Snyggt!
Får man fråga vart du får tag på kantlisterna i Festoolgrönt/grått?

Masses Masses skrev:
Nåväl för att återkoppla till egna sysports OCH till trådens ursprung om me(n)tal Masse och aluprofiler då jag har en drös systainers som jag vill få ordning på så har jag tänkt mig följande design:
[bild]

med enkla aluprofiler så man enkelt och steglöst kan justera mellanrummet mellan hyllorna. Verkar fan funka riktigt bra!
[bild]

[bild]
Det där såg ju riktigt intressant ut. Du har inte lust att förklara lite mer ingående vilka delar du har använt ?
Jag har själv på att samla in lite idéer inför något liknande bygge.

SamiHus SamiHus skrev:
Snyggt!
Får man fråga vart du får tag på kantlisterna i Festoolgrönt/grått?
Tackar, skickades från Rehau direkt...

R Robin Wahlman skrev:
Det där såg ju riktigt intressant ut. Du har inte lust att förklara lite mer ingående vilka delar du har använt ?
Jag har själv på att samla in lite idéer inför något liknande bygge.
Jorå det kommer mer detaljer och bilder!

• Gilla
erikgöteborg
  • Laddar…
Lugnat ner sig på jobbfronten så fått gjort några små mods i "the snickeria"
Har de flesta av mina handverktyg i dessa SYS Sorts, inte alla såklart men en hel del så som skärverktyg, skruvmejslar, mät och märk osv. Då jag inte fick plats med 2 av dessa i WCR´n bestämde jag mig för att helt enkelt såga ur en bit så det passar.
wcr_01.png

wcr_02.png

wcr_03.png

Blev väldans bra :)

• Gilla
erikgöteborg och 6 till
  • Laddar…
Nu är nästan hela CNC maskinen på plats! Saknas lite Aluprofiler förstås...

• Delar av en CNC-maskin och förpackningsmaterial utspridda på ett arbetsbord i en verkstad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Magnus Larsson och 4 till
  • Laddar…
Medans man inväntar lite mer Aluprofiler så är det dags för lite organizing.
Lyckats få tag på lite hyllor. Dessa är från en nedlagd Mekonomen butik. (Är ngn intresserad så hojta till, finns en väldans massa kvar under en kort period. Även olika modeller)

• Gallerhyllor från en nedlagd butik, staplade mot en betongvägg för organisering av verktyg och material.
    Skapa konto
  • Begagnade metallhyllor från Mekonomen med flera tomma hyllplan står mot en betongvägg.
    Skapa konto
  • Gilla
bulleribock
  • Laddar…
Jag är kanske intresserad, vad ska de ha för dem?

PM

• Gilla
laseryxa och 1 till
  • Laddar…
Behöver ett bord till CNC maskinen och jag var precis på väg att beställa fyrkantsprofiler av smedjan rakt över vägen, när det dök upp ett bord på Blocket. Kanske lite overkill med 4 x 1.7m, men wtf måste börja någonstans!

Bord_1.png

Bord_2.png

• Gilla
corre och 1 till
  • Laddar…
Glad i hågen hade jag beställt ett 21mm spiralborr från eBay med tanken att nu kommer det vara en bit av en kaka att borra hål till stålrören till virkesstället... Men det blev inte riktigt så märker jag. Det blir ganska höga uppåtkrafter när man borrar med spiralborr så den drar ut konan ur pelarborren.

• Pelarborr i arbete med ett 21mm spiralborr som borrar i ett trästycke fastspänt med en klämma.
    Skapa konto
Det har inte med spiralen i sig att göra gissar jag. Istället tror jag att du har en skruvspets längst fram. Det är den som drar ner borret och gör att konan släpper.

Alternativ:

1) Fäst konan bättre + mata på så fort som borret vill gå....det kommer att gå väldigt fort....Ganska oskönt sätt att jobba.

2) Slipa bort gängorna på skruvspetsen så att det blir som en vanlig spets för forstnerborr. Noga med att behålla centreringen.

3) Borra ur med ett mindre borr innan (typ 6mm eller så) och borra sen med ditt självmatande borr. Nu är du av med centreringen (eftersom spetsen inte biter i något). Kör på testbit först. Vissa borr i vissa sammanhang (gjorde precis så med 20+60mm forsnterborr i 120mm tjock MDF, funkade utmärkt) klarar det fint, andra gör det inte.

• Gilla
Björn Melander och 2 till
  • Laddar…
Känner igen det där med att borra med självdragande träborr i pelarborr — minns känslan av lätt panik när man skulle höja borret och det kämpade emot och drog vidare i ämnet, som lyfte från bordet och bar sig åt...

Jag har slutat med sådana borr i pelarborren nu! ;)

//Ronnie

• Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
Daniel_N Daniel_N skrev:
Det har inte med spiralen i sig att göra gissar jag. Istället tror jag att du har en skruvspets längst fram. Det är den som drar ner borret och gör att konan släpper.

Alternativ:

1) Fäst konan bättre + mata på så fort som borret vill gå....det kommer att gå väldigt fort....Ganska oskönt sätt att jobba.

2) Slipa bort gängorna på skruvspetsen så att det blir som en vanlig spets för forstnerborr. Noga med att behålla centreringen.

3) Borra ur med ett mindre borr innan (typ 6mm eller så) och borra sen med ditt självmatande borr. Nu är du av med centreringen (eftersom spetsen inte biter i något). Kör på testbit först. Vissa borr i vissa sammanhang (gjorde precis så med 20+60mm forsnterborr i 120mm tjock MDF, funkade utmärkt) klarar det fint, andra gör det inte.
Tack D för utförligt svar!
Det blev dörr nummer 3. Borrade ut med ett Forstner borr 15mm sen tog jag resterande med 21mm. Högg till ngn enstaka gång men av totalt 40 hål så vart det helt ok...

Ja det där me att bordet tar tag och bara fortsätter mäta medans stycket reser sig är ganska oskönt.

Då var virkestället up n running. Enkelt men funktionabelt, rör från Rinkabyrör. ska hämta fler imorgon är det tänkt :)

• Enkelt virkeställ i trä med några hyllplan monterat mot en vit verkstadsvägg, delvis fyllt med virke.
    Skapa konto
  • Gilla
spånhyvel och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.