145 683 läst · 420 svar
146k läst
420 svar
Masse gone me(n)tal??
Ser ju himla fint ut! Enkelt och smart.
Ska du ha skivförvaring bakom reglarna eller går rören igenom och in till väggen för virkesförvaring på den sidan också?
Sedan måste jag erkänna att jag blev v ä l d i g t nyfiken på spikbandet — är det för att avleda statisk elektricitet som ju är så farligt i snickerier?
//Ronnie
Ska du ha skivförvaring bakom reglarna eller går rören igenom och in till väggen för virkesförvaring på den sidan också?
Sedan måste jag erkänna att jag blev v ä l d i g t nyfiken på spikbandet — är det för att avleda statisk elektricitet som ju är så farligt i snickerier?
//Ronnie
Jag funderade också lite på den men tror inte det är huvudsyftet även om det naturligtvis också är en viktig bifunktion. Eftersom det inte syns några skruvhål i den övre regeln mot väggen så är det naturligtvis sviktande som hindrar hela konstruktionen från att tippa framåt. Lite som det där lilla remmen som följer med IKEAs Billy hyllor. En barnsäkring helt enkelt om @Masses skulle få för sig att klättra upp på planken.P Pysslarn skrev:
Fler förslag?
Nu blir jag litta konfus av era frågor... Spikbandet och silvertejp är det som håller hela stället upprätt! Annars skulle det ju trilla fattar ni väl!?
Asså att man ska behöva förklara sånt. Självklart sitter inte spikbandet där för att agera som en säkring när jag fick hastigt lämna då jag var 1h sen till middagen och klistret på silvertejpen inte satt sig ännu!
Asså att man ska behöva förklara sånt. Självklart sitter inte spikbandet där för att agera som en säkring när jag fick hastigt lämna då jag var 1h sen till middagen och klistret på silvertejpen inte satt sig ännu!
-=CNC update
Hade med all säkerhet varit färdigt med CNC´n vid detta laget men jag är som jag är och ska alltid göra det lilla extra bara för att...
Naken metall i all ära men en färgklick i verkstan skadar inte, så det var till att lackera alla stål och aluminium bitar (förutom profilerna). Alu bitarna fick bli Sverige gula och plåtarna/vinkeljärn fick en mörk grå färg, den är nästan på gränsen till svart faktiskt.
Hade med all säkerhet varit färdigt med CNC´n vid detta laget men jag är som jag är och ska alltid göra det lilla extra bara för att...
Naken metall i all ära men en färgklick i verkstan skadar inte, så det var till att lackera alla stål och aluminium bitar (förutom profilerna). Alu bitarna fick bli Sverige gula och plåtarna/vinkeljärn fick en mörk grå färg, den är nästan på gränsen till svart faktiskt.
Verktygstokig
· Norrbotten
· 834 inlägg
inhandlar du fortfarande från motedis.se?
Jag har tittat på diverse hemsidor som rekommenderats på byggahus.se och kommer fram att Motedis är bäst men skruvarna som jag klickat med gör att det till slut blir dyrare än Kjell.com!!
Ratrig.com är billigast i dagsläget med skruvar och tillbehör men i längden kommer den att bli dyrare om jag bygger vidare.
Har jag tagit fel skruvar hos motedis.se?
20x20
4 st 1000mm
12 st 500mm
3D-printer kapsling
Jag har tittat på diverse hemsidor som rekommenderats på byggahus.se och kommer fram att Motedis är bäst men skruvarna som jag klickat med gör att det till slut blir dyrare än Kjell.com!!
Ratrig.com är billigast i dagsläget med skruvar och tillbehör men i längden kommer den att bli dyrare om jag bygger vidare.
Har jag tagit fel skruvar hos motedis.se?
20x20
4 st 1000mm
12 st 500mm
3D-printer kapsling
Sjukt trött på oredan bland mejslar, hylsor och nycklar! Hittade ett system som jag tycker är det bästa hittills. Enkelt att ändra på och man låser inte layouten utan man kan lätt stuva om när (inte om) man köper fler verktyg.
Ett rutmönster med 3mm hål med cc 10mm på en skiva som fyller hela lådan
Behöva några små tweakningar, men överlag funkar det jäkligt bra!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Ett rutmönster med 3mm hål med cc 10mm på en skiva som fyller hela lådan
Behöva några små tweakningar, men överlag funkar det jäkligt bra!
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Snart färdig med min millingjig, som vanligt överarbetat Har profiler för kunna dubbla längden på hela jiggen...
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Imponerande som vanligt.
Vad landar kalaset på när du är klar?
Vad landar kalaset på när du är klar?
Grymma projekt som vanligt. Har också funderat på liknande Mill med aluminiumprofiler men det ligger längre fram i tiden.
En liten fråga, använder eller vet du vilken profil hos Motedis det är som passar med festools klämmor?
En liten fråga, använder eller vet du vilken profil hos Motedis det är som passar med festools klämmor?
Med inspiration från denna tråd (och andra om MFT bord) så beställde jag för ett tag sen profiler från Motedis. Ser man till recensionerna på nätet så verkar det vara blandade åsikter, topp och botten.. Antingen har allt gått bra, eller så har det skett så som för mig, att profilerna skadats under transporten.
All heder åt deras kundservice då de löste problemen snabbt och utan tjats, så fort de fått bilder på de skadade profilerna. Dock tråkigt att det ska behöva ta extra tid och energi på att få det hela löst.
Stort plus till deras snabbhet i kundservice och tid att tillverka och skicka iväg ordern. Ännu större minus dock till extremt undermålig paketering som jag också lämnade synpunkter på i samband med återkoppling av de skadade profilerna.
Ett exempel på hörn som blivit demolerat.
All heder åt deras kundservice då de löste problemen snabbt och utan tjats, så fort de fått bilder på de skadade profilerna. Dock tråkigt att det ska behöva ta extra tid och energi på att få det hela löst.
Stort plus till deras snabbhet i kundservice och tid att tillverka och skicka iväg ordern. Ännu större minus dock till extremt undermålig paketering som jag också lämnade synpunkter på i samband med återkoppling av de skadade profilerna.
Ett exempel på hörn som blivit demolerat.
Logga in
Skapa konto
Masses, vad är det där för profiler? Liknar ju dom som man monterar solceller på.
Funderar själv på att göra nåt sånt där för att gravera med
Funderar själv på att göra nåt sånt där för att gravera med