulosa isolering kommer in .....
Det jag kan märka med otäta hål är jag får in lukt från vinden , speciellt varma sommardagar ( instängt varm doft typ) , jag har frånluftsventilation i kåken som suger in via dessa hål
Hej! Stort tack för svar. Jag har ändå plast under isoleringen, inte bara papp. Och inga sågspån, utan isolering.E egge80 skrev:Hej , vad har du för ventilation idag ?
Men det är inget problem då att isf sätta isolering över hålen? Det blir inte fuktigt under isoleringen då eller?
Det har varit självdrag men nu är det en pax fläkt i badrum på vardera våningsplan.
glasull är ju dåligt på att bära fukt( eller rättare sagt värdelöst ), du får en ökad fuktbelastning i dina hål , svårt att svara på om det kommer fällas ut fukt i ditt fall
köp en rulle gröntejp och tejpa igen där du kan resten får du ha uppsikt över tycker jag
köp en rulle gröntejp och tejpa igen där du kan resten får du ha uppsikt över tycker jag
Men blir det verkligen fuktbelastning runt hålen i ångspärren om det ligger isolering över? Fukten skapas väl när den varma luften från huset kondenseras av kall luft/kallt innertak? Om glasull inte bär fukt bör väl isolering kunna ligga där hål i ångspärr finns, och åtminstone inte förvärra problemet?E egge80 skrev:
uttryckte mig kanske fel , till skillnad från sågspån som kan torka ut om det skulle bli lite småfuktigt så är glasull mycket dåligt på det , kondensering sker någonstans i glasullen där varm fuktig luft kyls av, jag har sett i nya hus där delar av en vägg var plastad och nån del inte och där kunde man känna hur fuktig glasullen var på den oplastade delen vid rätt väderförhållanden
Klicka här för att svara
Tjänster
Senaste från startsidan
-
Familjen Karlsson: Så byggde de till huset med ett torn
-
Miljövänligt virke från Organowood ruttnade – byts ut i flera kommuner
-
Analys spår jämnare elpriser mellan elområdena
-
Forum: Elektriker installerade ojordade kontakter?
-
Projekt: Villa Ferlaux - utbygge och stor renovering av villa i Kristianstad