Då vart det äntligen dags att få lite fart i verkstan med en laddning nya hjul!
Wheels_01.png

Först ut var materialvagnen som provisoriskt fått för klena hjul då det var dom jag hade på hyllan... Det är riktigt najs att ha tillgång till en truck!
Wheels_02.png

Klena hjul av, biffiga hjul på
Wheels_03.png

Nu äntligen är den riktigt lätt att köra runt med!
Wheels_04.png

Wheels_05.png

• Gilla
iSnobben och 1 till
  • Laddar…
Passade även på att byta ut hjulen på hyveln till en storlek större. Nämnde jag att det är sjukt trevligt med en truck :)
Wheels_06.png

• Gilla
corre och 1 till
  • Laddar…
Sågen ska såklart oxå få sig en Make-Over. Här är tanken att montera 2st U profiler. Profilerna är bredare än sågen så att man montera ett skåp eller dylikt med allehanda tillbehör såsom klingor, verktyg. Skåpet kommer även att agera som stöd till breddningsbordet i form av justerbara skruvar (syns lite dåligt längst upp till höfger på bilden). Även om just detta bordet inte behöver stöd enligt manualen utan hänger i infästningen på gjutjärnsbordet så känns det skönt med några stödpunkter längst ut.
Wheels_07.png

Fick tag i några rostiga u profiler för en påse fikabröd. Kapade i rätt längd...
Wheels_08.png

Lite borrning blev det. Tar lite tid mtp att man stegvis får byta storlek på borret...
Wheels_09.png

Wheels_10.png

Då vart profilerna borrade och klara. Nu återstår att borra motsvarande hål i fötterna på sågen, köpa in bult, få bort rost och spraymåla profilerna.
Wheels_11.png

• Gilla
corre och 4 till
  • Laddar…
Masses Masses skrev:
Sågen ska såklart oxå få sig en Make-Over. Här är tanken att montera 2st U profiler. Profilerna är bredare än sågen så att man montera ett skåp eller dylikt med allehanda tillbehör såsom klingor, verktyg. Skåpet kommer även att agera som stöd till breddningsbordet i form av justerbara skruvar (syns lite dåligt längst upp till höfger på bilden). Även om just detta bordet inte behöver stöd enligt manualen utan hänger i infästningen på gjutjärnsbordet så känns det skönt med några stödpunkter längst ut.
[bild]

Fick tag i några rostiga u profiler för en påse fikabröd. Kapade i rätt längd...
[bild]

Lite borrning blev det. Tar lite tid mtp att man stegvis får byta storlek på borret...
[bild]

[bild]

Då vart profilerna borrade och klara. Nu återstår att borra motsvarande hål i fötterna på sågen, köpa in bult, få bort rost och spraymåla profilerna.
[bild]
Måste ju fråga vad det är för hjul och vart du fått tag i dem?

Efter att ha jobbat över 90h de senaste 7 dagarna hade jag behovet att komma bort från datorn några timmar ikväll och få lite skit på händerna...
Fram och bak på sågen så har en av fötterna 1st 18mm hål, så jag var tvungen att göra motsvarande 18mm hål i de resterande 2 fötterna.
Wheels_12.png

Använde min stora vinkel för att få U profilen så nära 90 grader som möjligt.
Wheels_14.png

Markerar ut centrum
Wheels_13.png

Hjulen monterade och klara
Wheels_15.png

Väldigt nöjd med hur det blev. Jag monterade profilerna och kommer utvärdera ett tag, innan jag demonterar, slipar och målar dom...
Wheels_16.png

• Gilla
nanowire och 4 till
  • Laddar…
Jag hade lite problem att hitta rätt maskinskruv till profilerna. Iom att det var förborrat 18mm hål så bestämde jag mig för att det vore schmuttast att anv M16 skruv... Men kollar man på Biltema, och dom andra drakarna så verkar M12 vara det största i sortimentet, och iom att jag behövde så få så blev det en tur till Swedols lösviktshörna.
Hittade dock denna sidan idag som jag delar med mig om fler behöver enstaka skrufar!
https://fastpro.se/shop.php

• Gilla
hecke och 1 till
  • Laddar…
Lite sen uppföljning:
Kan medela att jag hade fått hylsor till deras heavy profiler vilka var 1mm mindre i diameter, så fick bita i det sura och byta dom, och då lyckades dom skicka samma hylsor igen.. men nu har jag fått dom rätta och skruvat ihop det igen . 2 månader efter den initiala beställningen.
Var lite orolig att det inte skulle lira där jag försökt med dom felaktiga hylsorna men det nöp som fan
Kan känna att deras översatta hemsida är lite otydliga ibland men det funka ju iaf, kredd för bra kundservice.
Får väl köpa heavy profiler nästa gång så kan jag använda dom 80st hylsorna dom skicka fel som jag fick behålla :)

Skönt att det fixade sig! 80st, då har du ju iallafall en ursäkt att köpa in om din bättre hälft skulle opponera sig :-D

Dåligt med uppdateringar på grund av väldigt mkt jobb. Men som egen företagare får man inte gnälla över att någon vill betala för ens tid, är extremt tacksam!
Nåväl sakta men säkert så spenderar jag några timmar varje vecka i verkstan och oftast innefattar det att man flyttar verktyg från en bänk till en annan, sippar på kaffet, muttrar lite för sig själv, sparkar på det som står på golvet för att sedan ge uppmärksamheten till ngt annat, men så får det vara!

Tänkte ta en snabb tur down memory lane för att återkoppla till ett nuvarande projekt...
Det är väl ingen hemlighet vid detta laget att jag varit anställd på Festool och den korta tiden jag var där (+1 år) så fick jag bland annat fria händer att utveckla utbildningslokalen. Jag designade egna sysportar som i sin tur fick godkänt från HQ i Tyskland (Allt måste godkännas btw). Inhandlade lite virke och satt igång.
Här är den godkända Sysporten varianten
SysPort_1.png

Ni kan ju tänka er att få tillgång till alla Festools verktyg och bara leka loss. (Ps känner ni igen MFT bordet närmast?)
SysPort_2.png
SysPort_3.png

Minns inte hur många hål jag fräste med LR32 systemet men det var några tusen...
SysPort_4.png

Några kantlister som inväntar limning
SysPort_5.png

Kantlimmaren värmer upp
SysPort_6.png

Många stationer igång...
SysPort_7.png

Dags för kantlimning
SysPort_8.png

Fräsning
SysPort_9.png

Fler på vänt...
SysPort_10.png

Kantlist klippning
SysPort_11.png

Ett av de sista momenten är att skrapa bort överflödigt lim
SysPort_12.png

SysPort_13.png

Tror fan inte jag fick en bra bild på alla vagnarna samlade... Några användes till Youtube filmerna som backdrop och här är några andra
SysPort_14.png

SysPort_15.png

SysPort_16.png

• Gilla
spånhyvel och 11 till
  • Laddar…
Nåväl för att återkoppla till egna sysports OCH till trådens ursprung om me(n)tal Masse och aluprofiler då jag har en drös systainers som jag vill få ordning på så har jag tänkt mig följande design:
SysPort_17.png

med enkla aluprofiler så man enkelt och steglöst kan justera mellanrummet mellan hyllorna. Verkar fan funka riktigt bra!
SysPort_18.png

SysPort_19.png

• Gilla
spånhyvel och 7 till
  • Laddar…
Såhär på nattkvisten och man sitter med bilderna framför sig så kanske någon tycker det är kul men lite bilder från Festool HQ träningsrum i Wendlingen...
HQ_1.png

Jag fick den väldiga förmånen att ingå i en exlusiv skara som skulle utveckla Festools framtida träningskoncept. Några av er som hänger på Youtube kanske känner igen Frank och Phil?
HQ_2.png

HQ_3.png

HQ_4.png

HQ_5.png

HQ_6.png

Samt lite andra obskyra personer man jobbat med, hehe... Timell bilderna kommer inte med pga av uppenbara anledningar :D
HQ_7.png

• Gilla
spånhyvel och 9 till
  • Laddar…
Jag känner bara igen den skäggiga gubben på den sista bilden. Vilka är de andra?

Äsch jag vet inte egentligen... Några linslusar antar jag :D

Han längst till vänster är väl någon mountainbike-profil ;-)

• Gilla
tullemannen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.